1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Loodvervangers
Fritsflow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-2008

Gepost: 25 januari 2008 01:08 PM

Heb net een C35 gekocht met 2 liter benzine motor. Deze motor zou uit de DS komen, vandaar mijn vraag hier.
Hoe kan ik het beste met loodvervangers omgaan? Niks is niet goed denk ik maar van teveel gaan lopen je klepstelen weer vast door te dikke laag loodverbvanger er op.
Iemand enig idee waar ik verstandig aan ga doen? Wil er dit jaar toch zo’n 10.000 mee gaan rijden en het motortje loopt nu goed. Dat wil ik zo houden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2008 03:29 PM
  [ # 1 ]

A;s het de 2 liter uit de DS is kan je zonder problemen ZONDER loodvervanger rijden!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 januari 2008 03:36 PM
  [ # 2 ]

Ds-en rijden zonder probleem op loodvrij en zelfs op LPG.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 25 januari 2008 04:00 PM
  [ # 3 ]

Gaat probleemloos zonder loodvervanger. Als je op LPG rijd doe er dan zeker GEEN loodvervanger bij.. omdat je dan bijna nooit op benzine rijdt, bezinkt dat spul en word het een rotzooi in je tank.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 januari 2008 09:32 PM
  [ # 4 ]

DS-motoren hebben zo ongeveer de hardste klepzittingen uit de hele geschiedenis. Waarom wil je dan loodvervanger? Geld teveel? Geef maar aan een goed doel… Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 26 januari 2008 01:31 PM
  [ # 5 ]
Egbert schreef:

Ds-en rijden zonder probleem op loodvrij en zelfs op LPG.

In dat geval even een vraag van een niet-DS rijder. Geldt dit dan ook voor de motor van de CX (in mijn geval 2 liter) en kan ik dus de loodvervanger achterwege laten? Ik tank nu braaf 98 maar de geleerden lijken er niet over uit of je nou wel of niet straffeloos 95 kunt gaan tanken. Zelfs binnen de Technische Commissie van de CX Club hoor ik verschillende adviezen hierover. Iemand hier een idee?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Fritsflow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-2008

Gepost: 28 januari 2008 12:03 AM
  [ # 6 ]

98 ron tanken dus en geen loodvervanger gebruiken?
Nu zie je de laatste tijd wel dat 98 ron verdwijnt aan de pomp om ruimte te maken voor “pura” en dat soort onzin.
Als er straks alleen nog maar 95ron is moet je dan iets van een octaan-booster gaan gebruiken of zo?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 januari 2008 07:30 PM
  [ # 7 ]

Of lekker op LPG gaan rijden: LPG heeft een heel hoog octaangetal (>100 RON) en het milieu is ook nog beter af. Cool

Citroen!

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 28 januari 2008 07:33 PM
  [ # 8 ]

en je spaarpot Wink En wat DriverD zegt.. mijn DS start stukken beter op lpg dan op benzine (eur 98 )

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 januari 2008 07:39 PM
  [ # 9 ]
André schreef:

Verwar niet het octaan getal met lood/loodvervanger!
Lood of loodvervanger kan nodig zijn om je kleppen en klepzittingen te beschermen tegen overmatige slijtage.
Het octaan getal geeft aan hoe klopvast de brandstof is.
Bij een lagere waarde zal de motor eerder pingelen.

Maar vroeger werd lood ook gebruikt om de klopvastheid te verbeteren - een relatie is er dus wel.

Toen ik ook nog een (non-cit) loodslurpertje reed heb ik het volgende ervaren: Loodvervangers uit een flesje werken (wel / het best); het kant-en-klare spul uit de pomp (met kalium-blablabla) is geldverspilling en niet geschikt voor 1. lange afstanden en 2. hogere snelheden, en dus niks voor mij.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 januari 2008 12:06 PM
  [ # 10 ]

De oude, loodhoudende super had octaangetal 98. Kan je BMW dan wel op benzine met octaangetal 95? Mijn BMW R100RT loopt op loodvrije superplus, octaangetal 98. Op 95 gaat ie pingelgen. Wel ff koppen laten reviseren.

Citroen!

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 29 januari 2008 04:08 PM
  [ # 11 ]

Weer wat geleerd, ik gooi er altijd loodvervanger bij maar dat hoeft dus niet Cool

Profiel  
 
Fritsflow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-2008

Gepost: 29 januari 2008 04:14 PM
  [ # 12 ]

Als je ron98 tankt niet nee. Maar soms kan ron95 weer wel…
Bij LPG hoef je geen loodvervanger te gebruiken (zou ook niet weten hoe je dat er in moest krijgen).
Gewoon kachelen en maar kijken waar het schip strandt denk ik en goed luisteren naar de motor.

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 29 januari 2008 04:21 PM
  [ # 13 ]

Op die manier.. ik heb er altijd 95 ingegooid met loodvervanger erbij.
Misschien is het dan niet geheel onverstandig om er af en toe nog wat bij te doen ofzo? de kleppen zullen nu nog wel goed gelood zijn Confused

Profiel  
 
Fritsflow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-2008

Gepost: 29 januari 2008 04:23 PM
  [ # 14 ]

Lijkt mij ook het beste. In loodvervanger zit meestal octaanbooster. En dat heb je nodig om pingelen te voorkomen.

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 29 januari 2008 04:27 PM
  [ # 15 ]
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook