Ik zal de uitlaat nog eens los halen en opnieuw demonteren, want bij het optrekken ligt ie wel tegen het subframe te rammelen…
Maargoed, de APK! Ik ben vanmiddag bij Emiel geweest en hij was streng maar rechtvaardig. Wat helaas inhoudt dat ze nog niet gekeurd is Punten; fusee LV onder; remleidingen achter; rolgordels achter. Om te beginnen was het punt omtrent de gordels gewoon stupid van mij. Ik wist namelijk dat ze rubbish waren èn ik wist dat een wagen van ‘80 geen gordelplicht achterin heeft. Echter wat er in zit moet werken voor de APK en dat was dus niet het geval… Dom dus. De fusee LV is een onzorgvuldigheid geweest van me, want ik heb ‘m zelfs voorzien van een nieuwe stofhoes, maar niet ff voordien gecheckt… De leidingen achter was een gok; ze stonden op het programma om vervangen te worden, maar ik had gehoopt dat ze nog goed genoeg zouden zijn voor de APK, zodat ik daarna op m’n gemak dat eens aan kon gaan pakken. Helaas…
Overmorgen eerst een weekje Parijs voor een project en direct daarna maar ff aan de slag zodat ze over 2 weken eindelijk legaal op de weg staat.
Ondanks dit een heerlijke rit gemaakt in de nieuwe VIP-stoelen en een zonovergoten middag. Ce la vie!
Animal triste post coitum

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Jammer. Het had zo’n ander gevoel gegeven. Maar dat houd je nog tegoed.
Jammer is het zeker, maar op die 3/4 jaar en de enorme hoeveelheid werk die ik er al aan verricht heb, maken 2 weken en die paar kleine klusjes ook niet meer uit. Nog even en dan heeft ze een nieuwe laklaag en dan ben ik pas echt blij!
Ff een vraagje voor de dieselkenners wederom.
De dame wil nog wel eens wat fluctueren in stationair toerental. Nu dacht ik zelf dat dit waarschijnlijk te wijten is aan een minimale lekkage bij dat bekende asje in de pomp (tot aan de pomp is het brandstofcircuit hermetisch dicht) en had dat al op het programma gezet voor de nabije toekomst. Echter Emiel kwam gisteren met een iets verontrustendere mogelijkheid, namelijk dat er ‘iets’ in de pomp versleten zou kunnen zijn mbt de inspuitingsregeling. Hij had het wel eens van z’n schoonpa gehoord, maar was er zelf niet echt bekend mee. Kan iemand hier iets meer over vertellen (symptomen, oorzaak, gevolg, etc) en of dit een complete revisie zou inhouden van de pomp, of dat die simpel ingebouwd te verhelpen is? Ook ben ik benieuwd of mijn idee mbt dat asje hiervoor pontentieel de oorzaak kan zijn. De uitlaat ruikt wel wat dieselig, het gemiddelde verbruik zit echter op 1/14, wat zeer netjes is.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk dat jij een boschpomp hebt, maar ik had een probleem met de rotodieselpomp.
HIER iets meer daarover. Misschien heb je er wat aan.
Ik heb trouwens nog steeds hoofdpijn van die trekhaak…
Emiel

- BX 1.9 TURD, de Euro
Die zijn hard he?
Flucteren kan idd liggen aan het feit dat ie iets lucht aanzuigt voor de pomp.
Maarrrrr, het pomphuis staat juist op overdruk (let maar op, de retour waar diesel uitstroomt zit gewoon op het huis aangesloten). Dus als ie op het asje lekt, dan zie je dat ie iets begint te zweten uit het asje of er stralen diesel uitgooit als het erg heel erg is. Er zit in de brandstofpomp een acceleratiepomp die de diesel uit de tank zuigt en daarop werkt het hogedrukgedeelte weer.
Alleen bij stilstaande motor kan ie wel lucht aanzuigen, maar dat uit zich dan met de koude start.
Wat Emiel beschijft kan goed: interne slijtage. Je kan er eens een scheut 2 takt olie ingooien, kijken of het verbetert (nieuwerwetse zwavelarme diesel is eigenlijk wat te schraal voor onze oudere pompen). ALs het nou iets flucteert moet je je er maar niet te druk over maken.
Mocht het zo erg fluctueren dat de roetmeting niet uitgevoerd kan owrden of het is storend, dan moet je dat truukje om er 2 takt olie bij te gooien proberen. Dat beetje olie zal een roetmeting niet zo snel verknallen.
Ok, bijzondere tip. Moet ik nog rekening houden met een bepaalde verhouding, of is een willekeurig scheutje ook genoeg? Ik zou er natuurlijk ook eens een fles zonnebloem bij kunnen gooien voor wat extra smering, of niet?
Takt
Ik gebruik de 2-takt olie van Kroon in de verhouding 1:200.
Ok, dan ga ik dat maar eens proberen. Bedankt voor de info!
Ik heb er indertijd een halve liter ingegooid uit een fles goedkope Karwei 15w40 motorolie die ik toen had staan van een krakkemikkige BX 14 die olie zoop als een tempelier.
Heel wat minder geraffineerd dus dan 2takt olie. Maar even goed hielp dat. Deze olie heb ik toegevoegd op een nagenoeg volle tank. Het blok dat die behandeling succesvol onderging staat trouwens nog steeds bij Emiels schoonvader in de schuur It’s a small world.
Ik zal morgen eens een flesje halen. Nog 1 remleiding en dan krijgt ze eindelijk die sticker met een krul
Ff een inschattings-vraagje trouwens. Ik heb vandaag bij het vervangen van de rechter remleiding de lange leiding die op het koppelstuk uitkomt, na een hoop gekut, een kwart slagje meegedraaid direct achter de wartel… Ik zit nu zelf erg te twijfelen of ik die voor de zekerheid nu ook maar moet vervangen of dat dit ongelukje niet zoveel kwaad kan. Opzich ziet de leiding er goed uit, maar aan de andere kant is het duidelijk een leiding die er al wel een tijdje onder zit… Wat denken jullie?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Bedenk wel, dat die olie die jullie bij die diesel kappen je uitlaat mettertijd verstoppen met aangekoekte roet. Met alle akelige gevolgen van dien.
Dat is de reden dat ik een 2-takt olie gebruik. Die van Kroon zou vrijwel volledig verbranden. Normaal gebruik ik 1:50 bij de benzinemotor van de Holder maar de verhouding 1:200 geldt voor de diesel.
Ik neem aan dat er wel meer merken zijn die prima olie leveren.
Dit is de soort die ik gebruik:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=105&m=desc