Hallo,
heb twee mooie XM’s gezien, een 2.0 16v (135pk) en een 2.0 TCT (147pk). Welk van de twee is duurder in onderhoud (lees: waar er meer kapot gaat en waarvan de herstelstukken duurder zijn) en qua verbruik? Scheelt het echt zoveel qua verbruik met die turbo erop?
Welke van de twee motoren is beter geschikt voor gas?
Voor de Belgen onder ons, zit die TCT nog in de groep van 11 fiscale pk (335€/j) of is dat al een trap hoger (12fpk) owv de hogere KW’s?
Alvast bedankt!


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
2.0 16V lijkt mij onderhoudsarmer en zuiniger rijden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik zou eerst dit draadje even doorlezen
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb me laten vertellen dat het qua onderhoud niet zoveel verschil maakt.
Verbruik: als je veel in de stad rijdt zuipt de TCT als een gek (1 op 7, 1 op , op de snelweg valt het wel mee (1 op 11 of 1 op 12 is haalbaar).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ik heb een tct. Als alles in orde is, een heerlijke auto. Ook hier geldt echter de regel, zoals bij alle oudere auto’s: hoe meer er op zit, hoe meer er kapot kan gaan. Een tct gebruikt denk ik iets meer.Een tct kan op gas, maar ook dit gaat bij een 16v iets makkelijker (een tct moet je o.a. kleppen stellen. Als er verder geen verschil is en je hept die extra pk’s niet echt nodig, dan zou ik geloof ik een 16v kiezen.
Met vriendelijke groeten, Manus.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Niet dat het erg veel uitmaakt, maar de TCT heeft 150 pk.
Of is dat in Belgie voor de belasting weer net iets lager
Hier in NL in elk geval 150 pk







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Een turbo heeft vooral veel meer koppel.
En ja, het kost wel iets meer maar het schijnt niet veel. Zelf heb ik ook een turbo, en rijd lekker. In de stad zuipt tie enorm, op de snelweg valt het wel mee. 1 op 9,5 over zon 15.000km bij mij
1995 TCT verbruik gemiddeld met filerijden 1:10 tot bijna 1:11 zonder file maar wel met gebruik in plaatselijk verkeer.
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.