Te hoge Temperatuur v/d koelvloeistof
Rot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 01-05-2004

Gepost: 01 mei 2004 10:31 AM

Ik heb een XM 2.1 Turbo Diesel 12 V van het bouwjaar 94, het laatste probleem dat ik vaststelde is dat de koelvloeistof te hoog komt. Tot aan de rode strepen op de meter. bij traag rijden en file. De turbines die vooraan op de radiator staan slaan niet aan. ik heb gezien bij de thermostaat op het motorblok, dat er daar een elektrisch contact staat. Is dat contact stuk of is de thermostaat op het motorblok stuk? Bij opwarming zie ik de meter niet terugvallen. Zou het kunnen dat de thermostaat open blijf maar hoe komt het dan dat die ventilatoren of turbines niet aan slaan? Bij rijden zakt die hoge temperatuur dan rond de 90° en iets eronder.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 mei 2004 01:32 PM
  [ # 1 ]

Re: Te hoge Temperatuur v/d koelvloeistof

Rot schreef:

Ik heb een XM 2.1 Turbo Diesel 12 V van het bouwjaar 94, het laatste probleem dat ik vaststelde is dat de koelvloeistof te hoog komt. Tot aan de rode strepen op de meter. bij traag rijden en file. De turbines die vooraan op de radiator staan slaan niet aan. ik heb gezien bij de thermostaat op het motorblok, dat er daar een elektrisch contact staat. Is dat contact stuk of is de thermostaat op het motorblok stuk? Bij opwarming zie ik de meter niet terugvallen. Zou het kunnen dat de thermostaat open blijf maar hoe komt het dan dat die ventilatoren of turbines niet aan slaan? Bij rijden zakt die hoge temperatuur dan rond de 90° en iets eronder.

Is het een auto met airco? Want in dat geval is de aansturing van de fans anders geregeld. Dit gebeurt dan via de ECU en de airco
Grote kans is dat de fans (in een auto zonder airco) aangestuurd worden door het thermocontact dat zoals ik het heb nagekeken op de linkerzijde (bestuurderszijde) van de cilinderkop op het thermostaathuis is aangebracht. Dus niet in de radiateur zoals bij veel auto’s het geval is. Althans zo staat het in de haynes omschreven.
Uit ervaring weet ik dat ook bij XM’s het thermocontact in de radiateur kan zitten.
Als je het thermocontact getraceerd hebt, kun je de stekker eraf trekken en deze doorverbinden. Als het goed is, draaien de fans meteen zodra de auto op contact gezet wordt. Is dit het geval dan is hoogst waarschijnlijk het thermocontact stuk.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook