ESP
Japie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-12-2004

Gepost: 24 januari 2005 09:38 PM

Ik heb vandaag voor het eerst met gladheid gereden en heb een vraagje:
Werkt de ESP alleen als je de bocht onmgaat of ook als je rechtuit gaat (zoals traction control)

CU in my C2

Profiel  
 
hessel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 03-04-2004

Gepost: 25 januari 2005 03:42 PM
  [ # 1 ]

ESP werkt als de auto uitbreekt, dus denk ik ook als de auto achter wegglijd zal hij hem corrigeren. Maar de tractioncontrol werkt in ieder geval erg goed Very Happy Very Happy

C YA

Hessel Roskam

Profiel  
 
nokkenasmotor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 28 januari 2005 05:52 PM
  [ # 2 ]
hessel schreef:

ESP werkt als de auto uitbreekt, dus denk ik ook als de auto achter wegglijd zal hij hem corrigeren. Maar de tractioncontrol werkt in ieder geval erg goed Very Happy Very Happy

traction control en ESP zijn 2 aparte systemen…hebben dus nix met elkaar te maken ... traction control voorkomt wielspin bij acceleren…en ESP voorkomt uitbreken van de auto bij uit wijk situaties..
!

groeten het TD-team(rob,koos,loek)

beter oud en japans dan nieuw en FRANS!!!!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 06:04 PM
  [ # 3 ]
nokkenasmotor schreef:
hessel schreef:

ESP werkt als de auto uitbreekt, dus denk ik ook als de auto achter wegglijd zal hij hem corrigeren. Maar de tractioncontrol werkt in ieder geval erg goed Very Happy Very Happy

traction control en ESP zijn 2 aparte systemen…hebben dus nix met elkaar te maken ... traction control voorkomt wielspin bij acceleren…en ESP voorkomt uitbreken van de auto bij uit wijk situaties..
!

groeten het TD-team(rob,koos,loek)

ESP is dus een beetje nutteloos op een C2 Rolling Eyes

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 06:43 PM
  [ # 4 ]
Simpele Ziel schreef:

ESP is dus een beetje nutteloos op een C2 Rolling Eyes

Waarom is dat nutteloos?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 07:21 PM
  [ # 5 ]

nou, naar m.i. breekt een voorwiel aangedreven auto bij gladheid uit aan de voorzijde, je mag het eigenlijk geen uitbreken noemen maar onderstuur…

Het enige wat ESP dan zou helpen is het afremmen van de voorwielen, echter lijkt mij dit punt van wel of niet doorglijden erg moeilijk te bepalen door de cpu…

Dit zijn zo maar wat hersenspinsels dus don’t shoot me if i’m worng zal ik maar zeggen..

werkt ESP eigenlijk op alle wielen of alleen op de aangedreven wielen?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 08:07 PM
  [ # 6 ]
Simpele Ziel schreef:

nou, naar m.i. breekt een voorwiel aangedreven auto bij gladheid uit aan de voorzijde, je mag het eigenlijk geen uitbreken noemen maar onderstuur…

Het enige wat ESP dan zou helpen is het afremmen van de voorwielen, echter lijkt mij dit punt van wel of niet doorglijden erg moeilijk te bepalen door de cpu…

Dit zijn zo maar wat hersenspinsels dus don’t shoot me if i’m wrong zal ik maar zeggen..


BANG BANG Wink

werkt ESP eigenlijk op alle wielen of alleen op de aangedreven wielen?

Remingrepen worden op alle wielen uitgevoerd; ESP kan ook op de gasklep inwerken.

Overigens heb jij blijkbaar nog nooit van lift-off obverstuur gehoord. Dan weet je waaarom een voorwielaangedreven auto zeker ESP kan gebruiken. Bij Citroën moet je dan eens kennis maken met de Saxo VTS 16v en de Xsara 2.0 VTS.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 08:11 PM
  [ # 7 ]

ja ik ken lift off overstuur wel, echter heeft het dan weinig meer met veilig heid te maken denk ik…

dat komt toch vooral voor als je eerst rechtdoorglijdt, je gas terug neemt, en je voorwielen beginnen te ‘happen’ ConfusedExclamation

Als je iets uitwijkt dan geef je of geen gas of volgas, je zal niet zo snel eerst heel hard op iets inrijden, sturen, en dan het gas volledig los laten.. Confused

Aan de andere kant zou het me ook niets verbazen als er mensen zijn die dat een doodnormale reactie is..Net zoals de rem ingetrapt houden op een besneeuwd wegdek met een auto zonder ABS

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 10:01 PM
  [ # 8 ]

‘Lift-off’ overstuur ontstaat net zo makkelijk door te remmen in een bocht. Tenslotte geeft gas loslaten bij een FWD hetzelfde effect als remmen (er ontstaat vertraging op de voorwielen bij een FWD).

Een FWD heeft dus wel at aan ESP. Zeker als het onderstel incompetent is (zie Golf IV) of agressief (206 GTI / Xsara VTS) is afgesteld.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 januari 2005 10:44 PM
  [ # 9 ]

oké echter ga ik ervan uit dat wanneer je remt in een bocht al vrij snel weer rechtuit gaat…Maargoed ESP heeft dus wel nut, alleen vind ik het niet nodig..Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
hessel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 03-04-2004

Gepost: 31 januari 2005 12:29 AM
  [ # 10 ]

Nou zo te horen kunnen ze jullie ook nog wel een keer naar een opfris cursus wegligging sturen…... Wink

C YA

Hessel Roskam

Profiel  
 
hessel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 03-04-2004

Gepost: 31 januari 2005 10:27 AM
  [ # 11 ]

Geloof me… als je met een C2 te hard een bocht induikt gaat ie echt niet rechtdoor hoor, de achterkant word dan mooi licht en begint lichtjes te glijden maar de voorkant blijft mooi waar hij is, en inderdaad zoals hier gezegd werd bij het gas loslaten IN een bocht dan loop je de kans dat hij ook gaat glijden of bij het TE hard in een bocht te remmen. Maar al dit gebeurt pas bij zeer sportief weggedrag, jullie doen nu net of de auto dat altijd doet, mijn opoe hoeft zich hier dus niet druk om te gaan maken in zijn VTS. Wink

C YA

Hessel Roskam

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook