1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tunen Xsara 2.0 HDi 90pk (01-2003)?
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 03:06 PM

Mijn Xsara 2.0 HDi 90pk uit januari 2003 heeft inmiddels 180.000km gelopen en is nog geheel origineel.

Momenteel zit ik te denken aan wat prestatie bevorderende updates zoals:

- Dumpvalve
- Open lucht filter
- Chiptuning

Heeft iemand een idee wat deze upgrades gaan kosten en waar ik ze het best kan laten doen of kan aanschaffen?
Tevens vraag ik me af of de rest van de wagen (versnellingsbak / differentieel / aandrijfassen / koppeling / remmen) het verkregen extra vermogen aankan.
De dumpvalve is niet echt een prestatie upgrade maar klinkt wel erg cool.  Cool  Ik heb de installatie bij R&DY; op foto’s gezien en leek me vrij eenvoudig. Nu kan in mezelf vrij handig noemen maar heb met auto’s niet zo heel erg veel ervaring. Surprisedops:
Ik woon in het zuidwesten van het land (zeeland).

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 september 2007 03:08 PM
  [ # 1 ]

open luchtfilter is niet zo duur vanaf 25 euro tot zo gek je wilt
maar verwacht geen wonderen

chip tuning zou ik niet zo snel overwegen kost erg veel geld en is altijd afwachten of het wel werkt en of het voldoet aan de wensen

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 03:46 PM
  [ # 2 ]

Een open luchtfilter heeft dus niet zoveel voordelen ten opzichte van een origineel filter. Dat is wel jammer anders was het een leuke upgrade voor weinig geweest.

Wat zou ik voor chiptuning kwijt zijn? Want volgens mij moet er veel meer vermogen uit het 2.0 blok te halen zijn.

Dank in ieder geval voor de reactie!

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 17 september 2007 04:02 PM
  [ # 3 ]

chiptuning voor diesels (turbo) scheelt inderdaad best veel (pk +30% ongeveer) dus dat is de moeite waarschijnlijk wel waard. Vaak kom je prijzen tegen van rond de 400 euro maar ze zijn er ook die het goedkoper doen of duurder zijn. Surf eens naar een willekeurige zoekmachine en typ het woord “chiptuning” in en je zult vanalles tegenkomen.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 04:23 PM
  [ # 4 ]

Is deze diesl motor nu WEL of NIET voorzien van een intercooler?

Ik was er (tot voor kort) van overtuigd dat de 2.0 met 90pk niet voorzien was van intercooler tot dat ik op Autotrader.nl de gegevens uit de database trok: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?id=20674&cache=no&ref=atag

Hier staat dan weer dat ie WEL een intercooler heeft. Of hij al of niet een intercooler heeft is (volgens mij) toch ook wel van invloed op de resultaten van een eventuele upgrade….

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 17 september 2007 04:27 PM
  [ # 5 ]

Naar mijn weten gewoon met intercooler ja. Staat de i in hdi ook niet voor intercooler?  Wink

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 04:48 PM
  [ # 6 ]

Ik ben bang dat ik zelf maar eens op onderzoek uit moet onder de motorkap, een intercooler is nu ook weer niet 1-2-3 over het hoofd te zien….

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7856
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 september 2007 05:55 PM
  [ # 7 ]

Een 90 pk HDi heeft voor zover ik weet geen intercooler, dit is het grote verschil met de 110 pk versie. In het geval dat er een intercooler zit moet die duidelijk te zien zijn rechts van de radiateur. De ‘i’ in HDi staat overigens voor ‘injectie’ Wink

Chiptuning heeft bij een turbomotor de meeste impact en nog meer wanneer deze ook van een intercooler voorzien is. Ik heb het zelf ook overwogen met mijn 110 pk motor maar denk dat ik er toch vanaf zie. Ten eerste omdat de koppeling en het differentieel danig meer te verduren krijgen, ten tweede omdat het wel leuk, maar niet strikt noodzakelijk is. Dat is echter een puur persoonlijke afweging. Een open luchtfilter heb ik wel maar behalve dat hij misschien iets beter oppakt onderin heb ik eigenlijk niet het idee dat het merkbaar veel oplevert.

Goede ODB tuning moet je wel vanaf 350 euro kunnen laten doen, de zogenaamde powerbox-tuning zou ik niet aan beginnen, schijnt niet goed voor je motor te zijn, ook al beweren ze anders in de advertenties op marktplaats. In het algemeen is tuning niet aan te raden op het moment dat je er veelvuldig gebruik van gaat maken, bijvoorbeeld met een aanhanger of caravan.

Succes met het maken van de afwegingen Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 06:07 PM
  [ # 8 ]
DigiDaan schreef:

In het algemeen is tuning niet aan te raden op het moment dat je er veelvuldig gebruik van gaat maken, bijvoorbeeld met een aanhanger of caravan.

Hmmmm, veel gebruik van maken? Ik rijd momenteel +/- 60 á 70.000km op jaarbasis. Bedoel je dit met veelvuldig gebruik van maken?

Ik geloof ook niet dat het eigenhandig toevoegen van een intercooler zonder ODB(?)/Powerbox(?) tuning zin heeft of is dit anders?

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7856
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 september 2007 06:44 PM
  [ # 9 ]

De 30% toename die eerder al genoemd werd klopt heel aardig. Voor een 90 pk HDi is een toename naar 120 pk haalbaar, voor een 110 pk HDi moet 145 pk haalbaar zijn. Ook het koppel neemt flink toe, in mijn geval zou het van 250 naar dik 300 Newtonmeter gaan. Dit soort veranderingen in vermogen zijn echt wel merkbaar Twisted Evil

In principe is het zelf toevoegen van een intercooler mogelijk als er een luchtmassameter wordt toegepast en de motorelektronica hierop aangepast wordt maar je geeft zelf al aan dat daar het eigenlijke probleem ligt. Ik denk dat je dan beter net als ik een 110 pk versie had kunnen zoeken Wink

Dat je zo veel kilometers maakt is geen probleem denk ik. Het zullen met name snelwegkilometers zijn waarbij je het vermogen van de motor bij lange na niet aanspreekt - tenzij je altijd topsnelheid rijdt. Het gaat er meer om of je het gewonnen vermogen veel aanspreekt bij accelereren of het langduring zwaar belasten zoals bijvoorbeeld een aanhanger. Blijft het bij incidenteel zwaardere belasting zal het niet zoveel uitmaken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 07:27 PM
  [ # 10 ]

Waarschijnlijk had ik inderdaad beter een 110pk versie kunnen aanschaffen. Helaas was deze (destijds) niet in mijn budget te krijgen.

Aangezien mijn VTR (helaas) niet is voorzien van een trekhaak zal het toch bij incidentele belastingen blijven.

Heeft iemand trouwens nog een trekhaak liggen voor een Xsara? (zal wel niet, vrij populair item Wink )

Wat is eigenlijk het verschil tussen de ODB en Powerbox chiptuning?

Heeft er nog iemand ervaring met het monteren van een dumpvalve in HDi’s? Dit is volgens echt meer een “cosmetische” upgrade dan echt een prestatie verbetering… Maar dat maakt het niet minder leuk!!  Razz

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 17 september 2007 07:31 PM
  [ # 11 ]

Een powerbox houdt je auto gewoon steeds voor de gek waardoor hij anders gaat inspuiten e.d. Hij laat de auto bijvoorbeeld denken dattie nog koud is ofzo.
Zou zelf niet snel voor iets dergelijks kiezen….

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7856
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 september 2007 07:36 PM
  [ # 12 ]

Volgens Randy levert een dumpvalve met name bij opschakelen een voordeel. Door de onderdruk af te laten blijft de turbo op een hoger toerental draaien en pakt hij beter op als je na schakelen weer gas geeft. Minder turbogat dus. In zijn topic is er wat meer over vermeld maar ik geloof dat je dat al gelezen had? Spectaculair is het in ieder geval Cool

ODB tuning wil zeggen dat het bestaande programma in de ECU wordt aangepast of vervangen. Een powerbox is een los kastje dat tussen de stekkers van de ECU wordt aangesloten en op die manier de boel (ont)regelt. Voordeel is dat het vrij makkelijk te plaatsen en te verwijderen is. Het nadeel is dat het niet geintegreerd wordt in de ECU maar gewoon eenzijdig de waarden aanpast. Mijn voorkeur zou zeker uitgaan naar ODB tuning.

Een trekhaak heb ik (helaas) niet, ik zou wel een mooie verwijderebare willen hebben.. Rolling Eyes

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 17 september 2007 07:47 PM
  [ # 13 ]

Dat Powerbox gebeuren klinkt inderdaad niet helemaal kosjer…

De ODB (Old Dirty Bastard) methode zal waarschijnlijk wel wat prijziger zijn. En waarschijnlijk is een luchtmassameter ook niet standaard op genomen in het inlaatsysteem van deze HDi.

DigiDaan schreef:

Een trekhaak heb ik (helaas) niet, ik zou wel een mooie verwijderebare willen hebben.. Rolling Eyes

Een gewone niet-verwijderbare is voor mij ook al goed!  Laughing  Is er trouwens las- / boor- / slijp- / kabeltrekwerk nodig voor het monteren van een trekhaak?

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7856
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 september 2007 07:50 PM
  [ # 14 ]

http://www.fasttech.nl doet de mijne ODB voor 350 euro inclusief BTW. R&DY; heeft daar ook zijn coupé laten tunen.

Trekhaken zijn overigens niet zo duur en de montage is in veel gevallen ook nog wel zelf te doen.. ik begin er alleen niet aan Laughing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2007 12:01 AM
  [ # 15 ]

Ik denk dat chippen eigenlijk de goedkoopeste manier is om veel vermogen te krijgen Wink
Je krijg veel extra vermogen voor die 350 euro.

Let wel op dat sommige mensen last hebben van een versleten koppeling Wink
De koppeling is niet gemaakt voor dit vermogen.
Het zal aan je rijstijl liggen of je hem sloopt of niet Wink
Anders kan die het denk ik prima hebben Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook