1:14 met een BX 16V mk1 is waarschijnlijk met een gangetje van 80km/h op een lege snelweg nog niet eens haalbaar.
Als je 1:12 al niet zuinig meer vind, kun je beter gas gaan rijden ofzo.
Ik ben al lang blij als ik met m’n auto op benzine de 1:9 haal
Goeie ontsteking scheelt ook nogal in brandstofverbruik.
Ook verkoolde kleppen en verstopte injectoren zorgen voor een hoger brandstofverbruik.
WYD schreef:1:14 met een BX 16V mk1 is waarschijnlijk met een gangetje van 80km/h op een lege snelweg nog niet eens haalbaar.
Als je 1:12 al niet zuinig meer vind, kun je beter gas gaan rijden ofzo.
Ik ben al lang blij als ik met m’n auto op benzine de 1:9 haal
Goeie ontsteking scheelt ook nogal in brandstofverbruik.
Ook verkoolde kleppen en verstopte injectoren zorgen voor een hoger brandstofverbruik.
Beweer jij dat ik lieg?
Ik zou het eens moeten opzoeken, maar ik heb er bijna 1 op 15 mee gehaald toen..
En dat was inderdaad met rustig optrekken en je aan de max snelheden houden. En verder natuurlijk alleen op de snelweg gereden(traject Eindhoven-Zoetermeer en terug)
Slechtste wat ik ermee gehaald heb weet ik nog wel, 1 op 6.5.
Op verlaten polderweggetjes ops:
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
@SZ: Ik begeef me dus hoofdzakelijk op die polderweggetjes, dat is 80% van wat ik momenteel aan kilometers maak.




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
hier gemiddeld ruim 1:12 maar rij wel altijd rustig
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Maar Daan, jij hebt dan weer een 148pk versie toch?
Weet niet hoeveel dat uitmaakt…
1 op 12 is wat ik gemiddeld ermee reed, dus incl. een keer het gas intrappen.
Overigens vraag ik me af hoeveel zin het ‘nieuwe rijden’ heeft met deze oudere motoren.
Mijn AX werd het met het nieuwe rijden er in ieder geval niet zuiniger op…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onder het nieuwe rijden valt ook van te voren kijken of een stoplicht op rood staan en je gas eerder los laten ipv op het laatste moment remmen
Zo nog wel aantal van deze voorbeelden.
Zoiets zal altijd mee helpen aan het verbruik
Dit zijn natuurlijk al injectie motoren, dus meeste gaat wel op denk ik.
Teveel gas in een te hoge versnelling bij teweinig toeren zal denk ik ook wee rniet goed zijn.
Arjan Verkade schreef:Onder het nieuwe rijden valt ook van te voren kijken of een stoplicht op rood staan en je gas eerder los laten ipv op het laatste moment remmen
Zo nog wel aantal van deze voorbeelden.Zoiets zal altijd mee helpen aan het verbruik
Dit zijn natuurlijk al injectie motoren, dus meeste gaat wel op denk ik.Teveel gas in een te hoge versnelling bij teweinig toeren zal denk ik ook wee rniet goed zijn.
dat begrijp ik , mijn pa rijdt al eeuwen volgens het nieuwe rijden, dus een beetje zit het er wel in bij mij
Maar het maakte bij de AX dus niet uit of je hem uit liet rollen of dat je het gas erop hield tot de laatste meters.
Dat uit laten rollen in de versnelling is omdat de motor remmende op de motor minder brandstof zou verbruiken dan wanneer je de koppeling intrapt en de motor dus stationair draait. Vooral dit betwijfel ik of het geldt op deze oudere motoren.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij carbs geld het tegenovergesteld bijvoorbeeld.
Bij een injectie zou het zo moeten zijn dat het bespaard.
Maar bij elke auto bespaar je brandstof door het gas vroegtijdig los te laten, of je nu koppeling intrapt of niet, het is altijd beter als gas op de bodem
Maar wordt een beetje offtopic geloof ik
Gaan we toch nog maar opnieuw het klepdeksel dichtplakken.
Gekke ding lekt nu nog steeds, of eigenlijk opnieuw.
En kom er vandaag achter, met hulp van een Citroën-dealer magazijnman, dat zo’n klepdekselpakking in meerdere delen geleverd wordt.
Je hebt a) het klepdekselpakking en b) afsluitringen voor de bougieopeningen.
En de diverse leveranciers hebben dus enkel de pakking voor de buitenste rand van het kleppendeksel… nergens in de lijst verschijnt de rest van de af te sluiten stukken.
Hopelijk komende week erop zetten.
WYD schreef:1:14 met een BX 16V mk1 is waarschijnlijk met een gangetje van 80km/h op een lege snelweg nog niet eens haalbaar.
Als je 1:12 al niet zuinig meer vind, kun je beter gas gaan rijden ofzo.
Ik ben al lang blij als ik met m’n auto op benzine de 1:9 haal
Goeie ontsteking scheelt ook nogal in brandstofverbruik.
Ook verkoolde kleppen en verstopte injectoren zorgen voor een hoger brandstofverbruik.
Ik rij met mijn 16v meestal rond de 1 op 11. En dan rij ik lekker door, en gaan de taps af en toe vol open. Mijn zuinigheidsrecord staat op 1 op 14.3 dacht ik. En dat was echt niet constant rijden met 80. Gewoon de normale snelheidslimieten aangehouden, en 1 keer de tap vol open gegooid omdat een Fiat Bravo HGT me even er uit dacht te trekken.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:....en 1 keer de tap vol open gegooid omdat een Fiat Bravo HGT me even er uit dacht te trekken.
En die zag je daarna zeker een beetje beteuterd voor zich uitkijken, met de mondhoeken enigszins naar beneden getrokken en een traantje op z’n wangen…
Hij keek vrij chagrijnig iig
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Welpotverde ...
Afgelopen week woei het nogal zo af en toe, en wij hebben dan last van vreemde valwinden tussen 2 huizenblokken in.
En Sophié staat naast/achter ons huis.
Nu is de groencontainer omgewaaid een paar dagen geleden en vanmorgen zie ik, omdat de zon vandaag schijnt, dat het omvallen van die container 3(!!) kleine deukjes heeft veroorzaakt.
dat is minder nu maar hopen dat je goed verzekerd ben.
Vandaag heeft de uitdeukspecialist de door de rolcontainer veroorzaakte deukjes vakkundig verwijderd, en omdat ‘ie toch bezig was ook de miniscule welvinkjes aan het voor-zijscherm.
Toppie!
Gisteren eindelijk, in 3 pogingen, de klepdekselpakking vervangen.
Geen rook meer!