Klinkt als een stuk uit de Russek vraagbaak. Zal het eens nakijken.
Groetjes Erik!
Ik zou niet weten waar je de ruimte vandaan moet halen om de stoters er uit te halen zonder de nokkenas te verwijderen, maar ik laat me graag verbazen.
Animal triste post coitum
ik weet niet aan welke zijde die hydrostelpukkels zitten,, maar als tegenover de klep. dus aan nokkenaszijde.
dan kun je door de klepveer heen drukken,en voldoende ruimte krijgen om ze eruit te ploppen..
echter als andersom, dan zie ik die truuk nie zo rap werken…
truuk om door de klep heen te drukken..
1 touw cq ketting,,,
1 vertikale buis en 1 horizontale…
ketting aan de horzontale vast en aan de achterzijde van de cilinderkop.
de vertikale buis op de klep (daar waar hij omlaag moet) en de horizontale buis eroverheen..
de horizontale buis omlaag drukken, en de klep + tuimelaar zal dalen..
mvgr wupke
Serge schreef:aan het verhaal af te leiden, gok ik 9 van de 10 dat Huizing 1 of meer lekke stoters heeft.
Maar voor de oliewissel was er niks loos. Die dingen zijn toch niet van het 1 op het andere moment lek? De oude olie is aardig dun vergeleken met de 15w40. Misschien is bij mij dat kopfiltertje ook wel een beetje verstopt en gaat dunne olie dus beter door dat filter..(ik bedenk ook maar wat..) In elk geval zal ik eens de 15W40 verdunnen met 100ml ATF. (doen ze bij garages ook voor een flush) eens kijken wat dat oplevert.
Vandaag tikte de motor trouwens vrijwel niet. Ik let er steeds op..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Een vriend van mij die bij een revisie bedrijf werkt vertelde mij ooit dat je bij auto’s met hydraulische stoters goed op de juiste olie moet letten en geen wondermiddeltjes gebruiken. Serge kreeg als ik me niet vergis problemen nadat een garage hem een wondermiddel als toevoeging aan zijn olie had aangesmeerd.
huizing schreef:Serge schreef:aan het verhaal af te leiden, gok ik 9 van de 10 dat Huizing 1 of meer lekke stoters heeft.
Maar voor de oliewissel was er niks loos. Die dingen zijn toch niet van het 1 op het andere moment lek? De oude olie is aardig dun vergeleken met de 15w40. Misschien is bij mij dat kopfiltertje ook wel een beetje verstopt en gaat dunne olie dus beter door dat filter..(ik bedenk ook maar wat..) In elk geval zal ik eens de 15W40 verdunnen met 100ml ATF. (doen ze bij garages ook voor een flush) eens kijken wat dat oplevert.
Vandaag tikte de motor trouwens vrijwel niet. Ik let er steeds op..
waneer moeten ze dan lek gaan?
ooit houd het een X op.
dus met nieuwe olie, why not?
mvgr wupke
huizing schreef:Serge schreef:aan het verhaal af te leiden, gok ik 9 van de 10 dat Huizing 1 of meer lekke stoters heeft.
Maar voor de oliewissel was er niks loos. Die dingen zijn toch niet van het 1 op het andere moment lek? De oude olie is aardig dun vergeleken met de 15w40. Misschien is bij mij dat kopfiltertje ook wel een beetje verstopt en gaat dunne olie dus beter door dat filter..(ik bedenk ook maar wat..) In elk geval zal ik eens de 15W40 verdunnen met 100ml ATF. (doen ze bij garages ook voor een flush) eens kijken wat dat oplevert.
Vandaag tikte de motor trouwens vrijwel niet. Ik let er steeds op..
Ze gaan idd niet van het ene op het andere moment. Bij de wissel van de mijne was er 1 die duidelijk lek was en er zaten er nog 2 of 3 bij die zachter waren dan de rest, maar nog niet zo’n spons als het lawaaimakertje. Die 2 of 3 zullen het misschien nog een paar weken hebben volgehouden en waren daarna vrolijk mee gaan zingen met hun kompaan.
Ik moet echter m’n olieverhaal nog ff nuanceren en dat is dan ook meteen antwoord op Sohail’s vraag; bij mijn XM diesels begon het tikken namelijk niet bij een gewone oliewissel, maar bij een verandering van viscositeit. Bij de eerste XM heb ik er ipv 10W40 -wat ik altijd gebruik- eens 15W40 in gegooid omdat ik me in de winkel vergist had en er pas achter kwam toen de oude olie al uit blok gelopen was. Een dag later begon het getik. M’n 2de XM kreeg van de vorige eigenaar 5W40. Dat vond ik te dun en heb dat bij de allereerste oliewissel teruggedraaid naar 10W40. Dag later; tikken. Bij deze oliewissel heb ik ook nog op aanraden van een Citroënspecialist de motor met de oude olie een half uur stationair met reinigingstroep laten lopen. Of hier de viscositeitswissel of die reinigingstroep de das om heeft gedaan, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik iig geen viscositeit meer wissel als het niet nodig is: is m’n volgende XM diesel altijd met 5W40 onderhouden, dan ga ik gewoon op die voet verder, en ik weet ook dat ik never nooit meer aditieven gebruik. Dat gezegd hebbende denk ik dat die stoters vroeg of laat toch wel helemaal lek gegaan waren.
Animal triste post coitum
kreazyV8wuppo schreef:waneer moeten ze dan lek gaan?
ooit houd het een X op.
dus met nieuwe olie, why not?
mvgr wupke
Geef mij dan maar gewone stoters
Ik heb de nieuwel olie 15w 40 olie gewisseld voor iets duurdere 10w 40. (weer goedkoop bij de action) Nu is het tikken weer weg gelukkig, blijkbaar was de oude olie dus ook 10w 40..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005