

























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het subframe wordt een van de electroden. Schoonmaken zou ik ook electrolytisch willen doen, er is hier ergens ook al een heel verhaal geweest over electrolytisch ontroesten ook. Wel eerst alles met de hand zo schoon mogelijk maken natuurlijk. Wat mij altijd een beetje tegenstaat aan die afbijt methoden, is of je het allemaal wel weer goed wegkrijgt. Het mooie aan electrolyse vind ik is dat het zinc echt aangetrokken wordt door het subframe. Ik maak me ook wel een klein beetje zorgen over vuilresten e.d., maar ik wil het toch eens proberen eigenlijk, eens kijken hoe dat zich houdt.
Dat 400 graden proces tast het staal aan. Ik weet nog een groothandel met enkele tientallen onverkoopbare gegalvaniseerde 2CV chassis’ op een stapel die door de RDW afgekeurd zijn omdat de staalsterkte aangetast zou zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
elektrolyse werkt met spanningsverschillen. Ik denk dat je intern IN de holle ruimten van het subframe een soort kooi van faraday krijgt waar je geen elektrolyse krijgt. Een oplossing zou wellicht zijn om een draad door het subframe te trekken als elektrode. Uiteraard moet deze waar ie het subframe ingaat wel geisoleerd zijn tov subframe.
Dan moet je achteraf nog wel kunnen vaststellen of het ook echt gewerkt heeft. Bovendien moet je voldoende circulatie hebben. Idealiter moet de concentratie van metaal ionen wel overal gelijk zijn.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als het goed is zijn die ionen opgelost, wellicht is het nodig om de vloeistof een beetje in beweging te brengen, maar volgens mij migreren die ionen door de vloeistof naar alle geladen delen van het subframe… je kan immers vormen van elke complexiteit electrolytisch galvaniseren. Maar hoe dan ook, de enige echt goede test is denk ik uitproberen + duurtest.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Als het goed is zijn die ionen opgelost, wellicht is het nodig om de vloeistof een beetje in beweging te brengen, maar volgens mij migreren die ionen door de vloeistof naar alle geladen delen van het subframe… je kan immers vormen van elke complexiteit electrolytisch galvaniseren. Maar hoe dan ook, de enige echt goede test is denk ik uitproberen + duurtest.
In principe wel. Maar er geldt wel dat hoe groter het spanningsverschil is en hoe groter de stroom, hoe sneller het aangroeit. ik denk dat de binnenkant hierdoor zwaar achterblijft.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dit vraagt om experimentele data. We moeten het gewoon uitproberen. Wiel wil zijn zwembad aan citro-experimenten opofferen?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb wel een plastic cementton voor je.
Animal triste post coitum
Je kan ook beginnen door een ijzeren sigarenkistje met een paar gaten erin geboord te gaan galvaniseren. Hoef je niet gelijk een zwembad aan te gaan leggen.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, ik heb ook toegang tot zat subframes…. misschien begin ik wel met een longeuron…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bxsport schreef:nee niet direct maar ik zal het eens vragen aan trxke,
nu verzinken lijkt me niet slecht maar de meningen zijn verdeeld of het subframe dan niet krom trekt wat helemaal niet mag zo’n bad word toch 400 graden…. poedercoaten lijkt me wel goed maar dat bad…met zink oke men kan dan wel overal aan maar met metaliseren is er een zekerheid dat dat ding niet kromtrekt!
Ik heb al 2 x een achter subframe laten staalstralen + metaliseren
Foto:
Dit is een foto van het volledig gerestoreerde sub dat ik onder de TRS gezet heb.
De slechte delen zijn er eerste uitgeslepen en vervolgens heb ik nieuwe sukken op maat gemaakt en geplooit volgens origineel er er ingelast.
Het is van binnen ook proper gemaakt en vervolgens goed behandeld met ML, na het uitlekken is het naar de metalistatie gegaan om te stralen en metaliseren.
Nadien is het 2 maal gespoten met een overschilderbare enigsinds flexibele antisteenslag produkt.
Vervolgens zijn er gereviseerde draagarmen, nieuwe leidingen en hoogteregelaar op gemonteerd ook de metalen delen van de silentblocks en de stabilisatorstang zijn gemetaliseerd.
Hierna heeft het sub nog een ML behandeling gekregen, bij de montage is de verbinding tussen sub en langsliggers ook antiroest behandeld en 2 weken later is deze verbining nog eens met ML geinjecteerd.
Foto vlak voor montage:
Dit subframe overleeft de CX, het zit er nu bijna 3 jaar onder en ziet er nog altijd perfekt uit en de CX word dagelijks gebruikt ook in de winter!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
hi heb nog eens gepraat met een aantal mensen en een zinkbad zou voor een cx subframe moeten kunnen vermits de plaat van een eendenchassis maar 0.8mm is maar van een cx een pak dikker kan zal dit niet kromtrekken…..
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Een subframe is ook van een veel sterkere staalsoort (vandaar dat je er niet aan mag lassen), lijkt me straf dat dit gaat trekken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja wat we kunnen doen is het oude subframe van de gti turbo als test case gebruiken.
En het andere moest het lukken… zou spijtig zijn als het misgaat. goede subframes vindt je niet dik….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:goede subframes vindt je niet dik….
Dun ook niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:bxsport schreef:goede subframes vindt je niet dik….
Dun ook niet
daar heb je gelijk in!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
zo fotos van het onderuithalen van de cx croisette TD2 subframe is perfect de kas van de wagen….dat is wat anders…
hier zie je hoe slecht de kas van de cx is
cx’en van 89 waren echt niet goed van carosserie…
ik onder de cx boutjes aan het uitboren
cx frame is er onderuit.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!