Met enkele dagen kan eindelijk mijn CX automaat weer van stal.
Wat zal dat weer lekken voortzweven!
Vorig jaar tankte ik enkel euro 98.
Gezien de huidige benzineprijzen krijg ik toch de kriebels om euro 95 te gaan tanken maar is dat wel een aanrader?
Ervaringen??
Graag tot horens.
Met vriendelijke groet, Martin
Groeten, Martin




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
zolang de motor niet begint te pingelen… kan je in een 2500 wel de 95 tanken desnoods doe je er om de paar beurten een busje loodvervanger bij…..
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Ik merk bij mijn prestige aut. geen verschil met 98,dus lijkt mij geen probleem.
Gr Raymond
Het was een cx of niks


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk ook wel dat het kan, zeker als je niet in de gewoonte bent hard te rijden ermee.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Hmm, wij gooiden in de cx gewoon altijd 98. Het prijsverschil is dermate klein, dat dat de minste kostenpost is van het cx rijden.
95 gaat prima, ook jaren gedaan. Merkte echt geen verschil.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
verkuilm schreef:95 gaat prima, ook jaren gedaan. Merkte echt geen verschil.
Idemdito, een 2500 motor loopt er prima op. Octaangetal 95 werd ook door Citroen genoemd als voldoende in de documentatie. Loodvervanger heeft met de keuze 95 of 98 niets van doen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heel simpel: dat blok is gemaakt om op 98 te lopen. Op 95 gaat het ook, maar op de lange duur ga je daar ellende van ondervinden. Die paar centen verschil zou ik liever aan de 98 besteden dan dat je over een tijd met grotere ellende zit.
95 brandt anders (explosiever) dan 98 (die op een wat gelijkmatiger manier verbrandt). 95 wordt daardoor net even wat warmer dan 98.
Als ik jou was, zou ik gewoon die paar centen extra betalen. Reken nou eens globaal uit, wat dat voor verschil is op jaarbasis en geef je dame wat hoor toe hoort te komen. Het is alleszins goedkoper dan een nieuw blok over een tijdje.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Reken je er niet rijk mee, maar waarschijnlijk zal het verbruik op 98 ook net iets gunstiger uitpakken
Volgens mij gebeurt er helemaal niets met een gti op euro.
Blokken gaan bijna nooit stuk. Enige waarom wel een schade onstaat is dat de vacuum vervoeger helemaal niets meer doet, ook dat merk je niets van. Maar goed garantie kan ik je niet geven!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Je ziet het, twee soorten adviezen. Ik heb menige kilometerton op 95 gereden. Daar gaat het blok niet kapot van. Aan jezelf nu de keuze, of meer betalen of minder betalen, net wat je uitgangspunt was
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
baroen schreef:verkuilm schreef:95 gaat prima, ook jaren gedaan. Merkte echt geen verschil.
Idemdito, een 2500 motor loopt er prima op. Octaangetal 95 werd ook door Citroen genoemd als voldoende in de documentatie. Loodvervanger heeft met de keuze 95 of 98 niets van doen.
Behalve dan dat loodvervanger vaak ook octaanverhogend werkt.
Mijn ervaring is dat een mengsel ca 50/50 een mooi stationair lopende motor oplevert, alleen 95 geeft een iets onrustiger beeld. Ik merk geen verschil met de mix en alleen 98. Ik heb nog nooit loodvervanger toegevoegd. Nu heb ik geen automaat gebied de eerlijkeid mij te schrijven. Check anders ook eens de website van CCCN en dan de FaQ’s daar is een mooi staatje met de te aanbevelen bandstoffen. klik
Net als dit forum erg handig zo’n vereniging! Al lid?
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Gek. Rijdt met de GTi altijd op 89 en met de familiale op 95.
Blijkt het advies op de clubsite net andersom te zijn….
De familiale rijdt wel goed op 95, maar is niet echt zuinig. Misschien eens een keer 98 tanken en kijken of het verschil geeft in zuinigheid en loopprestaties..
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Tussen de autopapieren van onze GTi Automatic (begin 87) zat een origineel benzine aanbevelingsboekje van Citroën.
Dat gaf luid en duidelijk aan dat de 25 GTi gewoon op Euro95 MAG rijden.
Wijzelf tankten derhalve altijd E95, geen probleem.
Maar zoals hierboven al aangehaald zou het zeer wel mogelijk kunnen zijn dat je op E98 zuiniger rijdt, is bij m’n Activa V6 trouwens inderdaad het geval, hetgeen het prijsverschil hoe dan ook al tot nihil kan reduceren.
Als je je druk moet maken om op 95 of 98 te rijden om het geld kun je beter een gas installatie inbouwen en op 95 rijden betekend volgens het CCCN lijstje ook vaak kleppen stellen.
Goede raad is voorraad