Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hallo beste XM’ers,
Nu mijn XM mechanisch,volledig in orde is, ben ik begonnen met eens het werkelijke verbruik op gas te meten!
Dus de tank was gevuld tot de grens van 80% en heb nu reeds 605 km gereden en het lampje is net naar “reserve” gesprongen. Dus heb ik het deksel achter,even van de tank gehaald en de reserve bedraagt nog 10 liter of 10%(weet ik niet exact).
dus ik heb nu al een vlugge berekening gemaakt,welke klinkt als volgt,klopt niet helemaal,want tank is nog niet leeg.Maar stel dat ie nou leeg was dan bereken ik het volgende:
605 km voor max 80 liters gas(meer kan er niet in)!
Dus 80 l gedeeld door 6,05 = 13,22 liter/100 km gas.
Volgens de meesten weet ik dan ook dat ik op benzine ongeveer 2 liter minder zal verbruiken,dus ongeveer een goede 11 liters benzine.
Valt me redelijk goed mee,vind ik!
Dan nog iets, de wagen reed vroeger voor 99% in’t stad en ik voel haar nu zo weer helemaal los komen, dus ik vermoed dat er nog wel iets af te pingelen valt.

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Blooper,
De prijzen staan ergens op die site wel genoemd als ik het goed heb.
Ik heb redelijk veel gekocht en speciale kleur laten anmaken en was 110Euro kwijt.
Eigen kleur heb ik laten maken na opsturen van achterste hoofdsteun.
Er zitten prima duidelijke aanwijzingen bij en bovendien geeft de eigenaar van de zaak graag en zeer uitgebreid antwoord op alle vragen.
Mijn leer was redelijk, maar er zaten op bestuurdersstoel en armsteun wel nogal wat diepe groeven in. Deze zijn zeer mooi weggenomen door toepassen van leerplamuur in de juiste kleur.
Al met al een verrassend resultaat geweest. Ik zal kijken of ik nog wat foto’s heb ervan..
Sweef
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bedankt, sweef!
Dit is wat ik ook heb:de bestuurders stoel(de uitstapwang) de rest is gelijk nieuw,maar vervuild door de tijd,vermoed ik.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
110 euro is dan nog niet eens zo duur als je daarna weer een fris interieur hebt, toch?

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hey Wendela,
Juist,vind ik ook,een nieuw interieur word het vast en zeker!
de matten, daar heb ik al iets voor,wat goed resultaat leverde bij mijn ex DS.

- BX 1.9 TURD, de Euro
We willen natuurlijk wel de ‘voor’ en ‘na’ foto’s zien.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
beloofd!
Ik sta versteld van je verbruik, lijkt me een zeer goede en ook goed afgestelde motor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja biebie,Ik herhaal,ik had geen klagen van mijn ex-dealer! Ik heb hem verlaten,omdat ik telkens moest verletten! ‘s zaterdags is em niet open.
En als ik hem iets vroeg,bvb, dan zei hij steeds: als ik iets goed weet staan voor U, dan hoor je mij! Duurde soms wel een eeuwigheid,maar toch dacht hij aan mij!
net zoals deze XM!
Het verhaal is als volgt: een 1,5 jaar geleden,toen ik er was met mijn bedrijfs berlingo,liet ik ooit vallen dat ik graag een XM V6 zou hebben in de toekomst,maaar: een met automaat en beige leder.Nu een paar maanden terug,toen ik de C5 nog had,was ik bij hem gegaan voor de 30.000 km beurt, en stond deze XM daar! Hij zei, neem maar eens plaats in deze,ik denk dat ‘t die is wat je zoekt! dus dit bijna 2 jaar,na dat ik het hem vroeg. En ze is nieuw bij hem verkocht,hij weet wie er mee reed en heeft ze steeds onderhouden! Hij wist welk vlees hij in de kuip had. En zo heb ik haar dan gekocht! Ze was van een persoon van 92 jaar die er niet meer mocht mee rijden,hij had haar zowat rondom gedeukt en gekrast en is ooit zijn garage willen binnen rijden,maar dan zonder de poort open te maken!
Maja, nu is ze zo goed als in orde,enkel mijn muziek en navigatie er in en een grondige interieurs reiniging,en dan is ze klaar.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
paso schreef:Ik sta versteld van je verbruik, lijkt me een zeer goede en ook goed afgestelde motor.
ze start koud en warm op een kwart toertje en draait als een zonnetje.
daarstraks mijn tank leeg gereden tot ze op benzine over sprong en er is 79,90 liters in gegaan, laat ons zeggen 80 liters voor 660km = 12,12 liters gas.
In mijn vorige post had ik al een berekening gemaakt op een nog niet lege tank maar met 605 km.
Dus een zuinig ding vind ik!
Ik schat op benzine, een dikke 10 liter
mijn gemidelde snelheid,volgens de boordcomp, was 67km/uur.
maar ik denk dat ze wel gevoelig is op het gaspedaal!
Mocht ik de sportieve toer opgaan,zou het een pak meer zijn,geloof ik

- BX 1.9 TURD, de Euro
En wat als je er nu niet met die bedrijfs Berlingo was gekomen?

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
dan had hij me wel gebeld hoor!
Ik zocht ergens een half jaar geleden naar een passende alternator,met ingebouwde regelaar, voor mijn SM, en daar heeft hij mij toen ook voor gebeld, het was ene uit een CX,maar heb hem niet genomen!
Er was te veel aanpas werk aan.
Deze welke ik nu heb,moet ik juist de voorste helft, de schoep en het poulietje over zetten en klaar is kees.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan is dat dus geen slechte garagist, die gewoon blijft zoeken en vinden.

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
biebie schreef:tja, dat is een pertinente vraag natuurlijk!
heb mijn vroegere dealer nu ook gevraagd om rond te kijken.
heeft mijn nummer genoteerd. we zullen wel zien of hij ook zo goed aan mij gaat denken als bij jou?![]()
Denk dat dat dan wel het beste bewijs is dat je een dealer van vertrouwen hebt.
Zij wel dat XM’s nog maar heel sporadisch voorkwamen en ik wel eens wat geduld zou moeten uitoefenen. Met de nieuwe C5 kon het echter wat rapper kunnen gebeuren dat er een goeie voorbij kwam.
Je verbruik is echt wel uitzonderlijk laag! Ik begin al te twijfelen of ik ook niet eens moet rondkijken? Wat kost dat eigenlijk aan rijtaxen op jaarbasis incl gastax?
In mijn geval,ze is van december 1992, is ze + 15 Jaar
dus:
BIV = 61,50 €
verkeersbelasting = 667,66 €
LPG taks = 208,20 €
TOTAAL: 937,36, het eerste jaar!!!!
volgende jaren betaal je niet meer de: 61,50
En de LPG taks heb je na 4 gas tankbeurten,al terug verdient!
Een volle tank gas, scheelt 60 € tegen een tank benzine!
Met één tank benzine,kan je 6 à 7 lpg tanks leeg rijden
Want ze start steeds op benzine, en als ze koud staat, rijd je de eerste 4 à 500 m op benzine.
Dus vannaf het 2de jaar betaal je enkel nog die 667,66 rijtaks,want die LPG taks heb je zo terug,nu de diesel,en benzine zo hoog staan.
verzekering voor die van mij: 205 €

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive