Vorig weekend m’n DS 2300 op de dynojet testbank gezet in Goes.
De carbu afgesteld, grotere sproeiers en een K&N filter gestoken: tjonge wat een power, bijna race-allures !!
Dan toch de 123 ontsteking iets vervroegd zodat ik nu op LPG en benzine een mooie gelijkmatige PK curve heb: heel spoepel rijden , goed doortrekken bij traag rijden in hoge versnelling , deze DS is haar naam weer waard ! bedankt Ruud !
een aanrader voor iedereen met carbu-problemen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ruud kan dat wel.
Mijn ex-DSpécial heeft daar ook wel eens zo’n 12 pk gevonden.
Heb je de uitdraai van de koppel- en vermogenskromme?
Citroen!






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zie je dat er een ander luchtfilter in zit of is het weggewerkt in het originele huis?
Het zou me namelijk ook wel interesseren…
Re: tuning
TerrorGiesje schreef:Vorig weekend m’n DS 2300 op de dynojet testbank gezet in Goes.
De carbu afgesteld, grotere sproeiers en een K&N filter gestoken: tjonge wat een power, bijna race-allures !!
Dan toch de 123 ontsteking iets vervroegd zodat ik nu op LPG en benzine een mooie gelijkmatige PK curve heb: heel spoepel rijden , goed doortrekken bij traag rijden in hoge versnelling , deze DS is haar naam weer waard ! bedankt Ruud !
een aanrader voor iedereen met carbu-problemen.
Als je op lpg rijdt dan maakt de sproeierbezetting enzo toch niet uit?














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: tuning
M'thijs schreef:
Als je op lpg rijdt dan maakt de sproeierbezetting enzo toch niet uit?
Dat klopt helemaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
thanx!
Vraagje: momenteel heb ik een open carb (schoonmaakwerk) en een kapotte papieren pakking. Als ik nu mijn carb zonder pakking monteer en louter op lpg rijd, kan dat dan tijdelijk of zal dat problemen opleveren? ik zit te denken om isotape over de naad (van de twee helften) te doen, ter voorkoming van valse lucht…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
M'thijs schreef:Vraagje: momenteel heb ik een open carb (schoonmaakwerk) en een kapotte papieren pakking. Als ik nu mijn carb zonder pakking monteer en louter op lpg rijd, kan dat dan tijdelijk of zal dat problemen opleveren? ik zit te denken om isotape over de naad (van de twee helften) te doen, ter voorkoming van valse lucht…
Nee dit werkt gewoon. je zal weinig valse lucht krijgen.
Knip anders een pakking uit een leeg yoghurt pak. Werkt prima!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
MacGyver rules!
Citroen!
Ha cool, goed idee. Ik ga McGyver achterna en zal met mijn Victorinox een pakking uitsnijden.
(En dan volgende week naar de club om een echte te halen)
ja dat is juist,
om op lpg goed te rijden heeft Ruud de ontsteking wat vervroegd, daardoor iets minder PK’s met benzinemengsel, maar nu wel allebei vlot te rijden. ( daarvoor was het ofwel goed op benzine, ofwel goed op Lpg )
de sproeiers zijn enkel aangepast voor goed op benzine te rijden in combinatie met de sportluchtfilter.
de prijs bedraagt +/- 80 euro, afhankelijk wat er moet gebeuren maar daarvoor neem je natuurlijk wel best eerst contact op met Ruud.
ze hebben er een sportluchtfilter die in de pan van een DS past maar ik heb die pan er af genomen en heeeeel ver weggegooid.
je kan dus kiezen origineel houden of een open filter steken.
als bijkomende info kan ik nog vermelden dat ik rij op benzine zonder lood 98 met hierbij nog Avgas 100 LL , dit is zeer loodhoudende vliegtuigbenzine met een octaan van 100. NOOIT PUUR GEBRUIKEN !!
neem een verhouding van 7 %.
waarom ? ik hou ervan om wat meer poeier te hebben en die loodvervangbrandstof aan de pomp is echt brol.
Altijd leuk om te zien hoe er geëxpirimenteerd wordt om extra vermogen te krijgen.
Heb zelf ook zo’n 2300 renpaard, maar dan in die injectoren-slangen-en sensoren uitvoering.
Daar zit het luchtfilter aan het rechtervoorscherm gemonteerd.
Zijn er voor de I.E. variant nog leuke deingen terug te vinden qua tuning op dit forum of elders?
Ben benieuwd, en voor de rest suc6 gewenst bij verdere pogingen tot extra pk’s.
klinkt me als muziek in de oren…...
Er gaat niets boven…...
kan dit geen kwaad voor de motor zelf?, is toch een oude dame . ..
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat deze ‘tuning’ gedaan heeft met het verbruik van de wagen; is ie rendabeler geworden door idealere afstelling, of gaat ie alleen harder en verbruikt ie daarmee meer?
Animal triste post coitum














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eerder willen spreken van optimalisering dan van “tuning”.
In het geval van tuning lijkt het mij dat we toch wel even een paar stappen verder moeten gaan….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Tuning is natuurlijk eigenlijk ook optimalisatie. En als je alles efficienter maakt een goed afstelt, hoe ver je daar ook in gaat, dat wordt in principe bij dezelfde rijstijl de auto zuiniger, want je hebt beperkingen aan de beademing van de motor weggenomen. Hoe minder vermogen er kwijt is aan het aanzuigen en wegblazen van het luchtbrandstofmengsel, hoe meer vermogen er over blijft aan de krukas.
Dat “bij dezelfde rijstijl” is natuurlijk waar de schoen wringt, vooral bij optrekken. Op de testbank dus, meestal zuiniger, op de weg, meestal minder zuinig. Dit komt dan natuurlijk wel door de chauffeur, niet door de tuning.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!