Inzakken
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 25-11-2007

Gepost: 30 maart 2008 04:46 AM

Wellicht een vraag die hier vele malen eerder is gesteld maar hoe snel “mag” een CX zich onderwerpen aan de zwaartekracht? M.a.w. hoe snel mag ze inzakken tot bijna grondniveau?

Onze Limo staat na pak hem beet een dag of twee nog in de rijstand, de bejaarde Break diesel zakt na een paar uur in en onze nieuwe aanwinst, de TRD Turbo2, laat haar derriere al na ongeveer 15 minuten zakken terwijl haar voorzijde nog fier omhoog blijft staan.

Ze komt overigens wel direct terug in de oorspronkelijke stand als je haar een duw op haar bumper geeft en komt ook vlot omhoog na starten van de motor.

Wie weet/heeft raad?

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 30 maart 2008 02:11 PM
  [ # 1 ]

Die Turbo2 zal vermoedelijk ergens of op meerdere plaatsen in het circuit lichtelijke interne/externe lekkage hebben, al dan niet door slijtage. Bekende plekken zijn; het stuurhuis en de veercilinders. Dat laatste kun je makkelijk checken door eens een blik te werpen in de lekzakken. Echter alleen om het feit dat ze binnen een kwartier inzakt, zou ik geen actie ondernemen. Wanneer ze slecht veert of slecht bekrachtigd bij het sturen dan wordt het een ander verhaal. M’n vorige XM en ID waren al ingezakt nog voordat ik de sleutel uit het contact getrokken had, maar die wagens reden en functioneerden verder uitstekend!

Overigens doet m’n ambu er 24uur over voordat ze begint in te zakken en de Pallas blijft een onvoorstelbare 3 dagen in de rijstand staan voordat ze begint te zakken, om er dan nog eens 2 dagen over te doen om de aanslagrubbers te bereiken.  Shocked

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 25-11-2007

Gepost: 31 maart 2008 03:37 AM
  [ # 2 ]

Dan maak ik me verder nog geen zorgen gelukkig; we hebben vandaag de witte vanuit Drachten naar huis gereden na hem/haar te hebben ontwaakt vanuit “buikstand”

Het duurde wel even (veel langer dan ik van de Limo gewend ben) voor hij in de rijstand stond maar daarna geen problemen ondervonden met remmen, sturen of veren. Hij rijdt gewoon prima voor zo’n oud beestje met al zoveel rijervaring. En als ie in de rijstand staat en je geeft een duw op de bumper dan herstelt ie zich ook vrij snel.

Zal ook wel een verschil zijn tussen hydroliek van type 1 en 2 en natuurlijk totaal gereden km’s. De Limo heb ik net op 3 ton gereden, de witte staat nu over de 450dkm en hoeveel de oude grijze heeft gereden weet niemand. Deze heeft de originele motor nog!  Wink

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 maart 2008 11:58 AM
  [ # 3 ]

Vergeet de hoogteregelaars niet al mogelijke lekkagebron en oorzaak van snel inzakken.

Citroen!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 31 maart 2008 03:08 PM
  [ # 4 ]

overigens is het langzaam inzakken van een cx niet altijd een gunstig teken:  ‘stijve gewrichten’ (niet meer optimale draagarmlagers) kunnen je aardig voor de gek houden. De snelheid waarmee de auto omhoogkomt na het starten en het de frequentie van het bijspringen van de pomp zijn denk ik voor een check op de staat van het systeem belangrijkere signalen.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 31 maart 2008 03:53 PM
  [ # 5 ]

Dat is een mooie invalshoek, zo had ik het nog niet bekeken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 maart 2008 10:13 PM
  [ # 6 ]
freek schreef:

overigens is het langzaam inzakken van een cx niet altijd een gunstig teken:  ‘stijve gewrichten’ (niet meer optimale draagarmlagers) kunnen je aardig voor de gek houden. De snelheid waarmee de auto omhoogkomt na het starten en het de frequentie van het bijspringen van de pomp zijn denk ik voor een check op de staat van het systeem belangrijkere signalen.

Naar mijn idee moet je dat wel merken met instappen, dan ploft de auto vaak in 1 keer naar beneden Wink

Daarom houd ik bij een HP Citroën ook nooit me voet onder de auto tijdens het instappen Wink

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 april 2008 12:18 AM
  [ # 7 ]
Arjan Verkade schreef:
freek schreef:

overigens is het langzaam inzakken van een cx niet altijd een gunstig teken:  ‘stijve gewrichten’ (niet meer optimale draagarmlagers) kunnen je aardig voor de gek houden. De snelheid waarmee de auto omhoogkomt na het starten en het de frequentie van het bijspringen van de pomp zijn denk ik voor een check op de staat van het systeem belangrijkere signalen.

Naar mijn idee moet je dat wel merken met instappen, dan ploft de auto vaak in 1 keer naar beneden Wink

Daarom houd ik bij een HP Citroën ook nooit me voet onder de auto tijdens het instappen Wink

Welke maat slof heb jij dat je je daar druk over maakt? Of zijn je voeten net zo hoog als dat ze lang zijn? Laughing  Laughing  Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 april 2008 12:34 AM
  [ # 8 ]

Het zal je normaal niet overkomen Wink

Maar als je soms half in je auto zit kan je hiel wel eens onder de dorpel komen, en als die dan zakt past het zeker niet Wink

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 02 april 2008 01:42 AM
  [ # 9 ]

4,5 ton op de teller en nog lopen zeuren. Als je het dus echt goed wilt doen moet je achter de draagarmlagers, veercilinders, bollen en hoogteregelaars vervangen. Dus alles.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 25-11-2007

Gepost: 04 april 2008 04:49 AM
  [ # 10 ]

Dit is niet een kwestie van zeuren of de auto af lopen kraken of wat dan ook; de info die je voor aankoop over de auto gaf was correct en compleet en we hebben hem toch gekocht? En zijn er blij mee Very Happy

Mijn vraag was meer bedoeld om iets meer inzicht te krijgen in hoe e.e.a. werkt met het HP systeem aangezien elk van onze drie CX’en zich anders blijkt te gedragen. En om inderdaad een indruk te krijgen over wat we eventueel moeten gaan vervangen in de (nabije?) toekomst. That’s all Cool

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  
 
son111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-2006

Gepost: 04 april 2008 02:20 PM
  [ # 11 ]

inzakken

Het lang hoog blijven staan van een CX of DS wil niet altijd zeggen dat de hydrauliek super is. Mijn CX 2200 van 76 had maar 70000 km gelopen en deed het geweldig. De vering begon pas in te zakken na een dag of 1.5 a 2. Ik was daar heel blij mee, tot ik 14 dagen na aankoop de vloeistof eens ging bekijken. Het bleek dat het systeem ongelofelijk vervuild was. Na langdurig doorspoelen en vervangen van de LHM zakte de CX aanzienlijk sneller in z’n veren, maar wel was het zo dat na het starten de auto binnen een paar tellen in de rijstand stond. Volgens mij heeft Citroen het zo bedoeld.
Groet
Rinus

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 05 april 2008 02:42 AM
  [ # 12 ]

Precies, veel hydraulische systemen zijn behoorlijk vervuild.
Als je de LHM ververst zul je zien dat een HP-auto over het algemeen langer blijft staan. Maar ook dat dat na een paar weken alweer minder wordt. Door het verversen zit er minder vuil in het aanzuigfilter, waardoor de restdruk in het systeem bij uitzetten hoger is. Maar het vuil is ontstaan door slijtage. Die hef je niet op. Inzakken door interne lekkage blijft dus gewoon gebeuren.

Overigens kan vuil zich ophopen in allerlei organen (en vooral de achterlekzakken!) en hun werking verstoren. Voor een deel zit het daar ook vastgekoekt. Ik ben dus tegen het toepassen van een reinigingsvloeistof, want daarmee maak je vastgekoekt vuil los, wat de meest ernstige verstoppingen en storingen kan veroorzaken.
Beste is gewoon regelmatig de LHM te verversen.
Alleen als je het hele systeem open hebt en alle organen uit elkaar haalt is het verstandig om te reinigen.

Officiële onderhoudsgegevens zeggen: elke 3 jaar LHM verversen, of iedere 100.000 km. Welke (vorige) eigenaar heeft dat gedaan? Zeer weinigen denk ik.
Mijn ervaring is dat een HP-auto wel lekkerder rijdt als je de LHM ververst hebt. En natuurlijk de bollen regelmatig controleren of ze nog op druk zijn. Ik doe dat vaker dan de officiële onderhoudsgegevens (3 jaar of 50.000 km) aangeven. Ik laat ze al bijblazen als de druk minder dan 80% is; officieel is dat 50%.
Data uit m’n hoofd; maar orde van grootte klopt wel ongeveer.

Dus: we hebben allemaal een versleten en/of vervuild systeem. Leidt tot ‘onverklaarbare’ reacties.
Bottomline is of de auto niet lekt, goed veert en redelijk snel omhoog komt.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 07 april 2008 11:20 AM
  [ # 13 ]

Moet je toch maar de hoogteregelaarsrotzooi van die break halen. Weet alleen niet of serie 1 gelijk is met serie 2.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook