Ik loop even vast bij het loshalen van het 2de deel van de rechter aandrijfas. Ik heb de 2 moeren van het tussenlager los gehaald. En ook de 3 boutjes bij de versnellingsbak. Nu zit de as nog steeds erg vast op z’n plek. Is het nu gewoon een kwestie van geweld, of mis ik nog ergens iets?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Ik loop even vast bij het loshalen van het 2de deel van de rechter aandrijfas. Ik heb de 2 moeren van het tussenlager los gehaald. En ook de 3 boutjes bij de versnellingsbak. Nu zit de as nog steeds erg vast op z’n plek. Is het nu gewoon een kwestie van geweld, of mis ik nog ergens iets?
Maak die 3 boutjes op de bak maar weer vast.
Het tussenlager klemt altijd wat. Als je tegen het vlak aankijkt waar die 2 moertjes van het tussenlager op vastzitten, dan zie je een verdikt gedeelte van de as uitsteken. Sla daar rustig op met een koudbeitel en een stevige moker, tot ie los is.
@mpostma:
Bedankt, op die manier is het gelukt.
Algemeen:
Even pauze nu.
Alles rond het blok is nu los, dus hij kan gaan zakken.
Wat is het makkelijkst; eerst alle bouten van de bak een tik losdraaien, en dan het blok laten zakken.
Of eerst het blok laten zakken, en dan pas bouten los draaien?
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Mighel schreef:@mpostma:
Bedankt, op die manier is het gelukt.
Algemeen:Even pauze nu.
Alles rond het blok is nu los, dus hij kan gaan zakken.
Wat is het makkelijkst; eerst alle bouten van de bak een tik losdraaien, en dan het blok laten zakken.
Of eerst het blok laten zakken, en dan pas bouten los draaien?
Mooi.
Haal de 3 bouten van de startmotor los. Sommige blokken hebben nog een steun aan de andere kant zodat de startmotor op het onderblok blijft zitten. En anders haal je hem helemaal los. Maak de bedrading los (en uiteraard had je de accu al lang losgekoppeld).
Vergeet ook de 4 m6 boutjes en het spatkapje onderaan de bak niet. Om bij het voorste boutje te komen moet de drukregelaar of alleen de accumulatorbol eraf.
Ik zet meestal een losse krik onder het carter, dan de baksteun losmaken. Laat het geheel een stuk naar beneden kantelen.
Nu de bakbouten losdraaien (3 van de 4 stuks). De bovenste bout meer aan de achterkant van het blok achteraan doe ik als laatste, want als je die losdraait komt de bak los van het blok. Dat moet wel wat gecontroleerder.
Uiteindelijk als je de laatste bout ook gecontroleerd hebt verwijderd
Nu zul je zien dat je de bak eruit kan tillen. Nu heb je sommige mensen die de bak laten hangen, snel een niewe drukgroep erin jassen en de bak weer terughangen en mensen die de bak helemaal weghalen. Daarvoor moest ik altijd nog het draadeind/stuk ijzer waar de bak mee aan de baksteun hangt losschroeven uit de bak. Dat ging het best met een moordenaar.
Soms moet je het blok wat naar voren of naar achteren wrikken of nog wat meer laten kantelen voordat de bak eraf wil floepen. Er zitten bovendien nog 2 paspennen waardoor je ook wat moet wrikken voordat de bak loskomt van het blok.
De bak is wel zwaar, maar ook weet niet zo zwaar dat je hem niet in je eentje kan opvangen als je hem gecontroleerd losmaakt.
Ik moest onverwacht werken, dus heb even geen update kunnen geven.
Vanmiddag de haynes binnengekregen, en dat hielp.
Om het blok te kantelen heb ik een krik achter het carter gezet tegen een uitstekend stukje van het blok. Toen heb ik het blok gekanteld, en de bak los gedraaid (drukregelaar en accu waren al los). De startmotor was ik vergeten, en dan komt de bak dus niet los.
In mijn haast om de startmotor los te krijgen, heb ik de kop van een van de bouten kapot gedraaid, dus daar moeten we morgen nog even mee aan de gang.
Ik wil de bak er helemaal af hebben omdat ik die koppelingshevel ook moet vervangen.
Nog even een vraagje;
welke keeringen raden jullie aan om te vervangen?
Dan kan ik daar morgen ook nog even voor shoppen.
In huis:
- Koppeling+drukgroep+druklager+centreergereedschap
- Lading kopervet
- Remmenreiniger, wd40 enz.
- 5x nylon bus voor de koppelingshevel
- Krat bier (voor als ik klaar ben)
Boodschappenlijst:
-fuseehoesjes
-Vet voor de homokineten
-Keringen (maar welke?)
-Bakolie (75W/80W 2L)
-Zelfborgende moeren
-....................................(aanvullingen altijd welkom)
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
goed bezig!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Qua keerringen.
2 x bakkeerring (links + rechts: zijn verschillend).
1 x prise asbus + prise as keerring + pakking. Dit is een setje. Voor de rest heb je in principe niks nodig. De krukaskeerring zou ik namelijk lekker laten zitten als die niet lekt.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goed bezig!
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, maak je wel nog wat fotootjes vind het stiekem toch wel erg leuk om weer eens wat te horen van mijn oude GTItje, ook al heb ik hem niet lang gehad, toch groeit zo iets aan je!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@mechuccio:
Daarom heb ik tot nu toe, alleen nog maar BX’en gekocht, en nog nooit verkocht. Al heb ik met deze Gti de limiet bereikt. In totaal 4 BX’en op de oprit, waarvan 3 gekocht door mij.
De versnellingsbak is er af
De oude drukgroep en plaat zijn er af.
De bout in de versnellingsbak die als motorsteun dient was niet los te krijgen. Dus uiteindelijk het blok maar gestut met 3 krikken, en alle motorsteunen een paar tikken los gedraaid, anders kregen we de bak net niet eruit. Uiteindelijk is het met z’n 2en gelukt.
Analyse van het defect:
En inderdaad was de nylon bus van de koppelingshevel kapot. Deze was helemaal hard geworden, de nieuwe zijn flexibel. Ook was het kopervet op de kogel helemaal hard geworden. Al met al moest het op korte termijn eens sneuvelen. Ook was de oude koppelingsplaat ver heen. Hij had nog +/- 0.1 mm tot de nagels waarmee de platen vastzitten.
De drukgroep was ook niet meer jofel; De uiteinden van de vingers braken af bij het demonteren van de versnellingsbak.
Zondag gaan we alles monteren, en dat zal vast wel weer uitlopen .
Ook maak ik dan nog even foto’s.
Verder iemand in de buurt nog een rechterkoplamp liggen? (die is gesneuveld toen ik de auto ophaalde; gat erin door steentje, vandaag bleek het een vissekom)
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Vandaag weer verder gegaan. De nieuwe nylon bus gemonteerd, alles gesmeerd. Koppeling en drukgroep gemonteerd. Toen even wachten tot mijn versnellingsbak-tilhulp, gearriveerd was.
Ik dacht dat de bak terug hangen een makkie zou worden, helaas!
Na +/- een uur met de bak te hebben gehannesd, hadden we hem om op z’n plaats. Alleen had mijn vader (mijn tilhulp) de bak gedraaid door hem bij de koppelingshevel te pakken
Daar kon de nylon dus niet tegen. Dus de bak weer eraf gehaald.
Toen was het ondertussen donker geworden.
Dus morgen weer een nieuwe bus monteren, en opnieuw proberen.
Oja foto’s heb ik gemaakt, en komen morgen weer in mijn foto-album. Met een paar close-up’s van de nylon bus.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
He wat klote!
Om eerlijk te zijn vind ik dit ook een klote constructie. De turbodiesel/16v constructie (trouwens ook vergelijkbaar met 14 TU motoren) is een stuk handiger.
Succes maar weer morgen. Wellicht begrijp je nu dat als je die baksteun eruit kan draaien, je een stuk meer werkruimte hebt om hem erop te schuiven.
Helaas duurt monteren altijd een stuk langer dan slopen (pardon: demonteren).
Waardeloos ja, ik had bij de montage van mijn bak ook de pech dat iemand de hevel gebruikte als aangrijpingspunt. Ik had iets meer geluk dan jij: bij mij hobbelde het druklager van de hevel af, terwijl de bak er al goed voor hing. Dat hebben we uiteindelijk weten op te lossen zonder de bak er weer helemaal af te halen - maar “makkelijk” was anders.
Leermoment was dus: ga je de bak monteren, maak erg duidelijk dat de koppelingshevel off limits is, niet aanraken, niet beetpakken, niet…!
Ich bin ein Breaker
@ mpostma
voor het monteren heb ik die baksteun ook eruit gedraaid. In de auto kreeg ik die steun er niet af. Toen de bak eenmaal uit de auto was, had ik die steun er binnen 15 min uit.
Het probleem zit m erin dat je eerst het differentieel/eindoverbrenging op/boven het sub-frame moet krijgen, en daarna de rest van de bak.
@karel
Misschien een tip om te voorkomen dat het druklager los raakt;
De hevel met een tywrap vastmaken zodat ie het druklager in de richting van de bak duwt (ik heb de tywrap door het boutgat van de 2de hevel gehaald en toen om de hevel), dan komt ie in ieder geval niet meer los.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goed bezig hoor! een beetje tegenslag hoort er gewoon bij, maar dadelijk rij je wel met een heerlijk lichte koppeling rond!
En je hebt gelukkig 5 van die ringetjes dus je mag het nog een paar keer proberen
succes met de laatste loodjes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Goed bezig hoor! een beetje tegenslag hoort er gewoon bij, maar dadelijk rij je wel met een heerlijk lichte koppeling rond!
En je hebt gelukkig 5 van die ringetjes dus je mag het nog een paar keer proberen![]()
succes met de laatste loodjes!
Mooie optimist dat je er bent. Maar goed, dit soort tegenslag is wel goed voor de vorming van het juiste karakter. Incasseren en doorgaan. Als het bakje er weer onder zit en je rijdt weer dan ben je toch trots dat ondanks die tegenslag het toch gewoon gelukt is. Bovendien kijk je dan weer relaxter tegen een volgende klus aan. Als dit al gelukt is… (want je begon aardig “groen” gezien je vragen) dan is is er wel meer mogelijk.