1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
serie 1 of 2; het overgangsmodel
vicsevents
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 21 maart 2008 11:50 PM

Hallo, regelmatig lees ik hier de topics en er komen veel goede tips voorbij. Ik weet als Citroenliefhebber al jaren dat de CX een geweldige auto is om te rijden. Langzamerhand ben ik aan het zoeken gegaan. Mijn wens is een begin 80er jaren serie1 2400GTI. Ik heb er momenteel een op het oog van het overgangsmodel. Het is een franse serie 1 uit 1985 (vermoedelijk bouwjaar 1984) maar met 2500cc motor. Hoe zit dit precies? Zijn er specifieke kenmerken voor overgangsmodellen? alvast bedankt voor jullie reactie, Gr Victor

Citroen roule bien!!!

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 22 maart 2008 10:17 AM
  [ # 1 ]

Het overgangsmodel is de serie 1 GTi Turbo.

Kenmerken:
-2.5 L benzine Turbo motor.
-stalen bumpers mee gespoten in carroserie kleur.
-vorrzien van de bekende T-velgen met Michelin 210/55 TRX banden
-gebouwd tussen oktober ‘84 en juni ‘85.

Het overgangsmodel is dus enkel geleverd in deze uitvoering met of zonder eventuele optie’s die op de andere CX’n al verkrijgbaar waren.


Foto’s:

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 maart 2008 10:41 AM
  [ # 2 ]

Het dashboard heeft in plaats van de ‘rollen’ gewone ronde klokken gekregen. Kan er zo gauw geen foto van vinden.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 22 maart 2008 10:56 AM
  [ # 3 ]

Ik zal straks een foto van het dashboard maken Wink

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
vicsevents
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 22 maart 2008 03:09 PM
  [ # 4 ]

Als ik de CX beschrijf wordt het mss duidelijker. Het gaat om een serie 1 CX 2500GTI van 1985 met alle bijbehorende uiterlijke kenmerken. Stalen bumpers met biezen (niet meegespoten) en serie 1 dashbord/interieur etc. Maar hij heeft de 2500cc motor. Citroen heeft dus kennelijk naast de serie 2 nog serie 1 modellen voorzien van 2500cc motoren. Maar zijn er verder nog kenmerken die tov serie 1 anders zijn? Of is alleen de “nieuwe” motor in de serie 1 gezet? Ik heb helaas nog geen foto’s.  Ik noet nog even met de franse eigenaar bellen. Gr Victor

Citroen roule bien!!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 maart 2008 03:17 PM
  [ # 5 ]
garagestmarien schreef:

Het dashboard heeft in plaats van de ‘rollen’ gewone ronde klokken gekregen. Kan er zo gauw geen foto van vinden.

Een GTi had toch meestal normale klokken of niet?

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 22 maart 2008 03:41 PM
  [ # 6 ]

ALLE type 1 hebben de ‘ogen’, behalve de GTi Turbo’s. Met type 1 bedoel ik dan uiteraard het type met de RVS bumpers. Tot en met 1982 zijn de ‘ogen’ geel met zwarte letters met de lenzen ervoor.

In 1983 + 1984 + 1985 zijn deze zwart met oranje letters geworden zonder lens.

Meer info over types en bouwjaren, zie http://www.ruecitroen.nl/Brochures/Brochures_Frame.htm

Arjan Verkade schreef:
garagestmarien schreef:

Het dashboard heeft in plaats van de ‘rollen’ gewone ronde klokken gekregen. Kan er zo gauw geen foto van vinden.

Een GTi had toch meestal normale klokken of niet?

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 22 maart 2008 06:49 PM
  [ # 7 ]

wat jij hebt is gewoon een cx serie 1 met een 2500 motor. Dit is geen overgangsmodel want deze motor was al in ‘82 ingebruik

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 22 maart 2008 09:26 PM
  [ # 8 ]
vicsevents schreef:

Als ik de CX beschrijf wordt het mss duidelijker. Het gaat om een serie 1 CX 2500GTI van 1985 met alle bijbehorende uiterlijke kenmerken. Stalen bumpers met biezen (niet meegespoten) en serie 1 dashbord/interieur etc. Maar hij heeft de 2500cc motor. Citroen heeft dus kennelijk naast de serie 2 nog serie 1 modellen voorzien van 2500cc motoren. Maar zijn er verder nog kenmerken die tov serie 1 anders zijn? Of is alleen de “nieuwe” motor in de serie 1 gezet? Ik heb helaas nog geen foto’s.  Ik noet nog even met de franse eigenaar bellen. Gr Victor

De CX die je beschrijft is een gewone serie 1 “CX 25 GTi” dit is geen overgangs type de 2500 motor vervangt de 2400 sinds model jaar ‘84.
Wanneer er gesproken word over het overgangstype gaat het om de “CX 25 GTi Turbo"serie 1 en heeft de eerder gemelde kenmerken.

Hierbij nog een foto van het dashbord wat typisch is voor het overgangsmodel en later licht gewijzigd in de serie 2 is ingebouwd:

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
vicsevents
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 26 maart 2008 12:43 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor jullie reacties. Ik had niet helemaal door dat de 2400cc al eerder vervangen was door de 2500. En daarbij is de term “overgangsmodel” ook niet terecht.

Hierbij alvast 3 foto’s van de betreffende CX:
 
Gr Victor

Citroen roule bien!!!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6525
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 26 maart 2008 12:49 PM
  [ # 10 ]

Mooie CX. Dat wollen interieur is nog best zeldzaam trouwens.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 maart 2008 01:23 PM
  [ # 11 ]

Ziet er goed uit. Als de prijs ok is: Kopen! Smile

Citroen!

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 26 maart 2008 02:42 PM
  [ # 12 ]

Ziet er nog een prachtige dame uit.

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3914
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 26 maart 2008 03:14 PM
  [ # 13 ]

departement Gironde is niet dichtbij, maar gewoon paar daagjes voor in plannen, wat leuke hotelletjes van te voren uitzoeken/boeken.

wanneer ga je die halen ?
we proberen het cx bestand in NL wat op te krikken, en dit lijkt een fraaie !
als de prijs OK is, en geen grote roest zaken: DOEN !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 26 maart 2008 07:27 PM
  [ # 14 ]

Eerste indruk is goed,dat interieur(tweed) is een extra,zo te zien zit er ook airco op.
Als het een harde cx is,is ze zeker de moeite waard.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 26 maart 2008 07:38 PM
  [ # 15 ]

Oogt erg mooi, alleen het tapijtje is volgens mij niet origineel.
Voor de rest erg fraaie dame!

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook