APK afgekeurd
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 april 2004 11:15 PM

Okee, vandaag is mijn Eend (special uit ‘87) APK gekeurd. Afgekeurd om precies te zijn en wel op de volgende punten:

-CO gehalte niet in orde
-Gordel beschadigd
-Wiellager linksvoor teveel speling

Maarrr…

Het CO gehalte kan idd niet kloppen, daar zit een andere schroef in dan er in hoort.

Het lager kan nog niet verrot zijn omdat ik dat net vorig jaar heb vervangen en ik sindsdien maar zo’n 6000 (zes-duizend) kilometer gereden heb.

De gordel kan inderdaad beschadigd zijn want die komt wel eens klem te zitten tussen het slot van de deur (ik druk de deur dan echter niet helemaal dicht).

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ennuh, ja, dit topic staat ook op 2cv.nl

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 april 2004 12:04 AM
  [ # 1 ]

Re: APK afgekeurd

Lelijke Eend schreef:

Okee, vandaag is mijn Eend (special uit ‘87) APK gekeurd. Afgekeurd om precies te zijn en wel op de volgende punten:

-CO gehalte niet in orde
-Gordel beschadigd
-Wiellager linksvoor teveel speling

Maarrr…

Het CO gehalte kan idd niet kloppen, daar zit een andere schroef in dan er in hoort.

Het lager kan nog niet verrot zijn omdat ik dat net vorig jaar heb vervangen en ik sindsdien maar zo’n 6000 (zes-duizend) kilometer gereden heb.

De gordel kan inderdaad beschadigd zijn want die komt wel eens klem te zitten tussen het slot van de deur (ik druk de deur dan echter niet helemaal dicht).

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ennuh, ja, dit topic staat ook op 2cv.nl

Lagers bij A-typen. Pas geleden is er op eendmeel ook nog een item over geweest. Het blijkt dat bijna 2 op de 3 a-typen afgekeurd worden op de wiellagers en heel vaak ten onrechte.
Probeer eens een andere garage als de andere 2 punten verholpen zijn.
De gordel dient echt onbeschadigd te zijn. Dit APK-punt is sinds kort een stuk strenger geworden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 april 2004 12:38 PM
  [ # 2 ]

de gemiddelde keurmeester kan een eend voorwiel lager helemaal niet controleren. Waarschijnlijk heeft ie speling op de fusee gezien. Opwaarts mag die 1 mm hebben. check voor de zekerheid de moer waar je aandrijfas mee vast zit. Die sluit het lager op. (heb ik bij de Ami ook gehad)
joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 april 2004 01:09 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

de gemiddelde keurmeester kan een eend voorwiel lager helemaal niet controleren. Waarschijnlijk heeft ie speling op de fusee gezien. Opwaarts mag die 1 mm hebben. check voor de zekerheid de moer waar je aandrijfas mee vast zit. Die sluit het lager op. (heb ik bij de Ami ook gehad)
joris

Omdat het lager maar 6000 km / 1 jaar oud is, ga ik er vanuit dat die moer niet goed vast zit. Dit is trouwens toch een ring ?

Indien het echter de fusee is, kan ik die zelf vervangen ? En wat kost dat ongeveer ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 april 2004 02:03 PM
  [ # 4 ]

Ik heb net m’n Eend opgehaald en het wiel linksvoor heeft (inderdaad) teveel speling. Hoeveel is onbekend, de keurmeester kon het wiel alleen teveel heen en weer bewegen. Dusseh ... Fusee of lager ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 april 2004 02:49 PM
  [ # 5 ]

als die moer los zit : lager. Vast draaien splitpen erin klaar.
Als die moer vast zit: fusee. Zo’n pen ( want dat is het ) is er niet zo makkelijk uit te halen. Heb je eigenlijk een pers bij nodig.
Maar zoals ik al zei: officieel mag hij behoorlijk speling hebben. Ik doe ook wel eens een stuikje geven met een moker en dan voorzichtig naar de keuring rijden…. Smile

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 april 2004 08:08 PM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik heb net m’n Eend opgehaald en het wiel linksvoor heeft (inderdaad) teveel speling. Hoeveel is onbekend, de keurmeester kon het wiel alleen teveel heen en weer bewegen. Dusseh ... Fusee of lager ?

Of het fusee is of lager kun je zelf zien. Krik het wiel op en beweeg het heen en weer. Zie je het fusee bewegen dan zit daar de speling (deze mag best veel speling hebben). Zie je de fusee niet bewegen dan zal het het wiellager zijn.
Laat je 2CV altijd keuren bij een garage die verstand hebben van a-tyen van Citroën want een 2CV is niet een gewone Slopel of Frod

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 08 april 2004 12:12 AM
  [ # 7 ]

Fusees hebben altijd speling bij 2cv’s, zelfs nieuw. Dit klinkt niet echt als een keurmeester die er verstand van heeft (wiellager met fusee verwarren). Je mag vragen hoeveel afwijking je fusee dan wel niet heeft. Bij nameten zul je zien dat het waarschijnlijk meevalt. Een trucje dat je nog kunt doen (en dat eigenlijk onder het jaarlijkse onderhoud valt): met de vetspuit de fusee vol vet spuiten.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 april 2004 06:52 PM
  [ # 8 ]
Blueduck schreef:

Die kroonmoer moet wel met apenkracht vastgezet worden! Staat een draadje over op 2cv.nl, weet alleen niet meer precies waar. Fusee is zelf te doen, als je t juiste gereedschap hebt. Nu heb ik begrepen dat je een technische opleiding volgt, dus je zou t evt zelf kunnen maken. Achterin de haynes staat een werktekening voor een fuseepers. Als je die niet hebt, wil ik m wel inscannen en m naar je mailen!

Lager is opgelost (stelmoer 1/12 e slag aandraaien zodat de 2 binnenringen in het lagen dichter naar elkaar toe komen waardoor er minder speling op komt), gordel ga ik vanmiddag ruilen (gister een 2e hands gordel gekocht, maar dat bleek een gordel voor rechtsvoor te zijn) en gister het stelboutje in de carburateur er in gezet. Dit ging vrij moeilijk. O.a een paar keer dat pokkemoertje in m’n motor laten vallen dus de ventilator en alles wat er achter zat (op de ontsteking na) moest er af. Na een poosje omgeklooid te hebben om dat boutje in die carburateur te krijgen, de carburateur er maar uit gehaald. Om die klote-carburateur er uit te halen moest ik echter ook het luchtfilter, de olievulpijp en de dynamo er uit halen. Vanmiddag zal ik alles weet in/op/aan mijn Eend hangen.

Trouwens, moet ik wat vloeibare pakking tussen carburateur en motorblok doen? Ik heb het kreng er nu toch af.

Trouwens, ik hoef die fusee (nog) niet te vervangen, maar als je die tekening toch wilt mailen: graag naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) , daar kan 6 MB op.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2004 12:37 PM
  [ # 9 ]

Ja doe maar een likje vloeibare pakking. Het laatste wat je wil is valse lucht!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 09 april 2004 12:56 PM
  [ # 10 ]

Doe er maar niks tussen, want het laatste dat je wilt is dat spul in je carburateur per ongeluk. Een goede voetpakking sluit meer dan voldoende af.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 april 2004 01:52 PM
  [ # 11 ]

Er zit al pakking tussen, Ik heb een heel dun laagje er op gesneerd en goed gekeken of er niets over de rand hing.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook