Misschien een heel domme vraag als relatief CX leek maar is er een wezenlijk verschil in de veerkarakteristiek tussen een type 1 en 2 CX?
Onze 1979 type 1 deint er lekker op los (zonder overigens oncomfortabel te worden) en is ook niet vies van een potje doorhangen in bochten. Op zich wel vermakelijk hoor
Verder zakt ze na een nacht wel in tot de laagste stand om in de morgen zonder morren en al teveel tijd weer op te rijzen tot de rijstand.
Dit in schril contrast met onze 1988 Limo: zij veert duidelijk “straffer” en helt veel minder over. En na 2 a 3 dagen stilstand staat ze nog steeds in de rijstand, m.a.w. ze zakt totaal niet in.
Duidt dit op een verschil in de gezondheid van het hydroliek tussen de beide dames of is er een wezenlijk verschil tussen beide systemen? Of kan er sprake zijn van de zgn comfortbollen t.o.v. de standaard bollen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Nathan
Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zit natuurlijk wel een kleine tien jaar verschil in leeftijd tussen de twee, met alle gebruiksslijtage van dien…
Zover ik weet zijn alle CX-bollen gelijk van druk (75 bar voor), alleen is er verschil tussen de bollen achter.
Je kunt kiezen voor ‘Break’-bollen en ‘Berline’-bollen die iets verschillen in druk.
Datzelfde geldt voor de zgn. cmfortbollen, die een andere dempingskarakteristiek hebben.
Het inzakken heeft vooral te maken met interne slijtage en lekkage.
Mijn ‘87 20RE is ook wat straffer dan de ‘77 2200 van een bekende waar ik ook wel eens in pleeg te rijden.
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hadden bijvoorbeeld GTi’s niet “hardere” bollen, en een Turbo nog harder?
Misschien heeft jouw limo weer een andere bol, omdat door de extra lengte en een zware diesel die zachte bollen misschien niet zo’n goed idee waren
Ik gok erop dat jou serie 1 een lichte versie is
GTi’s hebben idd bollen met meer capaciteit, de druk is volgens mij wel hetzelfde. Heb mijne net weer terug nadat er per ongeluk gewone cx bollen onder waren gezet. Kan je vertellen da’s HEUL apaaaat…
Karakter herken je aan de auto…








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb o.a. een serie 2 25Gti aut. gehad en een serie 1 25IE pallas aut. Er is een enorm verschil tussen deze beide auto’s die op het oog exact gelijk zijn. Zo zijn GTi’s uitgerust met stabilisatoren die tevens het veergevoel doen wijzigen. Hierdoor voelt een GTi veel steviger (harder) aan dan die 25IE. Of dat nu enkel een versie verschil (GTi versus IE) is of ook een verschil tussen serie I en serie II weet ik niet. Ik meen wel gelezen te hebben dat een serie I zachter veert dan een II.
Mijn huidige 25TRi (break dus) serie I veert ongeveer als de 25IE. Zeer soepel dus. Ik heb slechts een keer in een 25TRi serie II gereden maar volgens mij was die wat stugger.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:Hadden bijvoorbeeld GTi’s niet “hardere” bollen, en een Turbo nog harder?
Als je naar de IDDS kijkt zie je dat gedurende haar ‘loopbaan’ ook steeds ‘hardere’ bollen zijn gemonteerd.
Liever gezegd; hoe groter het motorvermogen (en dus de topsnelheid), hoe stugger de veerkarakteristiek.
Dat zullen ze bij de CX wel herhaalt hebben…
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Pascal schreef:Arjan Verkade schreef:Hadden bijvoorbeeld GTi’s niet “hardere” bollen, en een Turbo nog harder?
Als je naar de IDDS kijkt zie je dat gedurende haar ‘loopbaan’ ook steeds ‘hardere’ bollen zijn gemonteerd.
Liever gezegd; hoe groter het motorvermogen (en dus de topsnelheid), hoe stugger de veerkarakteristiek.
Dat zullen ze bij de CX wel herhaalt hebben…
Dat heeft ongetwijfeld met veiligheid en gewicht te maken
Bij een BX 16v is het natuurlijk hetzelfde verhaal




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Serie 1 en 2 heeft vooral te maken met stabilisatorstangen die van de serie 2 zijn dikker dan die van de serie 1
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Re: Verschillen veerkarakteristiek type 1 en 2?
Nathan schreef:
Verder zakt ze na een nacht wel in tot de laagste stand om in de morgen zonder morren en al teveel tijd weer op te rijzen tot de rijstand.
Misschien je systeem even ontluchten (boutje bij HD-pomp met sleutel 12 even los en weer vast zetten). Bij mij zorgt dat voor minimaal enkele weken “hoogste stand vasthouden” van mijn dame. Erg gemakkelijk bij snel vertrekken!
baroen schreef:Zo zijn GTi’s uitgerust met stabilisatoren die tevens het veergevoel doen wijzigen. Hierdoor voelt een GTi veel steviger (harder) aan dan die 25IE.
Mijn 25IE zompt enorm tijdens het bochtenwerk. Pas reed ik mee in een 25GTI en dat beviel mij beter. Nu adviseer ik meerijders om tijdens het nemen van een rotonde even op te letten: in de jaren 80 waren de auto-journalisten mogelijk minder kritisch inzake overhellen tijdens bochtenwerk!












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
moyen-achat schreef:baroen schreef:Zo zijn GTi’s uitgerust met stabilisatoren die tevens het veergevoel doen wijzigen. Hierdoor voelt een GTi veel steviger (harder) aan dan die 25IE.
Mijn 25IE zompt enorm tijdens het bochtenwerk. Pas reed ik mee in een 25GTI en dat beviel mij beter. Nu adviseer ik meerijders om tijdens het nemen van een rotonde even op te letten: in de jaren 80 waren de auto-journalisten mogelijk minder kritisch inzake overhellen tijdens bochtenwerk!
Waar moeten ze dan op letten?
Dat ze niet omvallen?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Re: Verschillen veerkarakteristiek type 1 en 2?
moyen-achat schreef:
Misschien je systeem even ontluchten (boutje bij HD-pomp met sleutel 12 even los en weer vast zetten). Bij mij zorgt dat voor minimaal enkele weken “hoogste stand vasthouden” van mijn dame.
Mmm, volgens mij heb je dan toch echt ergens lekkage als het effect maar ‘enkele weken’ aanhoudt.
Of je zou het spul eens grondig moeten ontluchten…
‘Spirit of avant-garde’








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
moyen-achat schreef:baroen schreef:Zo zijn GTi’s uitgerust met stabilisatoren die tevens het veergevoel doen wijzigen. Hierdoor voelt een GTi veel steviger (harder) aan dan die 25IE.
Mijn 25IE zompt enorm tijdens het bochtenwerk. Pas reed ik mee in een 25GTI en dat beviel mij beter. Nu adviseer ik meerijders om tijdens het nemen van een rotonde even op te letten: in de jaren 80 waren de auto-journalisten mogelijk minder kritisch inzake overhellen tijdens bochtenwerk!
Grappig, ik prefereer juist het comfort van de 25IE of 25TRi serie 1 boven de relatieve hardheid van de GTi serie 2
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik ook, veert heerlijk zacht. En dat overhellen vind ik juist geinig en helemaal geen bezwaar.
Heb wel eens in een turbo 2 gereden en al hoewel deze stugger zijn nam deze de drempels veeeel soepeler dan mijn toenmalige BX Break met zachte bollen..
baroen schreef:Grappig, ik prefereer juist het comfort van de 25IE of 25TRi serie 1 boven de relatieve hardheid van de GTi serie 2
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”