Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
De bol monteren is wel wat moeilijker dan de andere 4, maar de prijs maakt volgens mij niet zoveel uit.
Wat ik wel zou doen is de voorraad bol eerst laten controleren, dat ding moet je pas vervangen als tie gewoon niet goed meer is.
Bij chyparse kan je gratis laten controleren!
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een niet deelbare voorraadbol is goedkoper dan een veerbol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben vanavond met de ontsteking bezig geweest.
Eerst het bovenste dode punt gezocht en toen ik een streepje wilde zetten bij 0 graden, bleek daar al een grijs puntje te staan.
Maar nu wist ik dus zeker dat ik goed zat.
Daarna met een stroboscoop aan de gang. Het was er een met een vervroegings graden meter erop. Daar was ik niet echt blij mee want die was ik niet gewent.
Ik hoop dat mijn redenering goed was:
De motor 2000 toeren laten draaien. Vervroegings meter instellen op 14 graden. En de ontstekingsunit verdraaien tot het grijze puntje weer op nul staat.
Klopt dit?
Het resultaat was niet bevredigend. Op weg naar huis vond ik de dame minder lopen als voorheen. Het was net of ze af en toe iets schokte. Het was wel maar minimaal maar toch.
Thuis gekomen liep ze ook heel langzaam stationair. Ongeveer 500 toeren. ongeveer zo: prut prut prut prut…... prut prut prut prut .. enz.
Ze liep zo langzaam dat de stoplamp af en toe oplichte. Maar ze bleef wel lopen. En nu denk ik dat wanneer de onsteking echt niet goed staat had ze nooit zo langzaam stationair blijven draaien.
Heb ik de stroboscoop goed gehanteerd of was er een fout in mijn redenering?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Hou je er wel rekening mee dat je op de snaren schijf van de nokkenas meet.
En dat je de juiste waarde door twee moet delen de nokkenas draait nl twee maal zo
langzaam dan als je op een vliegwiel zou kunnen meten
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
roland schreef:Hou je er wel rekening mee dat je op de snaren schijf van de nokkenas meet.
En dat je de juiste waarde door twee moet delen de nokkenas draait nl twee maal zo
langzaam dan als je op een vliegwiel zou kunnen meten
Eh…Nee.
Waar eigenlijk snap ik ook niet goed wat je bedoeld.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik had ook dat de motor een stuk langzamer stationair liep bij de juiste afstelling. Maar ik had wel duidelijk meer vermogen tijdens het rijden. Jij? Anders moet je stationair wat hoger zetten!
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op voorwaarde dat je TDC goed hebt gemerkt heb je het goed gedaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok bedankt.
Ik zal vanavond eens met de stationair afstelling aan de gang gaan.
Ik heb ooit aan de mengschroef? van de gasverstuiver en de schroef in de gasslang zitten draaien.
Het wordt eens tijd dat ik deze ook netjes af ga stellen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En je hebt natuurlijk even de vervroegings gewichtjes en asjes gesmeerd…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja natuurlijk!
Eh nee niet dus.
ops:
Maar ik heb het systeem wel getest door gas te geven met de stroboscoop op het snaarwiel gericht. En ik zag het onstekings punt verlopen. Ik dacht dus, dat werkt nog goed.
Maar je hebt gelijk. Dat hoort er ook bij.
Maar met plaatsing van een 123 ontsteking komt dit toch weer te vervallen?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Op voorwaarde dat je TDC goed hebt gemerkt heb je het goed gedaan.
Het liet me niet los… Het is dus niet goed.
De vervroeging op de stroboscoop is in krukas graden. die moet je dan dus op 28 graden instellen. Je hebt em nu op 14 graden gezet. dus de ontsteking staat nu 7 graden voorontsteking bij 2000 toeren. Veel te laat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat is dus ook wat Roland bedoelde.
Ik begrijp het nu.
Ik ben eigenlijk wel blij dat hij niet goed staat nu. Ik had toch wat meer verwacht van een juist gestelde ontsteking. Zoals ik al zei had ik eerder de indruk dat ze slechter liep in pl aats van beter.
Maar bedankt. Ik heb weer wat te doen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Net maar weer even met de onsteking gespeeld.
Ik kreeg de dame haast niet gestart. En toen ze eenmaal liep wou ze niet blijven lopen. Toen maar een draai aan de onstekingsunit gegeven en ja hoor net jes starten en lopen.
Ik heb de onsteking nu maar weer op mijn manier gesteld. Met behulp van de motorkap.
Als de auto stationair loopt staat ze een beetje te schudden. Dan voorzichtig een beetje aan de onstekingsunit draaien en goed naar de motorkap kijken. Daaran kan je heel goed zien of de auto meer of minder schud.
Net een klein stukje gereden en vond haar nog niet helemaal lekker doortrekken. De unit nog een klein eindje verdraaid en weer rijden. Nu gewoon heel vlot door de toeren heen schieten. Ik laat het zo dus maar. Ze loopt weer netjes en ik kan haar goed doortrekken in de toeren.
Misschien als ik eens een echte stroboscoop heb en wat hulp van een kenner nog maar eens netjes alles na kijken.
Nu een lekker stukje rijden. ![]()
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou,
Dan pak je nu die strobe van je en verdraait de instelling net zolang tot het streepje op de nul staat. Weet je meteen je voorontsteking.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nou,
Dan pak je nu die strobe van je en verdraait de instelling net zolang tot het streepje op de nul staat. Weet je meteen je voorontsteking.
Die is niet van mij. Was even geleend en is weer terug naar zijn eigenaar.
Maar ik zal kijken of ik hem nog een keer kan lenen.
Nog eventjes en dan komt er een 123 in.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

