climate controle achteraf in te bouwen door multiplexing?
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 03 mei 2008 11:37 PM

Een tijdje geleden zat ik me eens wat te bedenken over onze C3. We hebben airco alleen niet temperatuur geregeld. Toen schoot het me te binnen. Als de C3 multiplexing heeft is alles voorbereid. Dus ook de climatcontrole, toch? Dan zou je dus een display op de kop moeten tikken, de BMI vertellen dat er climatcontrole in zet en klaar. Of is dit te kort door de bocht? Weet iemand hier antwoord op?

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 04 mei 2008 09:44 PM
  [ # 1 ]

Dit is te kort door de bocht….klimaatregeling bestaat niet alleen uit een ander display.
Er zitten ook extra bedieningsmotortjes op het kachelhuis en dus extra bedrading. Het kan zelfs zijn dat het complete kachelhuis anders is, maar dat weet ik niet zeker.  Idea

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 04 mei 2008 10:04 PM
  [ # 2 ]

Maar die bedrading zou er dan al moeten liggen. Tenminste dat is wat ik begrijp van multiplexing. Maar als ik jou zo begrijp komt er meer bij kijken. Weet je dan ook of er al een temperatuursensor in het dashboard zit?

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 04 mei 2008 11:27 PM
  [ # 3 ]

Multiplex is de bedrading tussen de diverse computers, de bedrading van de klimaatcomputer naar de actuatoren en sensoren op het kachelhuis zullen niet aanwezig zijn. Omdat bij de handbediende airco zoals jij hem nu hebt, de kleppen op het kachelhuis met kabels bediend wordt.

Bij een auto met multiplex zal dus niet standaard alle bedrading voor alle opties al aanwezig zijn. Het voordeel van multiplex is dat je in principe maar 1 sensor nodig bent voor diverse systemen. Denk hierbij aan de koelvloeistoftemperatuur. Deze wordt bij iedere auto gebruikt voor de koeling, motormanagement en het instrumentenpaneel. Vroeger waren hier dus 3 aparte sensoren voor nodig. Tegenwoordig met een auto met multiplex is 1 sensor genoeg. De koelvloeistoftemperatuur wordt hierbij op het netwerk gezet en iedere computer die het nodig is kan het eraf halen (grofweg gezegt).
Je bent dus minder sensoren en bedrading nodig.  Wink

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 04 mei 2008 11:47 PM
  [ # 4 ]

Het systeem werkt wel mooi maar niet zo mooi als ik had gehoopt. Nou ja het is geen must. Bedankt voor de info.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook