ID66 schreef:T(h)ijs schreef:Ik denk dat Wouter er wel meer van weet, daar in Breda wordt er helemaal veel gecontroleerd op Nederlanders die in Belgische autos rijden.
Wouter dacht juist met een Duits kenteken in Nederland te kunnen rondrijden. Zie draadje Auto uit Belgiƫ in Diversen/Algemeen.
Kleine correctie: mijn BX 19 Digit uit Duitsland slaapt lekker in de stalling, wachtend op een restauratie. Zodra de restauratie klaar is, wordt ie op Nederlands kenteken gezet, dus ik ben zeker niet van plan om met de Duiste kentekenplaten door te rijden (ook al zit er een geweldig persoonlijk kenteken op…)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Re: Rijden met Spaans kenteken in NL
Weefje schreef:Tijdens onze vakantie in Spanje hebben mijn vriendin en ik het volgende bedacht: we kopen daar een auto (scheelt duizenden Euro’s) en zetten de auto op naam van mijn Spaanse schoonmoeder.
Wegenbelasting en verzekering wordt betaald in Spanje (kost daar drie keer niks).
Wij rijden dan (in Nederland) met een auto die een Spaans kenteken heeft waarvan de eigenaar in Spanje woonachtig is (mijn vriendin en ik mogen niet in een auto met Spaans kenteken rondrijden die op onze naam staat omdat wij woonachtig zijn in Nederland)
Kan dat zomaar? Weet iemand daar het fijne van??
Het mag wel, maar je mag maar een aantal maanden per jaar in NL. zijn…
Het mag wel, maar je mag maar een aantal maanden per jaar in NL. zijn…
Lijkt mij lastig te controleren. Behalve als ik een bekeuring krijg. Gelukkig heb ik dat zelf in de hand.
Mocht je het wel gaan doen zou ik toch even checken hoe de verzekering van je schoonmoeder het vindt. Ongelukken heb je namelijk niet altijd zelf in de hand en niemand heeft er baat bij wanneer je onverzekerd rondrijdt.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als je je verzekering in Spanje goed regelt en dat bedrijf is ervan op de hoogte gesteld wie de regelmatige bestuurders zijn moet het geen probleem zijn (kan wel invloed hebben op premie natuurlijk). Dat bedrijf gaat het immers alleen maar om geld verdienen en risico spreiding. Zolang ze er niet publiekelijk op aangesproken worden zal het hun een worst zijn waar die auto uithangt en wat de Nederlandse douane ervan vindt. Overigens, als het een geleende auto is (van je schoonmoeder) die wel gewoon in Spanje woont dan is er geen BPM verschuldigd. Maar het mag natuurlijk nog steeds niet. Ben inderdaad geneigd te denken dat je het best lang vol kan houden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Jongens heel simpel het mag gewoon niet. Ik heb ooit eens een klant gehad die woonde in de winter in Spanje en wou een auto op naam van de buurman zetten. Hij had er achteraan gebeld bij politie en douane. En het mag niet wat je ook doet. Je krijgt geheid een bekeuring en je bent volgens het nederlandse recht niet verzekerd en dat klinkt bij iedere verzekeringsmaatschappij als muziek in de oren. De nederlandse overheid is als de dood om belastinggeld mis te lopen van de automobilist terwijl ze het aan de andere kant gewoon weg gooien. Dat dit niet kan het is heel jammer
Peter
Ja precies vooral die verzekering. De boete van de politie/douane is nog tot daaraantoe. Daarvan weet je het bedrag dat je kwijt bent wanneer je gepakt wordt. Maar de verzekering is een ander verhaal. Ik moet er niet aan denken dat je onverzekerd een ongeluk krijgt ( al dan niet je eigen schuld ) en dat je een aantal tonnen/miljoenen moet dokken in geval van dood of ernstige verwondingen. Dan ben je voor het leven getekend. Daarnaast vindt ik ( subjectief dus ) dat je de morele verplichting hebt dit goed te regelen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Daarnaast vindt ik ( subjectief dus ) dat je de morele verplichting hebt dit goed te regelen.
Zeer mee eens…
In ieder geval lijkt het mij het proberen wel waard. Ik ga kijken of er elders meer info over dit onderwerp te krijgen valt.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een Nederlandse rechter gaat een spaanse verzekeraar verbieden om aan een slachtoffer uit te keren? Sorry, maar daar heeft een Nederlandse rechter geen macht over. Als je bij een Nederlands bedrijf verzekerd bent gaat dat op, maar dat is zowiezo dubieus voor een buitenlandse auto en die voorziening bestaat eigenlijk alleen voor de dag van import. Maar, als je volgens de voorwaarden van die spaanse verzekering gewoon verzekerd bent in Nederland, dan mogen zijn lekker zelf weten of ze uitkeren of niet, en als ze dat niet doen moeten ze onder het spaanse recht daar verantwoording over afleggen. Als de verzekeraar weet dat iemand anders er regelmatig mee rijdt, en dat goedkeurt dan kan het gewoon jongens. Dit soort dingen rusten zuiver op de afspraken tussen verkereraar en verzekerde. Voor dat spaanse bedrijf maakt het niet uit wie er in die auto reed en waar als er maar overeengekomen is dat andere mensen (mogelijk een specifiek iemand) er waar het ook was in mocht rijden. Bovendien denk ik ten eerste dat Nederlandse justitie zich niet echt over de verzekeringsafhandeling zal buigen, en bovendien kan ik me geen middel indenken dat ze in kunnen zetten om het te verbieden.
Het mag volgens de wet zeker niet, maar als je maar iemand kan vinden die gek genoeg is om je rond te laten rijden met een auto op zijn naam, dan kom je een heel end. Al dat geroep over verzekering klopt echt niet, mits de spaanse verzekeraar maar op de hoogte is, en overeengekomen is dat er een andere regelmatige bestuurder is die in heel europa ermee mag rondkarren. Die BPM kunnen ze niet innen omdat het officieel niet jouw auto is, je mag er alleen niet mee rijden officieel, en daar zal je wel een boete voor kunnen krijgen, maar verzekerd kan je wel gewoon zijn, alleen niet bij een Nederlandse verzekeraar. Het enige verschil in situatie tussen de auto uitlenen aan een Nederlander die er in Nederland mee rijdt, en de auto uitlenen aan Don Quixhote (een spanjaard) is de Nederlandse Nationaliteit van de bestuurder… en dat is dan dus ook het enige waar je op aangesproken en voor bekeurd kan worden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat zeg ik dus al de hele tijd Check even of de verzekering het prima vindt en zoja dan loop je het risico van de boete van het rijden met die auto.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Weefje, misschien komt het als mosterd na de maaltijd, maar ik denk idd dat sans-pareil en t(h)ijs gelijk hebben. Je kunt als Nederlander nl ook in Duitsland een tijdelijk exportkenteken en verzekering afsluiten om een daar gekochte auto naar huis te rijden. Het is idd zo dat je het laatste stukje in Nl in overtreding bent, maar dit betreft alleen het feit dat je als Nederlander in een niet ingevoerde auto rijdt. De verzekering staat daar helemaal buiten. Als ik het me goed herinner staat er meer info op de site van de ADAC in Duitsland.
ja, eigenlijk zou ik ook niet met een Nederlands kenteken willen rijden, lijkt nergens op, zo’n fel gele plaat, geef mij maar een Belgische kentekenplaat
Een domme Belg
fervent bx rijder uit Belgenland
*beetje offtopic, sorry* Mijn broer reed voor zijn werk (BMW) nog wel eens in auto’s met een duits kenteken.
Het viel hem op dat hij dan ongeveer 10x vaker van de weg gedrukt werd dan wanneer hij in een auto met NL kenteken reed…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm