eerst even een search gedaan om te kijken of dit thema al gedekt is. Is het ook maar antwoord niet helemaal een vraag die ik heb. Vanochtend had ik een lekke Michelin 180 XAS voorop. De bandboer vond al gauw de oorzaak. Lekke binnenband, schuld van een een van de bobbletjes aan de binnenkant van de velg. Deze monteur heeft me eerder kunnen helpen met een nieuwe binnenband maar kennelijk ging dat dit keer niet. Z’n baas vertelde me al gauw dat die niet meer available zijn. Gaatje repareren kan ook niet klaarblijkelijk. Toen vroeg ik aan de monteur of we de band tubeless op de velg konden zetten. Dit heeft ie gedaan voor me en gek genoeg geen lekken. Geen lekken. Z’n baas zij wel dat dit op mijn eigen risico zou zijn. Maar ik ken een DS rally rijder in Cornwall die al een tijdje tubeless rijd. En ik dacht op normale DS velgen. Ik dacht dus dat ik een dagje zou proberen terwijl ik van een vriend een binnenband haal. Tot hede geen problemen, maar ik begrijp dat moderne velgen een randje aan de binnenkant hebben die samen met het buitenrandje de band rand klem houd. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn van anderen op tubeless gebied en of het risico duidelijk bestaat, vooral met de XAS banden.
Hans
Hans Staartjes
Ik rij al weer 1,5 jaar op tubeless banden. Dit zijn echter wel de goedkoopste vindbaar (studentenbudget) en niet de XAS waar jij het over hebt.
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS-velgen zijn NIET geschikt voor tubeless montage. Ze hebben namelijk geen hump (rand die de buitenband tegen de velg gedrukt houdt). Tubeless banden met binnenband kunnen wel.
Citroen!

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Het risico is, dat je band van je velg loopt, vooral bij lagere spanning.
Citroen!
Binnenbanden zijn toch gewoon te koop. Ik heb ze gewoon bij auto indus in woerden gehaald
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Totaal aantal Berichten: 1425
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
ja biba’s kan je gewoon kopen voor 15 euro geloof ik van michelin.
Als je persee tubeless wil rijden, kan je SM velgen gebruiken heb ik wel eens gehoord.
Pas op met wat je nu doet, als je te hard door een bocht gaat kan de band ver genoeg van de velg gedrukt worden zodat de lucht eruit kan.. en dan is je Xas wel voorgoed naar de kl*te…

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Zelfs de Kwik-fit heeft de biba’s op het schap liggen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Heren,
natuurlijk zijn binnenbanden gewoon te koop, maar deze poster woont in Londen, Groot-Brittanië . Misschien ligt daar alles niet zomaar op de schappen, en wie weet hebben ze daar weer andere maten en afmetingen wél op de schappen liggen .......Mogelijk kan deze poster geholpen worden met het opsturen van wat binnenbandjes ??
Het is in ieder geval dus niet verstandig om zonder binnenband te blijven rijden, en vaak gaan ze na verloop van tijd tóch langzaam leeglopen. Heb die ervaring in ieder geval wél met de originele eendenvelgen die op mijn 2CV AZ uit 1970 lagen. Daar heb ik dus inmiddels óók 4 binnenbanden voor moeten kopen
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
JoF schreef:Heren,
natuurlijk zijn binnenbanden gewoon te koop, maar deze poster woont in Londen, Groot-Brittanië. Misschien ligt daar alles niet zomaar op de schappen, en wie weet hebben ze daar weer andere maten en afmetingen wél op de schappen liggen .......Mogelijk kan deze poster geholpen worden met het opsturen van wat binnenbandjes ??
Het is in ieder geval dus niet verstandig om zonder binnenband te blijven rijden, en vaak gaan ze na verloop van tijd tóch langzaam leeglopen. Heb die ervaring in ieder geval wél met de originele eendenvelgen die op mijn 2CV AZ uit 1970 lagen. Daar heb ik dus inmiddels óók 4 binnenbanden voor moeten kopen
inderdaad, het is schijnbaar wat minder makkelijk hier. Ze kijken je al raar aan met je DS. Een DS garagist vriend gaf me een nummer voor een zekere ‘eTyres’, een mobiele monteur die wel binnenbanden in voorad heeft. Mischien handige informatie voor andere.
Hans
Hans Staartjes
Toeval bestaat niet.
Ik heb vanavond mijn reservewiel gemonteerd omdat ik één van de velgen moet ontroesten; bij het wisselen haalde ik er dus een 185 XAS van af met de opdruk…..... “Made in United Kingdom”
Fabriceren is het een, op de plank hebben liggen is iets anders.
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
JoF schreef:Toeval bestaat niet.
Ik heb vanavond mijn reservewiel gemonteerd omdat ik één van de velgen moet ontroesten; bij het wisselen haalde ik er dus een 185 XAS van af met de opdruk…..... “Made in United Kingdom”![]()
Fabriceren is het een, op de plank hebben liggen is iets anders.
ja ik had ook gehoord dat deze in Engeland gefabriceerd zijn. En ook dat het landelijk wisseld. Overigens nu met de euro sterk tegen sterling zou een XAS shopper hier is moeten kijken http://www.longstonetyres.co.uk/ds-and-id-citroen.php
€159 euro… Ik weet niet wat het by Chyparse kost momenteel, maar ik vermoed meer.
Hans
Hans Staartjes
tubeless banden
DriverD schreef:DS-velgen zijn NIET geschikt voor tubeless montage. Ze hebben namelijk geen hump (rand die de buitenband tegen de velg gedrukt houdt). Tubeless banden met binnenband kunnen wel.
Is het niet zo dat tubeless banden te ruw zijn aan de binnenkant om er een binnenband in te doen? Dus dan snel kans op een lek?
Groet Peter

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
hstaart schreef:JoF schreef:Toeval bestaat niet.
Ik heb vanavond mijn reservewiel gemonteerd omdat ik één van de velgen moet ontroesten; bij het wisselen haalde ik er dus een 185 XAS van af met de opdruk…..... “Made in United Kingdom”![]()
Fabriceren is het een, op de plank hebben liggen is iets anders.ja ik had ook gehoord dat deze in Engeland gefabriceerd zijn. En ook dat het landelijk wisseld. Overigens nu met de euro sterk tegen sterling zou een XAS shopper hier is moeten kijken http://www.longstonetyres.co.uk/ds-and-id-citroen.php
€159 euro… Ik weet niet wat het by Chyparse kost momenteel, maar ik vermoed meer.
Hans
Dat is niet duur, meteen toeslaan!
Citroen!
Chyparse: XAS 180 kost € 226 ops: en XAS 165 kost € 191
ops: .
Binnenband Michelin kost € 16
DriverD schreef:Dat is niet duur, meteen toeslaan!
Helaas voor DS-rijders in Nederland: incl. verzendkosten en tax toch nog € 210 voor een XAS 180…....(en dan zullen de verzendkosten naar het buitenland nog wel wat hoger zijn)

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Als Aart naar Citromobile komt, kan ie wel een stapeltje meebrengen, heeft ie meteen zijn reis eruit!
Wel zorgen dat die sukkel van een organistor het niet ziet, dan gaat ie helemaal uit zijn pan!
Citroen!