Ik zit te filosoferen over hoe het beste een goede radio in mijn DS gebouwd krijg.
Een goed werkende Edison Continental is natuurlijk leuk, maar ook erg duur en qua geluid niet bij de tijd.
De geweldig dure nieuwe oude Becker Mexico durf ik niet in de stad te parkeren, al zit er een DS omheen.
Vaag plan op dit moment:
Redelijk goede autoradio met draadafstandbediening ergens verstoppen en de afstandbediening in de buidel, of nog mooier: op een of andere manier doorverbinden met bedieningspaneel van een originele (evt dus kappotte) autoradio.
Indien dat een brug te ver is zou ik ook nog een rij “originele” drukknopjes kunnen plaatsten in het verlengde van de andere al aanwezige knopjes om een zoveel mogelijk origineel uiterlijk te behouden.
Iemand als eens iets uitgevoerd in lijn met deze plannen? (of een veel beter idee?)
Ben benieuwd naar ervaringen, type radio, afst.bediening en dergelijke.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij mijn DS23 (geen IE) heb ik de nieuwe, moderne radio met MP3, afstandsbediening, enz. ingebouwd onder het handschoenenvak. Bij een Pallas (geen IE) zit daar een metalen strip met bekleding erop. Deze strip heb ik scharnierend gemaakt (pianoscharnier aan de bovenkant). Boxen zitten in de hoedenplank, onzichtbaar door de vinyl bekleding erover. Ben er blij mee!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb mijn radio/ CD speler ingebouwd in het kaartenvak aan de motorbult tussen de stoelen.
Was efkes pielen om de bedrading daar te krijgen (bekleding moet los en dat jutespul lijmt niet lekker), maar is prima nu.
Voordeel: je ziet hem niet meteen, waardoor de looks behouden blijft en het dievengilde maar moet gissen of er uberhaupt wel een radio inzit…
‘Spirit of avant-garde’
Mijn splinternieuwe radio heb ik ook bij het kaartenvakje geplaatst met een hulsel eromheen.. ik wilde eerst ook iets mooi orgineel en het liefst ín het dashboard maar dat geluid is natuurlijk niet van je dat, dus dat loze vakje boven de asbak is een cd houder geworden..
En inderdaad de speakers mooi weggewerkt in de hoedenplank. Helaas moet je daar dan wel in zagen of snijbranden.
Ik zie wel een DS’en met van die speakertjes op een standaardje ergens weggewerkt maar net wel zichtbaar. persoonlijk vind ik dat foeilelijk
Succes



Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007
- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
beste
Ik heb een filmpje gezien op youtube .
Dat er iemand een radio met cd in zijn handschoen kastje had ingebouwd . Anderen doen dit en laten de oude kapotte radio;gewoon zittenvoor de fun.; de box kan je toch gebruiken die vanvoor zit aan de ruit






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik rijd al jaren rond met een stokouwe Delco General (dus Philips, 4 watt mono en geen cassettespeler oid) autoradio aan een paar tamelijk goede, moderne Kenwood speakers. De kofferbak is 1 grote klankkast nu. Het geluid zou je verbazen… Als je een toepasselijk oud beestje op de kop kunt tikken moet je het gewoon eens proberen!
Maar als je een goeie Becker Mexico hebt - waar ik woon durf ik dat wel aan (nu dus niet meer…)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hierbij wat foto’s van mijn radio (foto’s tijden inbouw, heb mijn DS direct voorzoen van een carkit)
via de stijl omhoog met speaker bekabeling voor achter:
en tja meningen verschillen maar de speakers:
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Als boven maar dan platter en met originele dakbekleding:
tweede blad en daar weer tweede link
uhm zo is sneller:
inbouwradio[url]http://img443.imageshack.us/img443/1106/roof3hi2.th.jpg [/URL]








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
gerardeux schreef:Als boven maar dan platter en met originele dakbekleding:
inbouwradio[url]http://img443.imageshack.us/img443/1106/roof3hi2.th.jpg [/URL]
Sodeju, dat ziet er gaaf uit!
Ik ben er zelf eens een avondje mee bezig geweest, daarna weer verder gegeaan met andere en urgentere problemen, dus is het er nog steeds niet van gekomen.
Heb je iets van een mal / bouwtekening / maatschets / onderdelenlijst / gebruiksaanwijzing / bouwpakket / tips / hints of zo?
Die zou ik héél graag hebben!
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Tja dat was wel wat meer werk dan een avondje. Toen ik mijn DS kocht zat er al een dergelijke constructie maar erg dik er pasten zelfs geen zonnekleppen meer onder en eigenlijk was die constructie zelfs gevaarlijk bij een aanrijding. Maar ik had daardoor wel de juiste vorm aan de voorkant. Op basis daarvan ben ik zelf gaan bouwen, het enige dat ik hergebruikt heb is de stroomaansluiting en drie metalen beugeltjes die over de daklijst vallen en zo de bodemplaat omhooghouden.
Nodig zijn:
-een liggende bodemplaat van dun multiplex.
-een opstaande zijde van dun multiplex
-een bolgebogen voorrand van een plaat gaatjes aluminium (metaalwarengroothandel) dit is waardoor het geheel lijkt te horen bij de bestaande bolle Pallas dakranden.
-Drie metalen strips die aan de bodemplaat worden geschroefd van zeg 2 cm breed en 8cm lang deze steken een stukje buiten de plaat uit en haken over de dakrand. 1 in het midden en 2 aan de zijkanten. De twee aan de zijkanten zitten onder de plaat degene in het midden zit aan de bovenkant.
-Dakbekleding
-De lade waar de autoradio in schuift.
De metalen plaatjes een beetje buigen en het geheel zo kort mogelijk houden. Eigenlijk steeds passen tot je de radio zo strak als mogelijk tegen het dak hebt.






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar vergis ik me nu of waren er losse vakken voor tegen de middentunnel leverbaar waar een radio met standaard inbouwmaten in kon/kan?? Of heb ik mijn radio in een kaartentas (die dan wel heel kunstig verbouwd is!)??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Die vakken bestaan. Let op dat niet alle CD spelers onder die hoek willen functioneren
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Mijn DS heeft al zolang ik het me kan herinneren een zwarte ‘bak’ waar een radio standaard model goed inpast, materiaal is een soort hard schuim met zwart ledermotief aan de buitenkant.
Er zit nu een Philips cassettespeler in, samen met een cassette-adapter om er een MP3 op aan te sluiten.
Boxen zijn indertijd gewoon aangesloten door met een kabel van voor naar achter onder de vloerbekleding te gaan. Boxen zelf zijn Osio opbouwboxen die ik graag zou vervangen (want als kleuter heb ik de zilveren ‘bolletjes’ in het midden van de boxen kapot geduwd en het geluid is niet meer wat het moet zijn).
Ik probeer een foto te posten van zodra ik kan






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ree schreef:Die vakken bestaan. Let op dat niet alle CD spelers onder die hoek willen functioneren
Ree
Puntje Maar een memorystickje weer wel. En daar past véél meer op… Maar zulks geheel terzijde.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Op CX-forum is hetzelfde onderwerp aan de orde gekomen; klassieke stijl, of moderne kwaliteit?
Daarin kwamen ook een aantal oplossingen aan de orde om wel een oude FM-radio te gebruiken, maar muziekdragers als MP3-speler of USB-stick daaraan te koppelen.
Persoonlijk vind ik een hele mooie de FM-transmitter die je in je sigarettenaansteker stopt, met een AUX en USB-ingang, die te gebruiken is voor een iPod of een USB-stick. (pagina 3)
Is bruikbaar in meerdere auto’s, in één beweging te verwijderen, en vormt geen enkele aantasting van de originaliteit.
Een ‘wegwerk-oplossing’ die ik tot nu toe bij deze draad gemist heb, is een moderne radio te monteren achter een klepje in het TWEEDE dashboard, wat er net zo uitziet als de naastliggende asbak.
Bij het derde dashboard kan de radio ook tegen de ‘bak’ waarop de voorstoelen gemonteerd staan.
Overigens heb ik deze week voor mijn ‘nieuwe’ CX Limousine een tweedehands Kenwood KRC-758R Radiocassettespeler met 6 CD-wisselaar gekocht. Ik had al een zelfde speler in mijn CX Croisette. Het mooie ervan is het ‘Mask’-front wat zich automatisch omdraait als het contact afgezet wordt. Dan zie je alleen een vlak zwart doosje. Een top-speler van rond de eeuwwiseling (heeft o.a. 45 W, 4 aansluitingen voor speakers, RDS en mute-functie voor carkit). Toen fl 650 voor alleen de RC. Werkt ook vertikaal. Mist helaas wel een AUX of USB-ingang.
Ik ga dus ook maar zo’n FM-transmitter bestellen. Kan ik die ook in andere auto’s gebruiken.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.