malle pietje schreef:Ik neem aan dat, om de veerpoot te verwijderen, het systeem drukloos moet zijn, auto op de laagste stand en dan de poot onder en boven los bouten, en dan er tussenuit kan? Reactiestang moet zo te zien los, verder niets volgens mij. Toch?
Klopt! En dat die drukloos moet klopt ook, vraag maar aan michiel
Het is een bekend iets dat die schotels kapot gaan. Het gevulcaniseerde rubber laat los van de stalen ring… Ik zou er maar zsm naar kijken, want ik heb al heel wat nare plaatjes gezien waar het gevolg was dat er een veerpoot door de kap zat en de dame met haar neus over de grond lag!!
Xsara Coupe
Nou dat klinkt opbeurend! Zijn er misschien plaatjes van zo’n euvel, en kan ik het nieuw krijgen bij de dealert?
Ik heb nog steeds geen beeld bij eigenlijk.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Kijk hier maar even Kan je meteen zien welke delen er in je veerschotel zitten!
Dit is wel een type 1 en ik heb gehoord dat t bij een type 2 minder snel zo ver is, maar toch willen ze wel. Ook daar heb ik foto’s van gezien, kan ze alleen zo snel niet vinden…
Veerschotels zijn nieuw te krijgen, zijn ook aardig duur meen ik me te herinneren…
Xsara Coupe
EDIT:
Hier nog wat meer:
Hmm, als het echt fout gaat, dan weet ik in ieder geval dat ik een nieuwe kap nodig heb…..
Maar lijkt me niet nodig direct een nieuwe poot erin te hangen. Ook van de bovenkant zou ik nu op zn minst een scheur in het rubber moeten kunnen zien!? Zal vanmiddag eens wat foto’s maken, want ik zou niet weten waar te zoeken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Hmm, als het echt fout gaat, dan weet ik in ieder geval dat ik een nieuwe kap nodig heb…..
Maar lijkt me niet nodig direct een nieuwe poot erin te hangen. Ook van de bovenkant zou ik nu op zn minst een scheur in het rubber moeten kunnen zien!? Zal vanmiddag eens wat foto’s maken, want ik zou niet weten waar te zoeken.
De poot hoeft hier niet voor vervangen Puur de veerschotel. Die zit los in de caross geschroeft. Je hebt zeg maar de veerpoot, die zit op een ring in de veerschotel geschroefd met die grote moer bovenop. Daaromheen zit rubber en daaromheen zit weer staal wat aan de carosserie vastzit. Dat geheel zit aan elkaar gevulcaniseerd, maar door roestvorming tussen staal en rubber wil het rubber loslaten. Nu is bij type1 de constructie zo dat de veerpoot door de schotel omhoog kan schieten. Bij type 2 is dit gewijzigd zegt men en kan die er niet meer zo makkelijk doorheen. Dit zou echter wel jouw speling kunnen verklaren… Dat de poot wel blijft hangen maar wel los zit…
Ik zeg niet dat het zo is, maar het is wel een van de mogelijkheden! Het is een bekend probleem en je hoeft het niet altijd van buitenaf te zien. Krik je xm is op en trek is aan de veerpoot… Voel je dan ook speling waar die in de caross zit?
Xsara Coupe
Dat zal ik morgen eens controleren! Gisteren in ieder geval geen speling kunnen ontdekken, maar toen trok ik aan het wiel.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zo zeg, wel heftige pix van die veerpoten die door de motorkappen schieten… Lijkt me wel heftig als dat rijdend gebeurt!
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb net in het donker nog even met een zaklamp staan kijken. Wat ik zie vanaf de onderkant is dat er wel een scheur rand de kant loopt. Dus het lijkt erop dat er daar iets vervangen moet worden. Is dit ook de oorzaak van het rammelen? Het klinkt feitelijk alsof er een stuk staal loshangt.
Op de foto’s zie ik dat het bovenste gedeelte met de houder voor de veerbol moet worden vervangen, maar waar haal ik een goeie vandaan?
Verschilt dat per type en leeftijd? En hoeveel werk is het?
Verdomme echt vervelend want dit weekend wilde ik eindelijk eens aan de v6 werken!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het is een half uurtje werk, Gompy en ik hebben er vaker mee bezig geweest, dus als je het ziet zitten mag je zaterdag in heusden er bij komen staan, wij 2 gaan dan systeem spoelen… Kan er nog wel bij Ruimte zat en sta je iig binnen en droog
Goeie, sja, das zoeken! Haal ze iig van type2. Als je met een type1 dit aan de hand had gehad, waren je poten er ws door gekomen… ALS dat tenminste het probleem is…
Het probleem is dat je moeilijk kan zien of er een goed is… Je zal even op service.citroen.com moeten kijken welke types uitwisselbaar zijn.. Er zijn 2 soorten voor zover ik weet! Ws heeft een zaak als Bart Ebben er nog wel voor je liggen…
Xsara Coupe
Kijk, liever 2 mensen met ervaring erbij. Als het inderdaad een half uur is, zal het wel niet zo moeilijk zijn he
Heusden boven Waalwijk? Als ik weet dat daar het probleem ligt, kan ik op zoek naar een andere. Lijkt me wel gezellig, wat is het programma?
Zondag dan maar de dynamo van de v6 terughangen, kan ik daar in ieder geval mee rijden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Kijk, liever 2 mensen met ervaring erbij. Als het inderdaad een half uur is, zal het wel niet zo moeilijk zijn he
![]()
Heusden boven Waalwijk? Als ik weet dat daar het probleem ligt, kan ik op zoek naar een andere. Lijkt me wel gezellig, wat is het programma?
Zondag dan maar de dynamo van de v6 terughangen, kan ik daar in ieder geval mee rijden.
Heusden boven waalwijk ja! Het programma is er nog niet echt… Ik ga mijn xm dus grondis spoelen, michiel ook en ik wil optisch eea aan mn xm veranderen. Uurtje of 10 zal ik wel aanwezig zijn, weet alleen niet hoe laat michiel zn bed uti te meppen is, die slaapt geloof ik nogal graag uit
Xsara Coupe
Dat laatste komt me bekend voor inderdaad! Heb je in de buurt ook iets zitten waar ik eventueel direct een andere kan halen? Probeer deze week nog even een fotootje te maken van de naar de vermoedelijke oorzaak, hoewel ik nog wel verder wil zoeken want het geluid lijkt van onderen te komen.
Voorlopig een goed plan, denk dat ik wel even langs kom!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik hoor t wel
Dichtst bijzijnde is denk ik de vos op 3 kwartier of hebben op een uur. Verder weet ik eigenlijk niet zo goed waar je dit soort delen moet halen
Zijn zowiezo de enige adressen die ik ken voor onderdelen van de xm..
Xsara Coupe
Ik heb op de sloop destijds een andere vrij nieuwe gehaald , maar kijk uit , links en rechts zijn verschillend .
Bij mij zit op de rechter een linker , met als gevolg dat de bol een kwart slag naar binnen gedraaid is , haha , geen gezicht , maar het werkt wel .
Als je nu al een scheur ziet , zoals je al vermeldde , kun je er wel bijna zeker van zijn dat dat het is .
Het heeft natuurlijk ook wel wat te lijden ; het moet èn dragen en kantelen in die schotel .
Zou het maar snel repareren , want die (overigens uitstekende) foto`s , daar wordt je niet echt vrolijk van:smt153 .
Groet , succes , Dirk
XM TCT Ambiance`94
even wat foto’s gemaakt vanmorgen. De eerste is van de voorzijde genomen, daarop is niets te zien. Let wel, het is links voor.
de tweede is van achteren genomen, dus van achter het wiel omhoog. Daarop zie je wel een scheurachtige rand lopen.
Helaas kan je niet inzoomen op het forum, maar met de foto zelf zie je dat het rubber daar beschadigd is.
En de laatste is van de zijkant, bovenop het wiel genomen, ook hier ziet het er normaal uit volgens mij.
Het lijkt er dus op dat het rubber wel kapot is aan de achterkant, maar nog niet rondom, althans niet in het zichtbare gedeelte.
Wat is jullie eerste indruk? Ik kan ook de foto’s even per mail versturen, mocht iemand daar meer mee knunen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!