Uit m’n hoofd zeg ik dat ik ergens in oktober weer naar het oosten moet. Wellicht mag ik dan eens bij de ambu komen kijken ?
Schijt aan originaliteit.
Hee LE, tuurlijk mag dat!
Bij de wee; NL is vandaag officieel een Ambu rijker!
Komend weekeinde zijn de koppeling en distributie aan de beurt.
Animal triste post coitum
Heeft iemand toevallig het tooltje voor het centreren van de koppeling voor mij te leen of een oude prise as die ik ff kan gebruiken? Tips voor andere methodes en/of hulpmiddelen zijn ook welkom.
Animal triste post coitum


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
He man, ik was dit draadje even vergeten te volgen, maar het ziet er dus allemaal goed uit. Te gek man!
Na mijn vakantie kom ik eens even langs hoor!














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hé Serge,
Wat heb je nou met die voorschermen gedaan????? Gelast of geplakt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
je plaat kun je centreren door met je vingers te voelen aan de drukplaat van je drukgroep.
als het goed is, ligt de koppelingsplaat evenwijdig aan je drukring van je drukgroep.
drukring is de stalen ring welke tegen je koppelingsplaat gaat.
de truuk is de drukgroep los te bevestigen, en de plaat er klem/schuifvast tussen te monteren.
dus de bouten niet vast maar ietwat aangedraaid.
dan met je vingertoppen de plaat manouvreren totdat hij evenwijdig loopt aan de drukring.
kruislings op moment de drukgroep vast zetten, en klaar.
daarnaast word normaliter een plastic paspen meegeleverd om de plaat te centreren.
alleen die hebben me een afwijking dat je plaat echt wel fout komt te zitten.
echter, je kun met die pen wel controleren, of je de plaat in het midden hebt, door hem radiaal te bewegen, als de circel egaal rond is, zit hij goed.
beweegt de cirkel zich uit het midden 1 kant op, zit hij scheef.
mvgr wupke
@ Patrick; tof, wees welkom!!
@Wup; De specialist waar ik de set heb gekocht had het er idd ook over dat er vroeger vaak een plastic paspen meegeleverd werd in de set. Tegenwoordig wordt dat volgens hem weinig meer gedaan. In mijn (Valeo)set zit er helaas ook geen… Ik zal iig je tips meenemen en me nog wat verder inlezen mbt het monteren van een koppeling (wordt m’n eerste) voor het weekeinde.
@Waterman; ik heb de schermen er nog niet op zitten. Ze staan al wel klaar, maar ik wil ze pas monteren als het blok er weer in zit, dan is er ook geen kans dat ze beschadigd raken. Maar als je wilt weten wat ik nu ga doen; lassen of plakken, dan mag je blij zijn; het wordt namelijk plakken Reden hiervoor is dat ik in de afgelopen tijd een aantal CXen heb gezien waar een nieuw scherm op gelast was en wat opviel, was dat de meeste -itt tot de originele kant- roestvorming hadden in de regengoot tussen scherm en motorkap. Kennelijk is het lastig om de lassen goed beschermt te krijgen in die richel, ondanks dat ze wel allemaal nog een kit-rand hadden om de naad af te dichten. Ik heb nu de schermen compleet geconserveerd met Hydrate 80 van Bilthamber en afgelakt met Tencopal. Als ik het nu plak en geen zwakke punten creeer met lasjes zal dat deel van de kar mij iig makkelijk overleven
Animal triste post coitum
Bij lassen verstoor je de metaalstructuur. Hoe egaler de metaalstructuur, hoe minder roestgevoelig het metaal. Dit is simpel gezegd de reden waarom lassen roestgevoeliger zijn dan niet-gelast metaal.
Enneh, hoe zit jij de 18e ?
Schijt aan originaliteit.
kreazyV8wuppo schreef:je plaat kun je centreren door met je vingers te voelen aan de drukplaat van je drukgroep.
als het goed is, ligt de koppelingsplaat evenwijdig aan je drukring van je drukgroep.
drukring is de stalen ring welke tegen je koppelingsplaat gaat.
de truuk is de drukgroep los te bevestigen, en de plaat er klem/schuifvast tussen te monteren.
dus de bouten niet vast maar ietwat aangedraaid.dan met je vingertoppen de plaat manouvreren totdat hij evenwijdig loopt aan de drukring.
kruislings op moment de drukgroep vast zetten, en klaar.daarnaast word normaliter een plastic paspen meegeleverd om de plaat te centreren.
alleen die hebben me een afwijking dat je plaat echt wel fout komt te zitten.
echter, je kun met die pen wel controleren, of je de plaat in het midden hebt, door hem radiaal te bewegen, als de circel egaal rond is, zit hij goed.
beweegt de cirkel zich uit het midden 1 kant op, zit hij scheef.
mvgr wupke
Ik pak altijd een rond stukje hout of een oude pen en een rol installatietape. Die draai je rond het houtje totdat deze precies past in het vliegwiegat, en daarna op goede hoogte hetzelfde doen met je koppelingsplaat. tijdens het vasdraaien van je drukgroep kan je visueel zien of het houtje nog recht uitsteekt…..
Bedankt voor de tip Robbie!
Helaas moeten de koppeling en distributie nog ff een weekje wachten. Ik heb de nieuwe motorsteunen nog niet binnen en vanochtend heb ik in een onoplettend moment en een flinke spijker in m’n ei van gisteravond achteruit draaiend uit een parkeerplaats de complete voorbumper van de XM eraf gerost langs de hoek van een aanhanger Schade; voorbumper aan gort, grill naar de kloten en het rechter voorscherm is ook rijp voor de prullebak…. Gelukkig had ik alle delen nog wel liggen en heb ik de rest van de dag mogen besteden aan schadeherstel, maar daardoor ben ik niet toegekomen aan het afwerken van het boodschappenlijstje voor de ambu-klus dit weekeinde. Dubbel KUT dus!
Animal triste post coitum
Nou Serge, dat is mooi k.. euh balen! Maar joh, dat overkomt iedereen wel eens en straks ziet het er beter uit dan ooit. Let maar op
P.S. Afgelopen zaterdag voor ‘t eerst in een XM gezeten en er mee gereden. Ik ben Xantia gewend dus veercomfort was niet nieuw maar die stoelen wel. Die zou je zo in je woonkamer zetten. Heerlijk!!
Klote jah.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gatver!
Maar wel prettig dat je alles al klaar hebt liggen.
Als je al die spullen nog moet gaan opzoeken is het helemaal ruk.
Hè jongens, wat leuk dat jullie me ff een schriftelijk steuntje geven. En zo spontaan ook vooral
Echter zoals die voetballer zegt; elk voordeel heb z’n etc..; er hangt nu een voorbumper op in ETB (wat voor de niet ingewijden zoveel betekent als ‘lichtgrijs’) en dat ziet er icm antraciet dusdanig geil uit, dat ik die hele kar onder de stootstrips in die kleur ga spuiten! Kortom; de kar wordt 2tone
Animal triste post coitum























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special