even uit nieuwsgierigheid:
wie van jullie gebruikt zijn CX voor dagelijks verkeer?
Waarom wel / waarom niet?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
ik niet maar mijn Oom wel die heeft een CXhij gebruikt hem odat hij soepel en comfortabel rijd er veel ruimte in zit en hij er veel bekijks mee heeft . omdat hij voor zijn werk lange afstanden moet rijden vindt hij dit een heel fijne auto. MAAR MISCHIEN DENKEN ANDEREN DAAR ANDERS OVER..?
iig is hij altijd blij met zijn auto en verzorgt hij hem goed. hij doet het al 20 jaar! (zolang heeft ie haar al..)

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik! Waarom wel…...waarom niet?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:Ik! Waarom wel…...waarom niet?
Roest misschien ??

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Beetje toffe behandeling tegen roest en hobbelen maar.
Al dik 17 jaar CX als dagelijks gebruik! En dat wil ik voorlopig nog wel volhouden.
al dat gepaniek over roest altijd, als je de auto goed bijhoudt en een GOEDE anti roestbehandeling geeft en die bijhoudt kan er niet zoveel mis gaan. Anti-roestbehandelingen worden wel vaak gedaan, maar dan is de kwaliteit vaak niet echt wat gewenst is of deze wordt niet bijgehouden.
bij ons rijdt er overigens een CX break tgd als dagelijkse auto. en daar komt binnenkort nog een CX break rd T bij
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Nou , dat roest verhaal is niet zomaar uit de lucht gegrepen.
Ik zie het heel vaak , en dan niet alleen met Citroen’s , dat oldtimers dagelijks worden gebruikt en goed worden bijgehouden met conserveringsmiddel heel erg hard van je af gaan.
En dat maakt niet erg veel uit als de auto er al na is , maar om een puntgave klassieker dagelijks in te zetten is zonde.
Zomer gebruik met regen enz. is niet zo’n ramp , die pekel s’winters daar integen wel.

Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Niet dagelijks.
Waarom niet ......
Ik gebruik mijn CX als speelgoedje ................ dus zeker niet als dagelijks vervoermiddel.
Roest problemen heeft mijn cx niet ... en hoop dat ze niet komen ook.
Roest is bij elke auto van die bouwjaren een probleem, goed bijhouden is essentieel. Kleine plekjes gelijk bijwerken, wielkasten en onderzijde goed schoon houden, schoonspuiten enz. enz.
Regen is opzich geen probleem, sneeuw en pekel wel. Zeker wanneer een CX lekker op haar buik ligt in een papje van sneeuw, nat en pekel.
Nat en pekel, vlees wordt er langer houdbaar van ........ een CX niet .
Het is zeker geen probleem om een Cx dagelijks te rijden, goed onderhoud is een Pre.
Waarom ik niet dagelijks, ze heeft nu 76.000km gereden
en is te mooi om een dagelijkvervoersmiddel “ragbak” te worden
Ron ..... die met “sneeuwwitje” door de zon rijdt.

Totaal aantal Berichten: 199
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Ik heb nu bijna 9 jaar CX gereden voor dagelijks gebruik, 50000 km per jaar, en dat bevalt uitstekend. Ik heb de kosten altijd nauwgezet bijgehouden en die vielen best mee, zo’n 20 cent per km inclusief alles.
(zie: en
Dat is de prijs die je ook moet rekenen voor een nieuwe kleine middenklasser, zoals een Golf, Astra, Focus of C4. En wat rij je liever: een nieuwe kleine middenklasser of een CX! (Een oude Golf e.d. of een BX! is natuurlijk wel goedkoper).
Roest is wel het grootste probleem dat ik heb ondervonden. Mijn eerste CX was na zes jaar rijden van onderen volledig doorgerot, terwijl de motor nog prima liep (646432 km). Bij mijn huidige CX (Kmstand: +630000) zie ik nu na bijna 3 drie jaar ook de roest doorkomen, vooral bij de achterste wielkasten. Dat valt allemaal natuurlijk wel te repareren en te vertragen met roestbehandelingen, maar dat is zo duur dat gewoon een andere CX vaak een goedkopere oplossing is. Alhoewel het natuurlijk steeds moeilijker wordt om een andere CX te vinden….
Groet, dolf
Copyallright © dolfmoon

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Sinds aanschaf afgelopen oktober wordt ze vrijwel dagelijks ingezet.
Elke week even met de spuit door de wielkasten heen en onder de bodem langs om de ergste pekelsjit te verwijderen.
Van de zomer eens zien hoe ik de bodem, dorpels, deuren en sledes kan conserveren…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Bij mij is de CX (ook) hobbyauto. Staat in de natte maanden (dit jaar uitgezonderd, maar wat wil je ook) binnen/droog, in de zomer voor de mooie dagen en het weekend. En of je hem nou dagelijks gebruikt of niet, een Dinitrolbehandeling is een aanrader.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
citro-power schreef:.........goed worden bijgehouden met conserveringsmiddel heel erg hard van je af gaan.
ik had het ook over GOED conserveren….. en dat is een vak apart…..
tectyl staat dan zeker niet in het woordenboek
hoeveel “klassieke” auto’s ik al niet gesloopt heb die ooit “anti-roest” zijn behandeld (met grote aanhalingstekens). Het mooiste voorbeeld is een cx break waar wel van die ml rubber dopjes in zaten maar waar nog nooit ergens ML in aanraking met de auto was geweest. Of dat soort ML behandelingen waar t even lukraak ingespoten was. Een goed behandelde auto druipt regelmatig na elke keer als het goed warm is geweest, en wordt toch minstens elke 2 jaar opnieuw behandeld….
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik ook met beiden. En tuurlijk roesten ze, maar je kunt het zoals gezegd vertragen met een goede behandeling, binnen of onder een carport zetten, en zo min mogelijk door de pekel.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
evt conserveren en gewoon lekker rijden
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Rijden met die dingen! Goed bijhouden, als het kapot is lassen en weer in orde maken en doorkarren. Auto’s zijn om mee te rijden, niet om in garages te staan. Dat onderhoud kost geld, bij mijn CX zit ik alleen aan onderhoud op 14 cent per km, en dan is ie nog niet in de staat waarin ik hem zou willen houden. Dat hoort erbij. Waarom zou ik in een of ‘t andere oncomfortabele prul gaan rijden als ik een CX heb….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Bij ons is de CX nu de tweede auto na eerst 6 jaar lang de derde te zijn geweest. De eerste is een VW Transporter tdi syncro 140pk, en ik moet zeggen dat is een totaal andere maar ook zeer bijzondere auto. Om de 30.000 km vervang je een paar filtertjes en de olie. Op sneeuw en ijs lach je iedereen uit, je gooit er alles in en karren maar. Maar daar is een ander forum met VW adepten voor… Het leuke is het contrast: met de CX zweef je met 80km/uur over verkeersdrempels en trek je sprintjes met de nieuwste audi’s. Als 2e auto ontzie ik de CX wel onder het mom van ‘het moet wel leuk en betaalbaar blijven’. En ik denk dat ik zo de CX als hobby het langst leuk kan houden Er zijn meer dingen in het leven dan sleutelen. En uit ervaring weet ik dat de sleuteltijd rechtevenredig is met het gebruik. Niets is irritanter dan ‘moeten’ sleutelen omdat hij onmisbaar is. Ik geloof zeker in de vertragende werking van goede antiroestbehandelingen maar heb ook door het sleutelen gemerkt dat je altijd slecht behandelde plekken hebt. En de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. En wie geeft z’n auto elke 2 jaar een herhalingsbehandeling?