








Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Heb je de stabilisatorstangrubbers al eens bekeken?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Ik vermoed eigenlijk dat het iets met de veerpoot te maken heeft. Maar zowieso moet ik gewoon nog eens goed gaan kijken.
Overigens is dus tot nu toe vervangen;
- pokkepok- (aka stabilisator-, reactie-, verticale-) stangen
- draagarmbussen/silentcups
Dus er blijft aan geluidopbrengende factoren nog wel wat over.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb ook al een tijdje een ‘pok’ die ik niet kon traceren en die de laatste tijd vele malen erger is geworden en zich vaker openbaart. Ik heb gisteren gekeken en het blijkt de fuseekogel te zijn, daar zit nu echt wel aanzienlijke speling in.
Eveneens ben ik tevens ook.
Hmmm, bij de apk is er speciaal op speling gecontroleerd en zelf heb ik een maand terug nog op speling gecheckt, maar er zit niets in. Dus ik moet het zoeken in verticale speling, zeg maar axiaal op de veerpoot vrees ik.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Speling in het stuurhuis, tussen tandheugel en pignon, kan vreemde geluiden veroorzaken
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:Speling in het stuurhuis, tussen tandheugel en pignon, kan vreemde geluiden veroorzaken
Dat kan ik bevestigen. In m’n zx heb ik eenzelfde zoektoch gehad als Frank nu in de XM.
Knetterbek werd ik ervan… Bleek uiteindelijk de kruiskoppeling in de stuurstang een MINImale fractie speling te hebben. Dat ding vervangen en weg was het geklapper….
Bij de zx kon je erachter komen door iemand de hand op de kruiskoppeling vlak NA het schutbord te laten drukken en jijzelf pakt het stuur.
Dat stuur probeer je tussen pink en duim heel voorzichtig heen en weer te bewegen. Als je daar wat loze ruimte voelt…. bingo









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik blijf gokken op de stabilisatorstangrubbers. Als daar ruimte op zit klappert dat ook.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:Ik blijf gokken op de stabilisatorstangrubbers. Als daar ruimte op zit klappert dat ook.
Die zijn nieuw, dus die kans is vrij klein…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik dacht dat je alleen de stabilisatiestangetjes had gedaan? Heb ik dat van de rubbers gemist?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
welke rubbers zinj er nog meer dan? Ik heb die totale verticale stangen vervangen inclusief de rubbers.
Zijn er nog meer rubbers?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Die stangetjes waar jij het over hebt, de reactiestangetjes of pokkepokstangetjes zoals je ze ook wel noemt, zitten vast aan de stabilisatiestang. Die stang loopt van links naar rechts (of andersom ) en vormt de verbinding tussen de ophanging aan de linker en rechterzijde. Bij de achterwielen zitten ze ook.
Bij de BX is de hoogteregeling eraan bevestigd.
Nou ja, Die stabilisatiestang is ook opgehangen in rubbers en daar komt na verloop van tijd ruimte op. Gevolg: gerammel.
Ik ben momenteel bezig de BX op te knappen (Die heb ik terug in bezit sinds ik de oude Xm aan m’n dochter heb gegeven) en daar moeten ze vervangen worden. Vandaar dat ik er aan dacht.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
malle pietje schreef:welke rubbers zinj er nog meer dan? Ik heb die totale verticale stangen vervangen inclusief de rubbers.
Heb je de stabilisatorstang voor incl.rubbers al eens vervangen of ben je in de war met je draagarm plus rubbers ?
Je stab.stang kun je weer controleren door de wagen op te krikken aan 2 kanten en drukloos je wielen op en neer te bewegen ( denk om je rug ) , desnoods haal je je wielen er even af .
Hoor je een rammel dan is `t bingo .
Komt echter niet veel voor gelukkig bij de XM en da `s maar goed ook, want om dat te vervangen ( de rubbers ) , moet je je subframe laten zakken , anders kom je er niet bij .
Wou het bij mijn XM ook vernieuwen , maar ben er halverwege mee gestopt , werd me te heavy .![]()
Dit alles omdat ik ook nog steeds met een ” bonk” rij , maar dat heeft `ie alleen met remmen , dus ik denk dat het bij mij daar aan ligt .
Succes Pietje![]()
Groet , DirkXM TCT Ambiance`94
Daar moet ik even een foto voor zoeken, want zo goed zit het ook niet in mn hoofd. Dit weekend kan ik alles eens goed onder de loep nemen, misschien wordt het me dan duidelijk.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Zoals Dirk al zegt, de stabilisatorstang loopt over het subframe. Er bestaat een goede kans dat het net zo zit als bij de Bx (zelfde constructeur) Ik heb eventueel wel een werkplaatshandboek voor de Xm op CD-rom of een Haynes voor de Bx, ook op CD-rom. Beide van het internet afgesponst. Ik heb alles nog niet in detail doorgenomen maar het zou er weleens in kunnen staan.
Interesse?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
dan check ik eerst even de haynes. Mocht het zo’n ingewikkelde klus zijn als hier doet vermoeden, dan laat ik het lekker zitten, want gisteren ook nog een flinke bom duiten moeten reserveren voor de heren cjib…...en dan heb je zelfs een stinger, staat ie uit!!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!