Hallo, regelmatig lees ik hier de topics en er komen veel goede tips voorbij. Ik weet als Citroenliefhebber al jaren dat de CX een geweldige auto is om te rijden. Langzamerhand ben ik aan het zoeken gegaan. Mijn wens is een begin 80er jaren serie1 2400GTI. Ik heb er momenteel een op het oog van het overgangsmodel. Het is een franse serie 1 uit 1985 (vermoedelijk bouwjaar 1984) maar met 2500cc motor. Hoe zit dit precies? Zijn er specifieke kenmerken voor overgangsmodellen? alvast bedankt voor jullie reactie, Gr Victor
Citroen roule bien!!!
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het overgangsmodel is de serie 1 GTi Turbo.
Kenmerken:
-2.5 L benzine Turbo motor.
-stalen bumpers mee gespoten in carroserie kleur.
-vorrzien van de bekende T-velgen met Michelin 210/55 TRX banden
-gebouwd tussen oktober ‘84 en juni ‘85.
Het overgangsmodel is dus enkel geleverd in deze uitvoering met of zonder eventuele optie’s die op de andere CX’n al verkrijgbaar waren.
Foto’s:


Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het dashboard heeft in plaats van de ‘rollen’ gewone ronde klokken gekregen. Kan er zo gauw geen foto van vinden.
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik zal straks een foto van het dashboard maken ![]()
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Als ik de CX beschrijf wordt het mss duidelijker. Het gaat om een serie 1 CX 2500GTI van 1985 met alle bijbehorende uiterlijke kenmerken. Stalen bumpers met biezen (niet meegespoten) en serie 1 dashbord/interieur etc. Maar hij heeft de 2500cc motor. Citroen heeft dus kennelijk naast de serie 2 nog serie 1 modellen voorzien van 2500cc motoren. Maar zijn er verder nog kenmerken die tov serie 1 anders zijn? Of is alleen de “nieuwe” motor in de serie 1 gezet? Ik heb helaas nog geen foto’s. Ik noet nog even met de franse eigenaar bellen. Gr Victor
Citroen roule bien!!!
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:Het dashboard heeft in plaats van de ‘rollen’ gewone ronde klokken gekregen. Kan er zo gauw geen foto van vinden.
Een GTi had toch meestal normale klokken of niet?
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
ALLE type 1 hebben de ‘ogen’, behalve de GTi Turbo’s. Met type 1 bedoel ik dan uiteraard het type met de RVS bumpers. Tot en met 1982 zijn de ‘ogen’ geel met zwarte letters met de lenzen ervoor.

In 1983 + 1984 + 1985 zijn deze zwart met oranje letters geworden zonder lens.

Meer info over types en bouwjaren, zie http://www.ruecitroen.nl/Brochures/Brochures_Frame.htm
Arjan Verkade schreef:garagestmarien schreef:Het dashboard heeft in plaats van de ‘rollen’ gewone ronde klokken gekregen. Kan er zo gauw geen foto van vinden.
Een GTi had toch meestal normale klokken of niet?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
wat jij hebt is gewoon een cx serie 1 met een 2500 motor. Dit is geen overgangsmodel want deze motor was al in ‘82 ingebruik
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
vicsevents schreef:Als ik de CX beschrijf wordt het mss duidelijker. Het gaat om een serie 1 CX 2500GTI van 1985 met alle bijbehorende uiterlijke kenmerken. Stalen bumpers met biezen (niet meegespoten) en serie 1 dashbord/interieur etc. Maar hij heeft de 2500cc motor. Citroen heeft dus kennelijk naast de serie 2 nog serie 1 modellen voorzien van 2500cc motoren. Maar zijn er verder nog kenmerken die tov serie 1 anders zijn? Of is alleen de “nieuwe” motor in de serie 1 gezet? Ik heb helaas nog geen foto’s. Ik noet nog even met de franse eigenaar bellen. Gr Victor
De CX die je beschrijft is een gewone serie 1 “CX 25 GTi” dit is geen overgangs type de 2500 motor vervangt de 2400 sinds model jaar ‘84.
Wanneer er gesproken word over het overgangstype gaat het om de “CX 25 GTi Turbo"serie 1 en heeft de eerder gemelde kenmerken.
Hierbij nog een foto van het dashbord wat typisch is voor het overgangsmodel en later licht gewijzigd in de serie 2 is ingebouwd:

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 6525
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Mooie CX. Dat wollen interieur is nog best zeldzaam trouwens.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ziet er goed uit. Als de prijs ok is: Kopen! ![]()
Citroen!
Ziet er nog een prachtige dame uit.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 3914
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
departement Gironde is niet dichtbij, maar gewoon paar daagjes voor in plannen, wat leuke hotelletjes van te voren uitzoeken/boeken.
wanneer ga je die halen ?
we proberen het cx bestand in NL wat op te krikken, en dit lijkt een fraaie !
als de prijs OK is, en geen grote roest zaken: DOEN !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Eerste indruk is goed,dat interieur(tweed) is een extra,zo te zien zit er ook airco op.
Als het een harde cx is,is ze zeker de moeite waard.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Oogt erg mooi, alleen het tapijtje is volgens mij niet origineel.
Voor de rest erg fraaie dame!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

