Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Je kunt je afvragen hoe lang een waterpomp normaliter mee gaat.

Totaal aantal Berichten: 714
- C5 2.0 Break Exclusive
Ja, dat is een goeie..
Gelijkwaardig aan de D-riem?
Zou zonde zijn om de waterpomp te vervangen als de D-riem geeneens 10.000Km heeft gelopen, of 5km (slik)..
Dat wordt weer een lekker ‘twijfel-weekend’..
Se concentrer sur l’essentiel
das nu precies de reden waarom jij ‘m beter kunt vervangen en iemand die de historie kent kan zeggen “ik laat ‘m zitten”.
je weet het niet…

- C3 1.4 VTi Exclusive
Kun je alles wel gaan vernieuwen wat op je pad komt tijdens het vernieuwen van je D-riem, om maar een zijstraat te noemen.
okay Ries, ieder zijn keuze.
Ik taai ff af want dit word anders een oeverloze discussie.
Zoveel meer is er niet om te vervangen naast de riem, voornamelijk de waterpomp en spanrol. Het is wel makkelijk om een hele zooi andere zaken mee te pakken als de riem er toch af ligt, maar de pomp en spanrol zijn het belangrijkste. Als één van die twee het begeeft ben je nog veel duurder uit.

- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb nog een kleine aanvulling mbt dit draadje.
Enkele pagina’s terug geeft ZX aan dat het een pokkeklus is want de motorsteun moet los etc. Sta je daar nog achter ZX?
Waterman er overheen beweert dat ZX lult want er hoeft geen motorsteun los en de motor hoeft niet ondersteund te worden.
Nu zit ik hier mijzelf een beetje in te lezen in de vraagbaak van Olving.
Hij heeft hier een verhaal over de XU10 J4R motor, de 16V dus.
Ten eerste staat er tussen dat de bougiekabels verwijderd dienen te worden Welke bougiekabels?
Maar er staat ook: ”-ondersteun de motor mbv een krik en verwijder de onderste sluitplaat van het koppelingshuis”
...en ook…
” Draai de bouten van de bovenste motorsteun los en verwijder de motorsteun”
Wie lult er nou dan?
Als Dhr. Olving lult, heeft iemand dan een exerpt uit de Haynes?
groet.
joohooo, we gaan weer naar de motorsteun
okay,
ik heb een 16v
ik stond er met de neus bovenop toen de riem en rollen en pomp werden vervangen
ik heb gezien dat er geen enkele steun los is gegaan.
Sommige dingen in een boek worden misschien benoemd om los te maken zodat je er makkelijker (?) bij kan.
Om een pingelsensor van een 16v te vervangen geeft cirtroen aan dat het spruitstuk los moet.
Toch heb ik dat ding verwisseld zien worden zonder dat het spruitstuk losging. ( is overigens dan wel een pokkuhklusje waar je geen grote klauwen voor moet hebben.)

- C3 1.4 VTi Exclusive
Okee, gomp, ik citeer alleen wat Olving meldt. Die gaat misschien voor handig bijkomen, kan hij beter zeggen dat je ff het blok er uit moet takelen
Eens kijken of het nodig is volgende week.
Ries schreef:Maar er staat ook: ”-ondersteun de motor mbv een krik en verwijder de onderste sluitplaat van het koppelingshuis”
...en ook…
” Draai de bouten van de bovenste motorsteun los en verwijder de motorsteun”
Om een eind aan de discussie te maken, in de Haynes staat dat de motorsteun er niet af hoeft, je kan er omheen werken. Echter het verwijderen ervan maakt het werk wel een stuk makkelijker, zelf haal ik de motorsteun altijd weg, dat is mijn werkmethode, hoe een ander het doet is zijn feestje.
PS: Die opmerking dat ik lul heb ik gelukkig niet gelezen, ga er dus ook niet meer op in, maar ik ben inmiddels een behoorlijk ervaren sleutelaar om te weten wat ik doe, ik hoef me echt niet meer te bewijzen wat ik wel en niet kan.

- C3 1.4 VTi Exclusive
Moest vandaag toch voor de APK en ben naar Profile tyre Centre geweest, uit gewoonte.
Ik vroeg daar voor de grap eens om een offerte voor het vervangen van de D-riem.
De meneer achter de balie vond het in ieder geval bijna noodzakelijk om meteen de multiriem mee te nemen omdat deze er waarschijnlijk ook al zo lang op lag.
Dit klopte dus wel en hij heeft ook wel een punt.
Hier de prijzen voor de geïnteresseerden:
D-riem vervangen €169
De- en montage multiriem €61,51
Dat dus wat betreft de arbeidsloon.
En dan aan onderdelen:
Multiriem €29,84
Spanrol muliriem €84,70
Looprol multiriem €60,90
D-riem €39,98
Spanrol D-riem €52,60
Looprol D-riem €43,50
Waterpomp €71,90
Subtotaal €614,09
En inclusief BTW €730.
tja, ut bunnu mie prieze….
hoeveel was ik ook alweer kwijt… ff denken hoor… stuk minder dacht ik
daarbij, WIL je het daar wel laten doen ? Ik heb altijd begrepen dat een echte (goede) monteur niet bij een bandenboer gaat werken….
van het verschil kun je wel een paar keer heen en weer rijden…

- C3 1.4 VTi Exclusive
Je hebt gelijk, ik laat het daar ook niet doen, dat zei ik ook niet.
Maar wat vind je van het idee om de multiriem ook mee te nemen, daar hoor ik niemand over eigenlijk.
Ries schreef:Je hebt gelijk, ik laat het daar ook niet doen, dat zei ik ook niet.
![]()
Maar wat vind je van het idee om de multiriem ook mee te nemen, daar hoor ik niemand over eigenlijk.
Ik vind het een logische beslissing. Die riem zijn de kosten niet. Daarbij moet die riem los. Het is net elastiek. Als je dat een tijd op spaning hebt staan en los maakt om daarna weer te spannen is dat vaak niet het beste.
Als je de M riem er net op hebt zitten dan kan het wel. Die van mij is niet vervangen, maar die zat er net 5k op…

- C3 1.4 VTi Exclusive
Alleen die spanrol en looprol van die multiriem zijn al van edelmetaal lijkt het…
Dat worden overuren.