ZX1.4i schreef:Je heb een motorreiniger voor de olie, dat is bedoeld om erin te doen, warmrijden en meteen de olie verversen. Je heb ook een schoonmaakspul voor het koelsysteem, dat lost kalk, olie en andere vuilaanslag op, maar dat is ook bedoeld om effe warmrijden en meteen verversen. Ben dus ook wel benieuwd wat erin gegaan is ???
Dan denk ik zelf dat het in koelsysteem zit… Ik moet deze week een lang stuk gaan rijden in ieder geval en het liefst veel snelweg om het systeem te reinigen, duss…
Heb inmiddels een lang stuk gereden (120 km) . De auto werd weer ong. 120 graden, maar als ik heel snel reed (plm 160) is er niks aan de hand, de temperatuur blijft dan 90 graden, super toch? Maar hoe komt het dan als ik rond de 80 - 120 km/u rijdt, de temperatuurmeter van het koelvloeistof gaat fluctueren?
Ook gelijk topsnelheid gereden, deze bedroeg 207 km/u.
Wat voor een thermostaat zit er in, bij hoeveel graden gaat deze open?
Heb je al gekeken of de koelribben van de radiator niet vol zitten met troep zoals bladeren.
ZX1.4i schreef:Wat voor een thermostaat zit er in, bij hoeveel graden gaat deze open?
Heb je al gekeken of de koelribben van de radiator niet vol zitten met troep zoals bladeren.
Is deze er zelf makkelijk uit te halen? Radiator bedoel je denk ik, maar deze is geheel schoon…
Als je de koelvloeistof gedeeltelijk aftapt, kun je de thermostaat er vrij makkelijk uithalen, volg de dikke bovenste radiateurslang (rechts als je ervoor staat) en je komt bij het thermostaathuis uit. Op deze slang zit een flens met 3 boutjes, losdraaien en je haalt zo de thermostaat eruit, de temperatuur waarbij deze open gaat zal erop staan. Volgens de opgave van Masterbase en citroen.service.com gaat er een 89 graden in, maar het zou me niets verbazen als met 83 graden de motor zich beter zou voelen. Ik doe altijd een 83 graden thermostaat in in een TU motor, zo ook op deze motor, dit is een 1.6 16V TU uit een Saxo. Je zou ook een stukje zonder thermostaat kunnen proberen, duurt het dan heel lang voordat de motor op temperatuur is, of komt deze niet op temperatuur, dan is de thermostaat zeker verdacht.
Thermostaathuis is hier goed te zien, de dikke bovenste slang loopt hier in een S-bocht.
Inmiddels de auto terug. Zit nu koelvloeistof in en de auto blijft nu op temperatuur. Kachel wordt lauw maar niet warm, oorzaak hiervan zegt de monteur dat de kachelradiotor aangekalkt is.
Even off topic, mijn citroen embleem aan de voorkant is gejat, dus ik van een andere xsara eraf halen, maar blijkbaar heb ik te hard getrokken waardoor de klemmetjes ook zijn afgebroken . Zijn deze dingen duur?

Totaal aantal Berichten: 27978
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even kijken of ik dit goed begrijp
Jou embleem wordt van je Xsara gejat.
Vervolgen probeer je het zelf bij een andere Xsara te jatten :
Dat het afbreek verbaast me niet, dat is niet geschikt om eraf te halen en weer terug te plaatsen denk ik.
Arjan Verkade schreef:Even kijken of ik dit goed begrijp
![]()
Jou embleem wordt van je Xsara gejat.
Vervolgen probeer je het zelf bij een andere Xsara te jatten:
Dat het afbreek verbaast me niet, dat is niet geschikt om eraf te halen en weer terug te plaatsen denk ik.
hmz, was wel een sloop xsara btw, dus niet ernstig volgens mij… Vond het alleen vervelend, had hem in de parkeergarage staan en wordt ie gejat… Maar enig idee hoe ik aan een nieuwe kom?

Totaal aantal Berichten: 27978
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dealer?
Gewoon even bellen met de vraag wat het kost..
r1Ch schreef:Kachel wordt lauw maar niet warm, oorzaak hiervan zegt de monteur dat de kachelradiotor aangekalkt is.
Blijf het een vreemd verhaal vinden, als je het nu over een gare BX uit 88 ofzo had waar altijd water ipv koelvloeistof is gebruikt zou ik zeggen ok, maar bij een Xsara???
Nou weet ik niet precies hoe de koelslangen bij een Xsara lopen, ik vraag me af of het mogelijk is om ze te verwisselen? Bij een ZX of Xantia kan het niet omdat het aansluitstuk één geheel is voor beide slangen i.p.v. 2 lossen slangen zoals bij een AX. Ooit bij een AX gezien, slangen naar de kachelradiateur omgedraaid en er kwam warme lucht uit ipv een beetje lauwe lucht.
ZX1.4i schreef:r1Ch schreef:Kachel wordt lauw maar niet warm, oorzaak hiervan zegt de monteur dat de kachelradiotor aangekalkt is.
Blijf het een vreemd verhaal vinden, als je het nu over een gare BX uit 88 ofzo had waar altijd water ipv koelvloeistof is gebruikt zou ik zeggen ok, maar bij een Xsara???
Nou weet ik niet precies hoe de koelslangen bij een Xsara lopen, ik vraag me af of het mogelijk is om ze te verwisselen? Bij een ZX of Xantia kan het niet omdat het aansluitstuk één geheel is voor beide slangen i.p.v. 2 lossen slangen zoals bij een AX. Ooit bij een AX gezien, slangen naar de kachelradiateur omgedraaid en er kwam warme lucht uit ipv een beetje lauwe lucht.
Is dit ook zelf te doen of zal ik een keer langs rotterdam komen?
Ik weet niet hoe de slangen lopen bij een Xsara met 1.6 16V TU motor, ik kan daar zo uit mijn hoofd niets over zeggen. Gezellig langskomen mag altijd, geef maar een mailtje of PB.
ZX1.4i schreef:Ik weet niet hoe de slangen lopen bij een Xsara met 1.6 16V TU motor, ik kan daar zo uit mijn hoofd niets over zeggen. Gezellig langskomen mag altijd, geef maar een mailtje of PB.
Werkt de bediening van de kachel zelf wel goed?
Worden de slangen naar het kachelhuis warm? Die slangen moet je normaal niet vast kunnen pakken met warme motor (90 graden). Als de kachelslangen wel gloeiend heet zijn en de kachel geeft geen warmte af dan blijft er wellicht een luchtklep dicht staan OF de warmteoverdracht van kachelhuis naar de lucht is niet goed (van binnen aangekalkt?).
Dat is een goede Marten, de luchtklep, in geval van een Airco en zeker met climate control is het een elektrisch gestuurde . In mijn Xantia is het zo dat als ik de verwarming op max. zet, dan heb ik warme lucht, zet ik hem 2 “tikjes” lager dan blijft de lucht koud, zal wel een kwaaltje zijn.
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:Ik weet niet hoe de slangen lopen bij een Xsara met 1.6 16V TU motor, ik kan daar zo uit mijn hoofd niets over zeggen. Gezellig langskomen mag altijd, geef maar een mailtje of PB.
Werkt de bediening van de kachel zelf wel goed?
Worden de slangen naar het kachelhuis warm? Die slangen moet je normaal niet vast kunnen pakken met warme motor (90 graden). Als de kachelslangen wel gloeiend heet zijn en de kachel geeft geen warmte af dan blijft er wellicht een luchtklep dicht staan OF de warmteoverdracht van kachelhuis naar de lucht is niet goed (van binnen aangekalkt?).
Klopt, monteur zei dat die aangekalkt was…