katlampje brandt en gaat weer uit
mossel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 11-01-2005

Gepost: 11 januari 2005 04:31 PM

hallo ik heb pas een AX 1.1 injetie gekocht met apk. Als ik een tijdje rij dan gaat het katlampje branden maar het gaat ook weer vanzelf uit.
weet iemand waar dat aan kan liggen

Greetz Jordi

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 januari 2005 05:25 PM
  [ # 1 ]

Dat is géén katlampje
Het geeft een motorstoring aan.
ff laten uitlezen, dan weet je het zeker.

 

Profiel  
 
koossie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 17 januari 2005 09:42 PM
  [ # 2 ]

ff laten uitlezen is misschien gasklephuis

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 17 januari 2005 10:15 PM
  [ # 3 ]

Er hangen diverse sensoren aan dat lampje. Het is een bekend euveltje bij de TU-motoren van AX en BX uit die tijd. Meestal niks aan de hand. Als de auto het verder goed doet en het verbruik blijft correct, dan gewoon doorrijden.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 januari 2005 05:55 PM
  [ # 4 ]
Blueduck schreef:

De mijne doet dat ook, maar dan alleen als ik m koud start. soms blijft ie dan nog ff een paar seconden branden, maar dan gaat ie uit. Heb er eerlijk gezegd geen aandacht aan besteed, ik rij ongeveer 1 op 13 a 1 op 14 met een redelijk zware rechtervoet en een blok met ruim 150000 kilometers achter de zuigers. Ik neem aan dat dat redelijk normale waarden zijn?

Hm, dat kan wel beter. Je moet toch wel 1:16-17 kunnen halen gemiddeld. Pas je de regels van het Nieuwe Rijden toe bij injectie? Anticipeer je goed? Ga je bewust om met de manier waarop je gasgeeft (bij carburateur anders dan bij injectie!)? Etc. Ik rijd 1:17 met heel stevige rijstijl.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 29 januari 2005 02:24 AM
  [ # 5 ]

Tips:
- bij injectie: vlot optrekken, pedaal mag best ver ingetrapt worden maar stabiel houden, snel doorschakelen rond 2500 (misschien bij AX wat hoger) tot gewenste snelheid is bereikt: 55 is bij sommige auto’s in 5e versnelling mogelijk. Vlot optrekken dus maar geen hoge toeren (minder tijd+benzine kwijt aan accelereren).
- bij carburatie: pedaal geleidelijk meer intrappen tijdens accelereren, niet pompen. Niet vlot optrekken dus.
- anticiperen: vooruit kijken of je misschien moet gaan stoppen of gas minderen. De meeste mensen kijken alleen naar de achterbumper van de voorligger. Bij injectie: gas los, in de versnelling laten uitrollen. Bij carburatie: auto in vrij of koppeling intrappen en laten uitrollen. NOOIT afremmen door terugschakelen, dat vreet benzine in beide gevallen.
- Bocht: anticiperen: uit laten rollen in de versnelling of neutraal (zie hierboven), tijdig terugschakelen en al laten opkomen om af te remmen. Niet doorrijden tot in de bocht en dan pas terugschakelen. Voordat je op 1/3e van de bocht bent moet je klaar zijn met opkomen, dan weer gas bijgeven. Bij injectie: sommige bochten kunnen makkelijk in 3e versnelling.
- Op de snelweg: let eens op je rechtervoet en km.teller: is die stabiel of zenuwachtig zachtjes aan het pompen?
- Anticiperen: kijk verder dan je voorligger, sorteer bijv. tijdig voor bij afslaand verkeer, houd voldoende afstand om niet zenuwachtige stuipbewegingen te krijgen.

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 31 januari 2005 02:29 PM
  [ # 6 ]

Bij het branden van het lampje (kort) is er meestal niks aan de hand, als ie langer (bijv. een aantal minuten) blijft branden is er toch echt wel wat aan de hand. (hij zit er tenslotte niet voor niks) Ohw en ze hebben mij verteld dat je als je de auto start ff moet wachten totdat het lampje uit is. De ECU zou dan nog gegevens aan het verwerken zijn.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 31 januari 2005 07:08 PM
  [ # 7 ]

Jah dat kan wel kloppen dat het lampje dan ff aan springt!
Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Als ie dan ook maar daadwerkelijk weer uitgaat binnen ong 3 sec.
Maar als ie gaat branden tijdens het rijden of hij blijft langer branden na het starten is er toch echt wat mis.
Gewoon eventjes laten uitlezen en dan weet je wat er aan de hand is.
Bij mij kostte het niets.

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 05 februari 2005 04:34 PM
  [ # 8 ]
NoisemakeR schreef:

Jah dat kan wel kloppen dat het lampje dan ff aan springt!
Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Als ie dan ook maar daadwerkelijk weer uitgaat binnen ong 3 sec.
Maar als ie gaat branden tijdens het rijden of hij blijft langer branden na het starten is er toch echt wat mis.
Gewoon eventjes laten uitlezen en dan weet je wat er aan de hand is.
Bij mij kostte het niets.

Wat was er bij jou aan de hand??

Vanaf het moment dat ik mijn kat eronder weghaalde ging ie ook zo nu en dan branden (5 -10 sec) Dacht dat dat aan mijn kat lag die er niet meer was… maar nu zit ie er weer onder en heb ik het nog!  Trouwens, ik heb het eigenlijk alleen bij constant 140 of sneller…  Rolling Eyes

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 05 februari 2005 05:29 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook