2 van de 2
 < Vorige 1 2

Koppeling 2400 GTi vervangen, blok uitbouwen?
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 februari 2008 03:02 PM
  [ # 16 ]
garagestmarien schreef:

Inderdaad moet de hele boel eruit. Voordat je daaraan begint is het misschien handig dit even te lezen:  

Kan je goed vloeken?

Very Happy

Citroen!

Profiel  

Gepost: 01 februari 2008 04:59 PM
  [ # 17 ]

Vloeken gaat mij goed af, hard slaan ook!

Ik las ergens op het forum dat je aandrijfassen op speling kan controleren in de bankschroef. Wanneer zijn ze nou echt niet meer bruikbaar, wat is acceptabel aan speling?

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 01 februari 2008 05:29 PM
  [ # 18 ]

geen idee hoe je dat in de bankschroef zou moeten kunnen testen.

als je met de assen gereden hebt dan weet je of ze geluid maakten in scherpe bochten (een soort “kloeng kloeng kloeng”)

bij gedemonteerde assen geldt dat ze soepel en vloeiend moeten zijn bij de homokineet en triopide.
de lange as heeft een steunlager die kapot kan zijn.
het triopoide huis kun je inwendig nog met je vingers controleren op slijtsporen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

son111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 02 februari 2008 12:29 AM
  [ # 19 ]

Beste mensen,

Nog even een reactie op het vage sturen van een paar dagen geleden.
Bij mijn CX (2200 pallas) 1976 met 80.000 km kwam een soortgelijk verschijnsel voor. Vooral linksom draaien van het stuur had een vervelende vertraagde reactie tot gevolg.
Remedie: Het was me al opgevallen dat de LHM niet meer fris was. Ik heb toen de vloeistof vervangen op de radicale manier zoals elders op het forum beschreven staat. Auto opkrikken/op steunen, wagen in hoogste stand en vervolgens op de wielen 1 voor 1 de ontluchtingsnippels losdraaien. Met draaiende motor en een helper. Vloeistofniveau op peil houden. Ik heb op die manier 5 liter LHM erdoor ” gejaagd”.

Resultaat: de vering en hoogteregeling werkte veel beter; er was een enorme hoeveelheid bagger van de hoogteregelaars via de ontluchting van de remmen naar buiten gekomen.

Toen ik ging rijden bleek tot mijn verbazing dat behalve een veel beter werkende vering ook het besturingsprobleem geheel verdwenen was. Dit heb ik 10 maanden geleden gedaan. Het probleem is nooit meer terug gekomen.

groet

Rinus

Profiel  

Gepost: 02 februari 2008 01:41 PM
  [ # 20 ]

Wow, dat is een hele radicale manier van spoelen! De LHM is bij mij ongeveer een jaar oud. Die heb ik toen ververst en tevens het voorraadvat en filters goed schoongemaakt. Er schijnt ook nog een filter in het hydraulisch syteem van de besturing te zitten? Zal de Haynes eens raadplegen.

Nog steeds niet gereden met nieuwe stuurkogel…

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 02 februari 2008 02:33 PM
  [ # 21 ]

Als je toch je blok eruit haalt….
Vervang dan ook gelijk je onderste motorsteun!
Althans, het is de gouden kans om dat te doen, dus haal’m er sowieso uit en inspecteer dat ding zorgvuldig.

Kijk ook een hier, het vervangen van de koppeling van onze RD Break .

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 03 februari 2008 12:13 AM
  [ # 22 ]

Vergeet ook niet je toplager!

Animal triste post coitum

Profiel  

Gepost: 04 februari 2008 11:25 PM
  [ # 23 ]

Fijne fotoserie. Inspirerend. Geen gedoe met aandrijfassen, zo te lezen. Die onderste steun is zeker een punt van aandacht. Nog te krijgen?

Serge, excusez le mot, maar wat bedoel je precies met toplager? De bedoeling is om alles wat maar enigzins zinvol is te vervangen bij de uitbouw van het blok. Toplager dus ook… (als ik weet wat het is) en de diverse keerringen (laat niet je Haynes in de knutselschuur achter..).

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 04 februari 2008 11:41 PM
  [ # 24 ]

Het toplager zit in het vliegwiel en moet je altijd vervangen als de bak van de motor is.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 05 februari 2008 12:31 AM
  [ # 25 ]
Prestige2400 schreef:

Fijne fotoserie. Inspirerend. Geen gedoe met aandrijfassen, zo te lezen. Die onderste steun is zeker een punt van aandacht. Nog te krijgen?

Wij hebben de onderste motorsteun meen ik gewoon bij de dealer besteld…

Bij mij was tevens de versnellingsbaksteun in zorgelijke conditie, daar lag toevallig nog een kwalitatief redelijk gebruikt exemplaar van.
Die dingen zijn wel moeilijker te krijgen, CX-Basis heeft ze (herbouwd, tegen inruilen oude exemplaar), maar hangt ook af van je motor. De CX 2400 C-Matic is het lastigst qua versnellingsbaksteun.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 05 februari 2008 12:48 AM
  [ # 26 ]

Zijn er dan drie verschillende versnellingsbaksteunen of alleen twee? De horizontale, zal ik maar zeggen dan, en de verticale.

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 05 februari 2008 01:09 AM
  [ # 27 ]

Ik heb het over die verticale, te zien vanuit de wielkast.

Zijn vrijwel allemaal identiek, maar de C-Matic (en de oude 2400 met 4-bak???) hebben een afwijkende die wij nergens konden vinden.
Renard had een tijd geleden een klant met C-Matic voor héél groot onderhoud, vandaar.
Die hebben we dus uiteindelijk bij CX-Basis kunnen bestellen, maar ook zij hadden er slechts een paar, en ben netjes de oude steun bij ze af gaan leveren toen CX-Basis op het CX-Club 3e Lustrum aanwezig was.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 05 februari 2008 10:09 AM
  [ # 28 ]
2Black schreef:

(en de oude 2400 met 4-bak???)

Ja, precies. Die heb ik. Die heeft inderdaad een verticale onder de versnellingsbak. Die was bij mij ook vernieuwd, maar ik weet echt niet meer waar ik die vandaan heb. Ik meen inderdaad ook CX-basis.

Profiel  

PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1130

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 05 februari 2008 08:39 PM
  [ # 29 ]
Prestige2400 schreef:

GTi heeft weer nieuwe APK. Rechter stuurkogel bleek versleten. Die is vervangen maar ik heb nog niet in de CX kunnen rijden. Meteen weer ingepikt door m’n ega.

Afgelopen jaar toch 27000 km mee gereden, vrij probleemloos. Heerlijke wagen. Nu aan de slag met de koppeling en de hemel moet nodig opnieuw gestoffeerd. Nieuwe bekleding is al in huis. Welke lijm is het best?

ik heb de mijne gedaan met kwastbare contactlijm, ging perfect, aleen de rest vwb dakranden e.d. moet nog.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  

Gepost: 29 februari 2008 12:11 AM
  [ # 30 ]

Denk dat ik de koppeling maar laat vervangen. Kom er zelf niet aan toe en er valt niet meer mee te rijden. Slippen van de koppeling valt nog mee maar de hele boel trilt als een gek. Op de snelweg bij 110 is het nog te doen maar bij optrekken en lagere snelheden bonkt en bibbert het flink, ook de pook slaat heen en weer.

Kapotte aandrijfas? Hopelijk is onze aangifte wel goed verwerkt door de belastingdienst…

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook