Ik heb die draagarmrubbers (of silentcups, hoe je ze ook wilt noemen) ook eens vervangen op m’n oude 2-liter, het lastigste klusje was het er in en uit krijgen van die bussen uit de draagarm.
Benodigdheden daarvoor waren: Een redelijk formaat bankschroef, een flinke schroevedraaier en een hamer. En dan de oude bussen eruitmeppen, zorg ervoor dat je wel op de bus (van de silentcup) slaat en niet in de draagarm, anders moet je alle uitstekende beschadigingen wegvijlen voordat je de nieuwe erin zet. En daar moet je ook weer oppassen, want als je teveel wegvijlt blijft de nieuwe bus misschien niet op zijn plek zitten. Zo’n draagarm krijgt het behoorlijk te verduren tijdens gebruik, dus de nieuwe rubbers moeten wel goed klem zitten.
Dat luidt dus ook het volgende moeilijke punt in: de nieuwe bussen erin krijgen. Mij was het nog gelukt door de het oog van de draagarm samen met een nieuwe bus te klemmen (en 2 aluminium hoeklijnen over de tanden van de bankschroef), en vervolgens de bankschroef dichtdraaien tot de rand van de bussen tegen het oog aan zitten. Maar m’n pa was het met zijn XM niet gelukt op die manier. Misschien is het een ideetje om even langs een garage te gaan, ééntje die een hydraulische pers heeft staan? Die perst ze er zo in. Misschien dat je in dat geval de eventuele beschadigingen kunt laten zitten.
Dat de reactiestang los moest kan ik me eigenlijk niet herinneren. Verder was het losmaken van de voorkant van de draagarm volgens mij niet moelijk, maar wel slecht bereikbaar.
Trouwens, Wup, kan een afgebroken bout niet op een andere manier losgemaakt worden? Daar zijn toch truken voor? Maar daar moet je weer gereeschap voor hebben natuurlijk…
Groetjes Erik!
die bout kun je schudden met uitboren.
ja zal uiteindelijk wel lukken, maar het is een mega gedoe dat kan ik je voorspellen en verzekeren.
zowiso kun je hem niet omhoog werken,, affijn, het mag gewoon niet gebeuren want je haald je een tiefus bende werk extra op je nek.
silentcups wissel, deed in een 15 minuten per arm, flat out.
mvgr wupke: dikke hamer, goede beitel, en een klompje aluminium om eea weer terug te beuken.
Duidelijk verhaal lampie, dank!
Ik heb gisteren nog eens zitten kijken, aan de voorkant heb je echt een halve dop nodig, aan de achterkant een buisje waar de bout doorheen gaat. Bij de Brezan voor 2 kanten circa 50 euro los te kopen!!!
Enfin, heb ze nog niet besteld want wist niet hoe het eruit moest zien. Zal ze deze week bestellen, kan ik de boel zaterdag vervangen. Door wupke ben ik wel wat nerveus geworden maar ga het lekker of op straat doen (mn buurman is pompstation annex garage met vast wel een mooie pers), of in de doe-het-zelf garage, maar dat kost dircet weer een boel extra.
Hopelijk hoeven de reactiestangen niet nog eens los, kostte me mn rug zo’n beetje!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
de reactie stangen (die korte dus) moeten los.
een pers is niet echt nodig, je mept ze er zo op met een goede hamer, eraf mbv een beitel.
de bouten waar je voor op moet passen zijn die onder de voetenbak.
die in het aluminium huis zitten.
deze corroderen zich muurvast in dat aluminium ding.
met kruipolie bereik je weinig, vanwege de lengte waarmee ze in dat ding zitten.
dus enigste optie is, verhitten, en wiebelen met de bout, om het gecorrodeerde los te werken.
als je een bout afbreekt, ben je het haasje, dan kan ik je veel heel veel ellende voorspellen.
dat begint met een nieuw alu huisje te regelen, tot het laten zakken van je subframe.
je krijgt dat domme huisje er niet onderuit zonder je frame 15 CM te laten zakken.
verder is het een appeltje eitje klusje.
boutjes los, draagarm op de fusee los en de reactiestang.
ding eronder vandaan,.rubber bussen eraf beuken, nieuwe erop slaan, ding terug plaatsen,eea vastschroeven klaar.
mvgr wupke
Ik heb thuis geen verfbrander, wel zo’n hand-gasbrandertje voor soldeerwerk. Is dat ook goed? Neem aan dat als ik de bouten lekker lang verwarm, ze daarna wel los zouden moeten komen? In de verste omgeving zitten ook niet echt brandbare delen volgens mij…
Zo eentje heb ik;
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ennuh…, als je de voorste bout en moer vastzet moet de auto belast zijn !
Anders staat het rubber voortdurend onder spanning , wat de levensduur aanzienlijk beperkt .
De reaktiestang hoeft er niet uit, lukt zo ook wel , als je de boel een beetje kantelt .
De bouten gingen er bij mij soepel af hoor , allemaal , zou het eerst maar `es zonder brander proberen , geen paniek Pietje !
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Ennuh…, als je de voorste bout en moer vastzet moet de auto belast zijn !
Anders staat het rubber voortdurend onder spanning , wat de levensduur aanzienlijk beperkt .
De reaktiestang hoeft er niet uit, lukt zo ook wel , als je de boel een beetje kantelt .
De bouten gingen er bij mij soepel af hoor , allemaal , zou het eerst maar `es zonder brander proberen , geen paniek Pietje !Succes ,
Dirk
Dat zie ik praktisch even niet voor me, hoe kan je nu met het wiel erop bij die bout? Zonder brug dan…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Da`s het probleem idd. Piet !
Of even naar een brug rijden om alleen die bout en moer aan te draaien of dat je de auto na reparatie op een paar oprijsteunen rijdt en dan aandraaien.
Ik heb ze achteraf op de brug van de Doe het zelf Garage aangetrokken de eerste maal dat ik het deed ; de 2e maal heb ik de hele reparatie daar gedaan .
Op straat wordt het moeilijker , je kunt de boel in elkaar zetten op een paar bokken ; dan kun je aan de werkkant evt. onder je remschijf een krik met een balk plaatsen en hem net zo ver opkrikken dat ìe niet meer op je steun steunt .
Kijk wel uit hè , dat `ie er niet van af glijdt , dus niet je steun weghalen ! Laat `em er nog NET op rusten .Dan aandraaien die handel.
`t Blijft toch link hoor zo ; ik zou ff naar de garage rijden als ik jou was .
Succes,Dirk
XM TCT Ambiance`94
Klussen onder de auto is natuurlijk ook een kunst en moet je goed doordacht en veilig doen. Maar een garage met brug is wel zo makkelijk als er misschien geperst moet worden. Jammer is wel dat je de winst om het zelf te doen verliest als je naar een doe-het-zelf garage zoals in Den Haag gaat. Dan kost het per uur toch weer 15e all in…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
malle pietje schreef:Klussen onder de auto is natuurlijk ook een kunst en moet je goed doordacht en veilig doen. Maar een garage met brug is wel zo makkelijk als er misschien geperst moet worden. Jammer is wel dat je de winst om het zelf te doen verliest als je naar een doe-het-zelf garage zoals in Den Haag gaat. Dan kost het per uur toch weer 15e all in…
Frank? Je kan er ook een bout+moer en twee ringen van de juiste maat doorheen doen en dan de twee rubbers naar mekaar toe trekken/draaien.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
malle pietje schreef:Klussen onder de auto is natuurlijk ook een kunst en moet je goed doordacht en veilig doen. Maar een garage met brug is wel zo makkelijk als er misschien geperst moet worden. Jammer is wel dat je de winst om het zelf te doen verliest als je naar een doe-het-zelf garage zoals in Den Haag gaat. Dan kost het per uur toch weer 15e all in…
Phoe , da`s een dure , ik betaal € 7,-/uur tot 9,-/uur in Duivendrecht, afhankelijk wat voor brug je gebruikt .
Trouwens , aandraaien van de bouten en moer aan beide kanten van de draagarm als de voiture belast is, is aan te raden , dus niet alleen voor .
Succes ,Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dá‘s best een goeie, van diebout en moer! Ga ze eerst morgen of woensdag maar eens bestellen.
(oftopic, eindelijk weer internet thuis, wel 3 uur met aanbrengen en installeren bezig geweest…... ).
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
PS Pietje , was nog vergeten te vertellen , dat als je de boel onbelast aandraait , ook je vering aan de werkkant niet meer lekker gaat .
Hij komt dan moeizamer omhoog , omdat dat rubber een tegenspanning geeft , zodat ìe ook moeizamer door zal veren .
De auto is in onbalans als het ware .Voel je echt .
Dus , als je de boel aandraait , wel de auto op rijhoogte brengen .
En nou hou ik er over op .
Gegroet , Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:PS Pietje , was nog vergeten te vertellen , dat als je de boel onbelast aandraait , ook je vering aan de werkkant niet meer lekker gaat .
Hij komt dan moeizamer omhoog , omdat dat rubber een tegenspanning geeft , zodat ìe ook moeizamer door zal veren .
De auto is in onbalans als het ware .Voel je echt .
Dus , als je de boel aandraait , wel de auto op rijhoogte brengen .
En nou hou ik er over op .![]()
Gegroet , Dirk
Hela hola, wacht nog even. Het enige dat ik dus moet doen is zorgen dat ik de bouten pas helemaal vast draai als de auto op rijhoogte staat? Belast is dan niet belangrijk, het gaat om de stand van de lager als je m vast zet toch?
Dan ga ik dat doen!
Edit, nu ik er zo over nadenk zal het wiel onbelast niet snel op rijhoogte uitkomen…..Enfin, I get the point. Morgenochtend even bestellen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hmm, ik heb net via de Brezan twee silentcups kunnen bestellen, vanmiddag ga ik ze bekijken en eventueel kopen. Maar dat zijn dus de voorkanten. Nu de achterkanten dus nog. (ook met verwijzing naar de foto van Wupke)
Toch vervelend als je die niet kunt vinden. IEmand enig idee?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!