Waterman de gegevens die je verstrekt zijn me bekend en kloppen ook helemaal.
Maar in je opmerking “het trekt voor geen meter” zit voor mij nou net de crux. Mijn ervaring is dat een 5-bak (kort of lang) voor een lichtere motor dan een DY3 meestal niet aan de verwachtingen voldoet.
Ik denk ook dat mede om die reden de DSuper(DY2 motor) met optionele (korte)5-bak maar een jaar in het programma heeft gestaan.
In het hedendaagse verkeer vind ik een beetje trekkracht niet verkeerd ( rij je 110,vrachtwagen naar links, rij je 85 ,dan duurt het met een DV+5bak toch heel wat tellen voor je je oude gangetje weer hebt bereikt).
Maar zoiets blijft natuurlijk persoonlijk.
Vlietmansje
Bultjes aan het blok ter plaatse van het montagevlak van de versnellingsbak zijn mij onbekend. Alle ID/DS motoren hebben een vlak montagevlak voor het koppelingshuis. (paspennen uitgezonderd)
Vermoedelijk wordt bedoeld het uitfrezen van een koppelingshuis van het model 4-versnellingsbak wat Waterman beschreef . Deze hebben een vlak koppelingshuis , de ontsteking zit bij de bijbehorende DV-motor immer achterop. Voor montage op een motor met de ontsteking voorop is het dan nodig ruimte hiervoor te maken.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bedankt Pierre!
Je tijd en ervaring hebben me erg geholpen. Het was me al duidelijk dat het overstappen op een andere motor een grote overgang zal betekenen; na gehele demontage van een sloop-DS weet ik ook hoeveel werk hierin gaat zitten, trouwens!
Inmiddels heb ik het vertrouwen gekregen dat ik dit project ook kan afmaken, en zal zeker feed-back geven over de vorderingen komende tijd.
Eerst gaat deze week de sloper de garage uit, dan kan Beertje Bruin naar de APK (ja; twee jaar ok, joepie ), en dan gaat EVA onder het mes. De planning is om af te ronden voor de voorjaarsevenementen van de regio Arnhem (en Zuid).





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@ Waterman
In het hedendaagse verkeer voel ik me langzamerhand toch al niet meer zo thuis. Dat ligt niet aan de DS, maar aan mij, denk ik. We rijden ook een Yaris met 16 kleps motor, die gaat echt wel vooruit als je beetje trapt, maar zo rijden maakt me erg nerveus ops: .
Met de DS kan ik beter onthaasten, en ze rijden je toch niet de weg af, zeker respect dwingt de auto af !





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Inmiddels het blok in de garage: heb het op een magazijnwagentje laten zetten, dat op een aanhangertje stond. Thuis aangekomen kon ik de hele stellage gemakkelijk uitladen. Bovendien kan ik er nu omheen, en ook nog verrijden, ideaal!
Het typeplaatje van de motor ontbreekt.
De inlaatkant is compleet, met kleine solex carburateur en LPG-tussenstuk.
De uitlaatkant is voorzien van 5 nieuwe tapeinden (en 3 gebruikte).
Hier komt de 4 in 2 en vervolgens 2 in 1 spruitstukken op van de oude DY3.
Opgepikt: tapeinden EN moeren vastzetten met blauwe loctite.
Geldt trouwens ook voor de tapeinden en moeren van de aandrijfassen, begreep ik.
De waterpomp ga ik op gokken, na montage van motor en proefdraaien hoop ik op goed functioneren, zonder lekkage. Het blok heeft niet al te lang stilgestaan.
Kleppen controle en stellen nu ik er makkelijk bij kan.
verder beetje schoonmaken, overigens is het hele blok mooi droog, gewoon droog vet, zal ik maar zeggen.
Morgen ga ik me eens verdiepen in het stangenstelsel om de carburateur te bedienen (en de chokekabel): is weber dubbelpoorts en solex enkelpoorts uitwisselbaar (?), zal ik maar zeggen.
Wordt vervolgd.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pierre schreef:Waterman: de gegevens die je verstrekt zijn me bekend en kloppen ook helemaal.
Maar in je opmerking “het trekt voor geen meter” zit voor mij nou net de crux. Mijn ervaring is dat een 5-bak (kort of lang) voor een lichtere motor dan een DY3 meestal niet aan de verwachtingen voldoet.
Ik denk ook dat mede om die reden de DSuper(DY2 motor) met optionele (korte)5-bak maar een jaar in het programma heeft gestaan.
In het hedendaagse verkeer vind ik een beetje trekkracht niet verkeerd ( rij je 110,vrachtwagen naar links, rij je 85 ,dan duurt het met een DV+5bak toch heel wat tellen voor je je oude gangetje weer hebt bereikt).
Maar zoiets blijft natuurlijk persoonlijk.Vlietmansje:
Bultjes aan het blok ter plaatse van het montagevlak van de versnellingsbak zijn mij onbekend. Alle ID/DS motoren hebben een vlak montagevlak voor het koppelingshuis. (paspennen uitgezonderd)
Vermoedelijk wordt bedoeld het uitfrezen van een koppelingshuis van het model 4-versnellingsbak wat Waterman beschreef . Deze hebben een vlak koppelingshuis , de ontsteking zit bij de bijbehorende DV-motor immer achterop. Voor montage op een motor met de ontsteking voorop is het dan nodig ruimte hiervoor te maken.
Kleine aanvulling:
De korte 5-bak ( met 7x34 diff) heeft in 5 bij 1000 tmp een snelheid van ca 33 km/h. Dat doet de 4 bak die normaal aan de genoemde DY2 motor zit dus ook! Ergo: de korte 5bak geeft enkel een extra versnelling maar de 5e is zeker geen overdrive. De motor maakt in 5 gewoon net zo veel toeren als in de 4 van een normale 4 bak. Die korte 5bak kun je dus prima gebruiken. Slechts de lange 5bak, (8x35 diff) heeft een 5 met overdrive karakter, die loopt 36 km/h bij 1000 tmp in 5…!
Dus, korte 5 bak is perfect te gebruiken op een zwakkere DY motor, lange 5 bak is een beetje tricky…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
We gaan er gewoon aan beginnen, zien we vanzelf wat we tegenkomen.
Zwemmen leer je ook het beste in diep water!
Mijn garage is vanmorgen leeg gemaakt, dus “Eva” kan naar binnen Ze zal wel schrikken van de operatie…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vandaag kleppen gesteld, met name de uitlaatkant stond erg strak.
Verder staat op de cylinderkop (onder het kleppendeksel) DV, dus klopt allemaal wel.
Ook de bougiegaten schoon gemaakt, kan ik nu uiteraard perfect bij.
Onderaan het inlaatspruitstuk zit een uitloop met een zwarte, inmiddels keihard geworden slangetje, dat uiteraard afgebroken is. Aangenomen dat dit de overloop is voor de carburateur, kan ik dit slangetje vervangen door een normale (benzine-)slang, of zelfs weglaten?
En tenslotte vond ik nog een minimaal verschil; het waterpijpje dat bovenlangs de kop aan de uitlaatzijde loopt heeft bij dit exemplaar een klein knikje aan het eind, op mijn DY3 is het ietsje korter en heeft geen knik. Op zich geen probleem, het enige is dat de waterslang die eraan vastzit nu wel heel dicht langs het kleppendeksel loopt. Heb beetje ruimte gegeven door ringetje tussen het bevestigingsbeugeltje en de kop te plaatsen, nu kan het kleppendeksel makkelijk passeren bij onderhoud.
Slangetje is inderdaad van de benzineoverloop van de carburateur, je kunt een nieuw slangetje aanbrengen.
Het aan het uiteinde ietwat gebogen pijpje hoort bij een model met de ronde draaiknop als kachelkraan op het schutbord. (franse modellen tot oktober 1968). Latere modellen hadden de kachelkraan op de kachelradiateur en daarmee het iets kortere pijpje zonder bochtje op het uiteinde. (carb.model). De verbindende slang loopt dan tegen het schutbord boven het kleppendeksel.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:We gaan er gewoon aan beginnen, zien we vanzelf wat we tegenkomen.
Zwemmen leer je ook het beste in diep water!Mijn garage is vanmorgen leeg gemaakt, dus “Eva” kan naar binnen
Ze zal wel schrikken van de operatie…
De operatie is gelukt!
De patient (en ik) waren opgelucht, maar er zijn complicaties opgetreden…
1. de waterpomp lekt toch, dus te vervangen
2. de sensor van te hoge watertemperatuur zit ergens anders, maar kan (nog steeds) niet vinden waar
Restant van wederwaardigheden onder topic “Eva, de DS van vlietmansje”.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:[2. de sensor van te hoge watertemperatuur zit ergens anders, maar kan (nog steeds) niet vinden waar
![]()
Restant van wederwaardigheden onder topic “Eva, de DS van vlietmansje”.
In de kop, straat kant tussen je inlaatspruitstuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar als ik het nog goed begrijp is er sprake van een kop van voor 9/69. De ID/DS-modellen hierbij hadden een temp.meter met de sensor in het waterpomphuis. Na 9/69 verviel ( voor velen helaas) de temp.meter en kwam de aan/uit lamp in het dashbord. De bijbehorende aan/uit sensor kwam toen in de cyl.kop te zitten.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pierre schreef:Maar als ik het nog goed begrijp is er sprake van een kop van voor 9/69. De ID/DS-modellen hierbij hadden een temp.meter met de sensor in het waterpomphuis. Na 9/69 verviel ( voor velen helaas) de temp.meter en kwam de aan/uit lamp in het dashbord. De bijbehorende aan/uit sensor kwam toen in de cyl.kop te zitten.
De hoofdprijs!
Mijn motortje heeft een sensor op het waterpomphuis, en dus geen sensor voor het lampje: er is geen ruimte op de kop, en ook geen lampje op het dashbord, als je tenminste de motor in de bijbehorende DS hebt zitten.
Heb dus een ouderwetse motor met een modern dashbord. Het lampje gaat dus niet meer aan bij oververhitting, kan alleen op metertje de temperatuur volgen!
waterman schreef:
Dus, korte 5 bak is perfect te gebruiken op een zwakkere DY motor, lange 5 bak is een beetje tricky…
Het is een oude discussie, maar ik hoor dat vaker: “Een lange 5 op een 1985 is tricky.” Waarom is dat tricky?
Loopt er iets warm of slijt het een of het ander harder of scheef? Ik hoor graag een uitleg.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Omdat de motor het bij wind tegen net niet trekt in zn 5…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, bij tegenwind, maar er zijn genoeg andere situaties te bedenken waar het zeer aantrekkelijk is om een overdrive te hebben. Ik dacht dat het tot motorschade zou leiden, maar dat is niet direct het geval.