De GSA was m’n eerste Citroën. Ik woonde toen in Vaassen en had net mijn huidige vrouw leren kennen. Zij woonde al in Hengelo, zo’n 80 km verderop. Ik verkocht m’n motor en van dat geld kocht ik de GSA.
Heerlijk zweven. Hij startte op een gegeven moment steeds slechter, de startmotor sloeg over. ‘Maar we hebben gelukkig een slinger!’
Toen ik in Hengelo ging wonen moest er een goedkoop dieseltje komen.
Werd VW Jetgolf.(Goede Jetta met verrotte motor + verrotte Golf met goede motor )
Nu heb ik werk in de buurt en heb de auto minder nodig. Ik wilde ook een grotere i.v.m. de caravan. De keus viel op de Xantia die ik nu al bijna 2 jaar heb.
De GSA had ik inmiddels naar de sloop gereden. (Zonder LHM, lekker spannend. Remmen met de handrem en de voet op de rem voor de remlichten )
Zo bij GS/GSA staat nu tenminste ook een bericht.
P.S. Mijn vrouw mist wel de bekerhouder uit het dashboardkastje!
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Mijn eerste gs.
Mijn eerst GS was een standaard GS met een 1015 motor
ermee naar Griekenland gereden Hij had bij de vorige eigenaar in 9 mnd
90000km gereden,dus ik had hem voor een koopje.Ik heb de teller naar de 300.000km gereden en keeg er nog 1000gld voor.Ik heb er veel plezier van gehad.
Mijn eerste GS ... was al meteen een oldtimer!
Een prachtige GS Club Break uit mei 1979 die in december 2003 geïmporteerd is vanuit de Franse Ardennen met roestgebrek, precies zoals ik d’r zou willen hebben. Eind 2004 aangeschaft en geen denken aan om d’r weg te doen. Van de zomer twee weekjes mee naar Frankrijk ... dwars door Parijs!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Wij hebben als 3e Citroen ( 2CV en daarna een ACA Dyane ) een GSA gehad, een hele mooie blauwe met dat machtige mooie dashboard. Als ik zo die foto’s van die opgepoetste GS/A’s zie dan krijg ik wel heimwee naar de jaren dat ik een jongetje van 8 was en dat ik op die knoppen zat te drukken…
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik heb er 5 versleten, kocht ze tussen de 500 en 1000 gulden, repareerde de aandrijfas en de uitlaat, en reed er weer een jaar in.
kon op het laats in 17 minuten een dynamo vervangen.
Heerlijke wagens, zuchte alleen op al die verkeersheuvels, alleen die verwarming in de winter, die handrem die het nooit deed, die olie lekkage van de GSA (Elke week een nieuw stuk karton op mijn vaste parkeerplek en nog zijn de stenen verkleurd.
Als de wegenbelasting en de verzekering niet zo duur waren kocht ik er weer een voor erbij
Pieter
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Uhh wegenbelasting is 200 euro per jaar ofzo, GSA is maar 900kg. En verzekering kan voor 200-260 euro per jaar ALL-RISK bij Citroklassiek of Emerpark.
Heb nog wel een goede, harde X1 voor je wellicht
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Rogier
Ik zie dat je GSA de zelfde zwakke plekken in de kofferbak had als mijn GS.
Rogiers zijn kofferbak
Mijn kofferbak
Dit is duidelijk een zwakke plek, welke normaal verstopt zit achter de kofferbak-bekleding. Voor de LPG inbouw trok ik deze bekleding los en kwam dit tegen…
Maar ja, ik kan het de dame niet kwalijk nemen, ik ben slechts 4 jaar ouder en vertoon ook al de nodige gebreken…
Na de meeting ga ik eends de kofferbak van mijn GS van zijn bekleding ontdoen. De mat is er al uit en die was zeiknat ... zonder mat rondrijden leverde een klein plasje linksachter. Er komt dus ergens water naar binnen. De achterramen moeten er toch eens uit om de rand een beetje te ontroesten, is een bekende plek voor Breaks.
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
...en mijn eerste Citroën was ook een GS! Een blauwe Pallas uit ‘77.
Die deed erg zijn best om het toenmalige (slechte) imago van Citroën met een dikke lijn te onderstrepen: wat een kreng was het. Maar het mocht mij er niet van weerhouden om vanaf dat moment Citroën te blijven rijden.
(en nu zou ik weer graag een GSA willen hebben).
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Een GS of GSA is gemaakt voor grote afstanden,want het duurde in ons
koude kikkerlandje veel te lang voor hij op temperatuur was(ik heb weleens een bevroren uitlaat meegemaakt waar een emmer water uit kwam)De VWkever motor was hetzelfde type maar had over de koelvin
een klep zitten om hem warm te krijgen.
Hej Gerard,
Leuk dat je er zaterdag bij bent!
Het zou dus wellicht handig zijn om met het winterkapje op te rijden voor korte ritten ... en voor de lange ritten hem na 5 minuutjes eraf halen?
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Sinds een klein weekje draagt mijn GS geen kapje meer, en ik heb zelf het gevoel dat ze wel aardig rap op temperatuur komt. Die 5 minuten zal denk ik niet zo veel uitmaken, of wel Gerard?
Nu moet ik zeggen dat de meeste ritten die ik maak ook behoorlijk lang zijn, altijd minimaal 15 á 20 minuten. En allemaal hoofdzakelijk over B-wegen.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ik denk dat er maar weinig GSrijders weten dat er op een GS een themperatuurlamje zit.Toen ik ooit uit een vacantie naar Griekenland terug
kwam en nonstop uit Dubrovnic kwam met mijn 1015 reed er een Simca
1300 naast me om uit te dagen en reden we dik 160 en toen ging mijn
temperatuurlampje branden (buitentempratuur 30grC) Dus een GS te warm?vergeet het maar.De zuigerveerspeling is bij luchtgekoelde auto’s
ook groter dan bij watergekoelde auto’s.Een luchtgekoelde auto gaat ook
ver over de 100gr heen en als je de olie specificaties kijkt dan kan die over de 200grC
Maar het nadeel was dat als het 5 graden vroor je hem niet aan de praat kon krijgen, blokken om getrokken , ko ik ‘s middags thuis temperatuur -2 en in een keer starten (het was mijn eerste GS, de GSA starte daarna altijd)
Pieter
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Daar had ik een mooie truc op verzonnen.Er zat een bobine met voorschakelweerstand op dus de bobine was 8V en ik had een relaitje met
het startrelais verbonden zodat de 8v bobine tijdens het starten 10V kreeg
Dus weg startprobleem
Mijn eerste auto was ook een GSA. Een X1 om precies te zijn. Ik kocht hem in 1994 voor fl1300,- en dat was best een aanslag voor een net afgestudeerde,dienstplichtig militair. Citoën gek was ik toen al lang (is me met de paplepel ingeramt) D Een kennis van me reed ook een GSA. Toen ik daar in gereden had wist ik dat zo’n wagen wilde hebben. Dat comfort,dat geluid,dat dashboard,dat model… helemaal te gek! Van mijn vrienden en dienstmaten moest ik het hoongelach maar voorlief nemen. Ik reed toen behoorlijk wat kilometers. Eerst tussen Nijmegen en Veldhoven en later van Nijmegen naar Seedorf,Duitsland. Steevast als er in de bar “Oerend hard” van Normaal werd gedraaid werd er gezongen “Bertus op z’n Northon en Tinus in de GSA” 11 Diegene die met me mee reden naar Seedorf moesten toch wel beamen dat het comfortabele kilometers waren. Ja.. met 4 man erin en voor vier man bagage voor een week of drie in de kofferbak en rijden maar. De enkeling die erin mocht rijden vond het een super fijne wagen. ja.. die goeie ouwe JH-65-VS. Ze heeft me wel eens in de steek gelaten en tot wanhoop gedreven. twisted Ik heb het voor elkaar gekregen om een luchtgekoelde wagen bijna te laten oververhitten. Wat bleek? Alle bladen van de koelventilater waren afgebroken…. Op gegeven moment knalde de ditributieriem bij 90km/pu. Motor finaal naar de haaien. cry Ik was zo verkocht aan Citoën en aan de GSA dat mijn 2e auto ook een GSA werd. Dit keer een X3 met schuifdak. Daarover later meer…
Groetjes,Tinus.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX