2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Handremblokken vernieuwen
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 16 augustus 2007 04:15 PM
  [ # 16 ]

Marten,

Onderdeel nr.454-79, twee per blokje, op de tekening in het onderdelenboek (i.i.g. het boek wat ik nu voor mij heb: pieces detachees, nr 562, tome 1, pag 208) zijn er twee veertjes over elkaar heen getekend.

Ik heb meerdere keren deze klauwen gedemonteerd in de afgelopen 20 jaar, van verschillende ds-sen, en er hebben er altijd (!) twee aan de bovenkant gezeten. Het betrof altijd originele ds-sen, die nog niet versleuteld waren…

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 16 augustus 2007 04:42 PM
  [ # 17 ]

Goeie info!

Ik heb hier “Catalogue pièce de rechange voor mij liggen. Dat zal dan wel niet het juiste boek zijn.
Ik neem je advies in ieder geval over. Very Happy: 2 veertjes aan de bovenkant.

Daarmee wordt het handremblokje dus naar beneden gedrukt. Je zou kunnen zeggen dat bij gebruik van de handrem bij rijden in de rijrichting de handremblokjes omhoog willen en deze dubbele veertjes dus telkens iets ingedrukt worden. Maar of dat de juiste verklaring is? Alles weten maakt ook niet gelukkig

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 16 augustus 2007 05:09 PM
  [ # 18 ]

Okee Marten,

gebruik wel goede veertjes, dus de 4 ‘uitlopers’ per veertje moeten niet weggerot zijn, anders verdwijnen ze (...) en je mag ze insmeren met wat hittebestendige pasta (koper- of zilvervet): met mate.
En als je dan toch de boel los hebt: dit is de kans om de stelbouten plus contramoeren zo gangbaar te maken, dat je de stelbout met je vingers in-  en uit kan draaien.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 18 augustus 2007 12:30 AM
  [ # 19 ]

Vandaag naar de keuring geweest.
Alles wasprima..behalve de parkeerrem ( pallas voetrem ) Crying or Very sad

Linkse ( kant van inlaaat ) heeft onvoldoende remkracht.
Hoe is dit bij te stellen ? Met platte steek en voelermaat ? Kun je er vanonder goed aan ?
Thanks!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 18 augustus 2007 12:54 AM
  [ # 20 ]

Ja, stellen kan.
Twee stelschroefjes en contramoertjes per kant. Van bovenaf gaat het aan de linkerkant niet lukken zonder de boel te slopen.
Van onderaf kan je er aan de linkerkant met wat moeite wel bij. Het is wel geklooi. Rechts kan veel makkelijker worden gesteld, van bovenaf. Platte steeksleutel, voelermaat is niet nodig.

Een andere mogelijkheid is de kabel te spannen met twee stelmoeren, die te vinden zijn achter het binnenplaatwerk onder je linker voorscherm.
Maar dat stelt dus 2 zijden tegelijk.

Ik heb, ook ivm APK er voor gekozen de handremblokken te vernieuwen. Behoorlijk veel werk:

Je moet luchttunnel, radiator, dynamo, waterleiding naar waterpomp, handremkabel en hydraulische leiding van pomp naar hd regelaar verwijderen. Pas dan kan je de linker handremklauw naar beneden en de rechterhandremklauw naar boven demonteren. Mits je de 2x2 bouten 19 mm loskrijgt!
Dat alles is nodig om de handremblokken te vernieuwen.
Pffff. Vechten dus!
Toch een leuke auto die DS!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 05 april 2010 01:23 AM
  [ # 21 ]

Met de Pasen ben ik bezig mijn parkeerrem remblokjes links te vervangen van mijn DS 21 bvh, eindelijk moed er voor verzameld Smile
Maar ik loop een beetje vast, graag de gouden tip(s) om verder te komen!

Ik volg het WPH en heb radiateur, dynamo en onderplaat gedemonteerd. Ook de linker parkeer remklauw is al los van de bak.

1.) Begrijp ik het goed dat ik volgens het WPH nu eerst mijn linker hydraulische rem klauw moet verwijderen (handeling 451-1)? Daar had ik even niet op gerekend. Sad

2.) En als die linker hydraulische rem klauw weg is en de linker steun (11) op de traverse weg is (handeling 454-1), kan de remklauw dan echt naar voren los? Bij mij lijkt het er momenteel op dat de klauw klem loopt tegen de aandrijfpoelie, wat is hier de truc?

3.) Ik begrijp dat sommigen (zoals Marten) de linker parkeer rem naar beneden demonteren? Dus zonder alle sores van de hydraulische rem verwijderen. Maar hoe doe je dat? Ik heb het een beetje geprobeerd, maar volgens mij loopt de klauw klem naar achteren? Of is de truc dat de hydraulische leiding van de HD regelaar ook nog los moet? Geeft dat voldoende ruimte??

Graag nuttige tips, zodat ik Paasmaandag verder kan sleutelen en hopelijk ‘s avonds weer kan rijden.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 april 2010 10:31 AM
  [ # 22 ]
Hydro schreef:

..

1.) Begrijp ik het goed dat ik volgens het WPH nu eerst mijn linker hydraulische rem klauw moet verwijderen (handeling 451-1)? Daar had ik even niet op gerekend. Sad
2.) En als die linker hydraulische rem klauw weg is en de linker steun (11) op de traverse weg is (handeling 454-1), kan de remklauw dan echt naar voren los? Bij mij lijkt het er momenteel op dat de klauw klem loopt tegen de aandrijfpoelie, wat is hier de truc?
3.) Ik begrijp dat sommigen (zoals Marten) de linker parkeer rem naar beneden demonteren? Dus zonder alle sores van de hydraulische rem verwijderen. Maar hoe doe je dat? Ik heb het een beetje geprobeerd, maar volgens mij loopt de klauw klem naar achteren? Of is de truc dat de hydraulische leiding van de HD regelaar ook nog los moet? Geeft dat voldoende ruimte??

ad1: Nee, de klauw van de hydraulische rem kan je laten zitten
ad2: Het lijkt alsof het niet kan, maar je kunt de linker handremklauw naar beneden en dan naar voren toe lossen
ad3: HD regelaar heb ik laten zitten (Dsuper5)

Sterkte. Het is een k*t klus.
Maar minder erg dan de meubelboulevard….

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 april 2010 10:37 AM
  [ # 23 ]

Je kunt misschien info opdoen in het topic (Dame blanche) van CDPF, die heeft hier ook ervaring mee opgedaan (vanaf pagina 10 ongeveer).

Je vervangt de rechterkant toch óók?

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2010 10:43 AM
  [ # 24 ]

Wat het klemlopen tegen de nokkenas-pouly betreft: Dat kan wel kloppen. Meestal loopt het daar vast. Ik draai dan de moer van de pouly los, haal de snaren er af en trek de pouly een eind naar voren. Daarmee ben je er meestal wel en dan krijg je de handremklauw er wel weg. De remklauw zelf ( die van de normale rem dus) hoeft niet weg en de traverse ook niet. Het moet gewoon gaan. Maar, het is inderdaar een rotwerk. Maar 10x liever dit dan naar de Ikea…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 05 april 2010 11:50 AM
  [ # 25 ]

Bedankt voor jullie vlotte reacties, ik ben blij dat de hydraulische rem er niet af hoeft en ga zometeen aan de slag Smile
Ik ben nog wel even bezig vandaag, dus meubelboulevard wordt overgeslagen vandaag Wink

vlietmansje schreef:

Je vervangt de rechterkant toch óók?

Rechts heb ik half jaartje geleden al gedaan.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 05 april 2010 02:55 PM
  [ # 26 ]

Ik ben een tijdje aan het worstelen geweest, maar het wil nog steeds niet lukken: te weinig ruimte.
De poelie zit muurvast. En het is vrij krap om bij de poelie moer te komen (zonder stuurhuis weg te halen): de doppenset past niet. Ik krijg alleen een van mijn vader geleende steeksleutel 24 er op, maar kan dan niet voldoende kracht zetten. Sad

Om meer ruimte te maken heb ik toch maar begonnen de steun (11) van de traverse los te halen, hopelijk geeft dat wel voldoende ruimte. Ik heb de moeren van de steun in ieder geval al gangbaar.
Zo, nu na etenspauze weer verder aan de slag!

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 april 2010 03:15 PM
  [ # 27 ]

Als je die pully nog nooit los hebt gehad, dan lukt dat nu ook niet met een steeksleutel. Alleen met een dopsleutel, verlengd met een stevige pijp. Maar dan moet je stuurhuis er af.
Niet doen dus.
Even voor mijn duidelijkheid: Heb je die handremklauw nu los (2 bouten los, kabel er af) en kan je hem wel draaien maar niet naar beneden lossen?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 april 2010 04:19 PM
  [ # 28 ]

Stuurhuis hoeft er niet af! Goede dop met passende sleutel, maar niet de ratel en verlengen met pijp oid inderdaad. Wil allemaal net en zelfs met 1/2” gereedschap. Is bij mij ook zo gelukt.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 06 april 2010 12:36 AM
  [ # 29 ]

Het is gelukt!

Bestuurders kant
Niet op de geplande manier door de remklauw te verwijderen, maar door het linker remblokje van de losse linker klauw (bestuurders kant) los te wurmen terwijl de klauw nog half op de schijf zat. Na nog weer een tijd wurmen (remklauw moet zo hoog mogelijk boven de schijf zitten) kon ik het nieuwe linker remblokje met 2 nieuwe veertjes (beide aan de onderkant) er weer net tussen friemelen.

Mijn geluk was dat alleen het linker remblok helemaal afgesleten was, het rechter remblokje aan de bestuurderskant heeft nog flink wat dikte en kon ik dus laten zitten. Maar goed ook, want het rechter blokje had ik op deze maneer waarschijnlijk niet los gekregen omdat die tegen de bak aan zit en er nog minder friemel ruimte is.

Zoals gezegd, de klauw is niet van de schijf af geweest, daar voor had ik toch echt de poelie er af moeten halen en mijn dop 24 met wringijzer (1/2”) past er echt niet op zonder het stuurhuis te verwijderen. En dan is het nog een gewurm om de poelie vast te zetten. Het gegoogel van CDPF met blokkeren van poelie door de gaten zag ik (na korte poging) niet zitten.


Marten,
De 2 bouten 19 waren los, de veren links en rechts geblokeerd met tiewraps (wat een gemartel!), maar kabel wilde nog niet echt lekker los uit de klauwen. Naar voren bewegend liep opstaande beugel van klauw tegen poelie aan. Naar beneden wilde ook niet. Uit mijn hoofd blokeerden de HD leiding, maar ook de versnellingsbak dit. Foto’s volgen mogelijk later.

De steun (11) op de travese los halen was ook geen succes. Daarvoor moest toch ook de versnellings steun beugel (steunplaat) los en toen bleken er rubbers tussen de steun (11) te zitten. Ik had mijn ernstige twijfels of ik die rubbers wel weer op zijn plaats terug zou krijgen als ik de steun er met enige kracht af zou wrikken. Het plan om de steun te verwijderen heb ik dus maar afgeblazen.

Ik begon een beetje te wanhopen en toen maar een poging gewaagd om het linker blokje er tussen uit te wurmen met de klauw nog op de remschijf. En zoals je gelezen hebt, gaf dat uiteindelijk een goed resultaat.


Tip voor wie de tiewraps gebruikt:
mijn ervaring is dat ze het makkelijkst aan te brengen zijn als de rem aangespannen is; de veer is dan helemaal ingedrukt en werkt als geleider voor de tiewraps. En ze moeten door de 3 holletjes/gaatjes die rondom zitten. In mijn geval twee (dunne) tiewraps per gaatje, anders breken ze.
En dan nog hopen dat ze niet verschuiven, anders knikt de veer alsnog uit.

Bijrijders kant
De rechter parkeer remklauw heb ik vandaag ook weer los gehaald. De vorige keer had ik bij het vervangen van de remblokjes de oude veertjes terug geplaatst, maar de veertjes van het rechter blokje van de rechtse remklauw waren flink weggesleten door aanlopen tegen de remschijf: dit omdat het remblokje vrijwel geheel was weggesleten door rijden met aangetrokken handrem.
Toendertijd had ik geen nieuwe veertjes liggen, niet op gerekend, vandaar dat ik toen de oude maar weer gebruikt heb. Maar ik las onlangs wat enge verhalen over wat er zou kunnen gebeuren als het dunne vleugeltje af breekt en het restant van het veertje in je remblokken terecht komt.
Daarbij vandaag nog gek fenomeen: er zaten 2 (afgesleten) veertjes op het remblokje, maar het lukte me niet om het remblokje niet met twee veertjes op elkaar te monteren. Na tijd martelen en goed kijken, kon ik zien dat ik niet voldoende speling had en uiteindelijk heb ik er dus maar 1 nieuw veertje op gezet. Ik moet nog eens kijken of de oude veertjes nu dunner waren dan de nieuwe. Vanavond was het te laat en te donker Wink

Opmerkelijk trouwens dat het steeds de buitenste (linker blokje aan bestuurders kant en rechter blokje aan bijrijders kant) remblokjes zijn die het hardst afgesleten zijn. De binnenste blokjes (aan de bak zijde) waren beduidend minder afgesleten na rijden met aangetrokken handrem. Zal wel met afstelling te maken hebben.


Nu linker en rechter klauw weer vast zetten en dan kan ik alles weer gaan monteren. Dan is weer een klus aan Ange succesvol afgerond!


Tip hoe de bouten 19 los te maken, vooral aan rechter kant:
Ik gebruik een kniesleutel 18x19 (ik dacht van Gamma, merkloos). Die kun je net op de bout wurmen tussen remklauw en chassis, ook rechts past het net, met beetje trekken en duwen. Daarop zet ik stuk aluminium pijp van 33 cm lang en ongeveer 26 mm binnen diameter. Die past precies over de kniesleutel heen en heeft de goede lengte om ook van onderaf er tussen gestoken te worden.

Deze tips voor degenen die zich ook aan deze uitdagend klus gaan wagen. Ik hoop dat deze ene keer voor mij voldoende was voor de komende tig jaar.
Als ooit de versnellingsbak er nog een keer uit moet, dan kan ik de parkeer remblokjes nog eens na lopen en eventueel het rechter blokje aan de linker kant vervangen. Dit is het enige blokje wat nu nog niet vervangen is, maar dit heeft nog voldoende dikte en hopelijk nog voldoende remkracht. Smile

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 april 2010 01:13 AM
  [ # 30 ]

Goed dat het je gelukt is.
Voor het spannen van de veren is er een speciale tang, deze werkt beter dan tye-raps.
Demonteren van andere onderdelen is soms nodig om goed bij het betreffende onderdeel te komen, zeker bij een DS.

Citroen!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook