Arjan Verkade schreef:Jaeger schreef:Ik had wel gelezen dat er geen Haynes van de phase II bestond, maar ik dacht dus dat er een vraagbaak voor de Phase II wel bestond.
Wat is het verschil tussen een Haynes en een vraagbaak
“Vraagbaak” is een Nederlandstalige werkplaakshandboek uitgegeven door Kosmos Uitgevers. Haynes is ook een gerenomeerd boek, maar dan Engelstalig.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dutch Steph schreef:Arjan Verkade schreef:Jaeger schreef:Ik had wel gelezen dat er geen Haynes van de phase II bestond, maar ik dacht dus dat er een vraagbaak voor de Phase II wel bestond.
Wat is het verschil tussen een Haynes en een vraagbaak
“Vraagbaak” is een Nederlandstalige werkplaakshandboek uitgegeven door Kosmos Uitgevers. Haynes is ook een gerenomeerd boek, maar dan Engelstalig.
Duidelijk
Maar ondertussen is het me langzaam aan duidelijk aan het worden dat een werkplaatshandboek er voor mijn versie niet inzit, helaas.
...daarom fijn dat er een forum als deze bestaat bestaat.
Is er iemand die mij kan vertellen wat de betere koop is: de vraagbaak of de Haynes?
Ik zag dat de Haynes veel meer pagina’s heeft, betekent dat dat er meer gedetaileerde tekeningen of foto’s in staan? Of komt het min of meer met elkaar overeen?
We beginnen met 198.000 km….
Hoi,
Wat ik me van mijn andere auto’s kan herinneren is de “vraagbaak” een boekje met naslagwerk van het betreffende type auto. Word uitgegeven door de firma Kluwer, en ik het toendertijd deze boekjes gehaald bij onze lokale automaterialen zaak. Ik zou dus eens gaan informeren bij een dergelijke zaak of een van de betere boekenzaken in de buurt.
Grtz, Theo.
lampo schreef:Is er iemand die mij kan vertellen wat de betere koop is: de vraagbaak of de Haynes?
Ik zag dat de Haynes veel meer pagina’s heeft, betekent dat dat er meer gedetaileerde tekeningen of foto’s in staan? Of komt het min of meer met elkaar overeen?
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar “Vraagbaak”, omdat die in het Nederlands is.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lampo schreef:Is er iemand die mij kan vertellen wat de betere koop is: de vraagbaak of de Haynes?
Ik zag dat de Haynes veel meer pagina’s heeft, betekent dat dat er meer gedetaileerde tekeningen of foto’s in staan? Of komt het min of meer met elkaar overeen?
Een haynes is altijd beter! Het engels is niet zo heel ingewikkeld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Met de vraagbaak kun je prima werken, maar Haynes geeft wat meer informatie. Helaas ook alleen maar over Xsara’s tot sept. 2000.
In Haynes staat de moeilijkheidsgraad van de verschillende handelingen aangegeven. Verder hebben ze van de meeste handelingen foto’s gemaakt zodat je precies weet waar je moet zijn. Ze hebben die auto helemaal gedemonteerd en weer opgebouwd.
Ook (en daarom heb ik ‘m aangeschaft) staan de kleuren van de electrische bekabeling er in samen met de draadnummers.
Bij aankoop krijg je er gratis een technisch woordenboekje E/N bij.
Dutch Steph schreef:Afijn, ik ben weer vanalles te weten gekomen. Echter op vraag 3, 4 en 5 uit de eerste post heb ik nog geen antwoord gevonden.
Vooral zo’n werkplaatshandboek (vraag 3) is voor mij erg belangrijk. ...en dan nog eens het liefst Nederlands-talig uiteraard.
ik heb me geregistreerd op service.citroen…. maar waar moet ik klikken om men chassisnr te kunnen invoeren, ik vind het niet meteen
Okey, even dit topic afstoffen en we gaan weer verder met de Xsara Coupé.
Afgelopen weekend flink pech gehad. Staan we in Breda in de parkeergarage van het Chassé-theater, gaat mijn raam niet meer omhoog. Die had ik daarvoor net omlaag laten gaan om ‘t kaartje bij de slagboom te pakken. Ik kon duwen tot ik een ons woog, maar het raam ging niet meer omhoog. ‘t Motortje hoorde ik wel draaien, naast wat onheilspellende knarsgeluiden. Daarom maar weer meteen de parkeergarage uitgereden, want met een openstaand raam laat ik de auto niet achter. Onderweg wat Citroën-dealers gebeld. Oosterhout was op dat moment het meest dichtbij, echter daar was op zaterdag de werkplaats niet open. Daarom uiteindelijk uitgekomen bij Bertens in Tilburg. Conclusie: het raammechanisme was totaal om zeep. Meteen maar laten repareren (250 Euro). Twee jaar eerder had ik de auto bij een autozaak gekocht. Bij de proefrit bleek het raammechanisme ook al kapot. Dat is toen bij aflevering gerepareerd. Die autozaak vermelde destijds een nieuw mechanisme gemonteerd te hebben. Afgelopen zaterdag kwamen we er bij de dealer dus achter dat er een sloop-exemplaar in was gemonteerd. Vandaar dat we twee jaar later weer met een kapot raammechanisme zaten. Afijn, gelukkig werkt alles weer. Oh ja, en nog even een applausje voor Bertens Tilburg, omdat we er op zaterdag onmiddellijk terecht konden voor deze reparatie!!!
Maar even een ander vraagje: ik wil een trekhaak (klikkerdeklik) monteren. Is dit eenvoudig zelf te doen en zou de aangeboden trekhaak voor het type I of II bedoeld zijn? Hebben jullie verder nog tips wat betreft trekhaken en het monteren ervan?




Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Dan heb je bij je zwerftocht naar een niet-gesloten autobedrijf nog geluk gehad dat het geen winter is. Onder syberische omstandigheden is van Breda naar Tilburg vér genoeg om onderkoelt te raken.
Verkocht, helaas schade gereden!
Tja dat raammechanisme heeft mij €200 gekost maar dan moest ik hem wel zelf inbouwen
En waarom neem je niet een afneembare trekhaak? Het is toch geen gezicht zo’n ding wat van achter uitsteekt.
wizardwilly schreef:Dan heb je bij je zwerftocht naar een niet-gesloten autobedrijf nog geluk gehad dat het geen winter is. Onder syberische omstandigheden is van Breda naar Tilburg vér genoeg om onderkoelt te raken.
![]()
![]()
Eigenlijk viel het reuze mee met de kou. Jasje dicht, sjaal om, verwarming aan en niet harder dan 90 km/u. Dit alles bij een waterkoude temperatuur van 6 graden.
Snoekebeest schreef:Tja dat raammechanisme heeft mij €200 gekost maar dan moest ik hem wel zelf inbouwen
![]()
En waarom neem je niet een afneembare trekhaak? Het is toch geen gezicht zo’n ding wat van achter uitsteekt.
Ja, het liefst een afneembare inderdaad. Want het is net wat je zegt, echt fraai is het uitzicht niet aan de achterkant met zo’n trekhaak.
























Totaal aantal Berichten: 5514
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dutch Steph schreef:Okey, even dit topic afstoffen en we gaan weer verder met de Xsara Coupé.
Maar even een ander vraagje: ik wil een trekhaak (klikkerdeklik) monteren. Is dit eenvoudig zelf te doen en zou de aangeboden trekhaak voor het type I of II bedoeld zijn? Hebben jullie verder nog tips wat betreft trekhaken en het monteren ervan?
Duss jij wil een trekhaak monteren, ik heb zelf dat onding een tijdje geleden eraf gesloopt.
Wat betreft het (De)monteren ervan. Vond ik het nie echt moelijk om te doen, alleen moet je ervan uit gaan dat je de bumper los moet halen. Want een trekhaak komt boven de einddemper te liggen. Je moet dus de bumper eraf halen. Lukt dat niet, dan laat je de einddemper een eind zaken zodat je hem kan monteren.
Alleen qua aansluiting van de elektricheleidingen naar de achterlampen, daar weet ik niks van af. De dealer heeft dat voor mijn losgekoppelt.
Als je foto’s wilt zien hoe ik de trekhaak eronderuit gehaalt heb. Zie onder deze bericht mijn site adress waar de foto’s staan . En kijk dan bij het foto mapje: klusjes aan de Xsara Coupe .
Mzll Gert
( ik twijfel of die trekhaak wel past. De mijne had namelijk een uitsparing\knik in de trekhaak voor de uitlaat, nu ik effe snel de foto’s vergelijk!)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Snap niet wat iedereen tegen een trekhaak heb
Ik wou dat ik er 1 op had zitten