






















Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Soms,maar meestal niet,hoor ik de klik niet bij het openen van het voorportier! Ook is de vering vooraan stug(soms).
Wat ik nog gemerkt heb,is dat bij het omhoog komen dit achteraan in één keer gebeurd en vooraan in stukjes!
Is dit de normale gang van zaken?
Ik heb alle materialen liggen om mijn uitleeskastje te fabriceren, maar heb juist gebrek aan tijd
Wat ik ook soms merk is, als ik rem voor een verkeerslicht, en ik natuurlijk mijn voet op de rem hou(automaat)en dan de rem weer los, dat ze plots achteraan ineens een stuk naar omhoog schiet???
Zal ook niet normaal zijn zeker???
dat met die rem is normaal.
dat schokjes werk is karakter…
Schokjes zijn volgens mij te verklaren door het ietwat ouder worden van de draagarmcups. Sinds het vervangen ervan bij mij komt ze strak en soepel in de benen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat de klik betrefd dan??
Er zit verse LHM in. En soms klikt ze wel en meestal niet.
Wat is eigenlijk die klik,welke men hoort te horen bij het openen van het portier? Wat activeert er wat? Ik vermoed een drukschakelaar in de deur,of is het deze,welke in het slot zit gemonteerd?
Wat is de test en eventuele oplossing?
Zou ik ook het diode probleem hebben??
Indien zo,hoe meet ik uit of die diodes nodig zijn?
EN waar komen die diodes tussen gelast, in de VC
Maja,mss eerst eens uitlezen, zodat ik weet of er foutcodes in zitten.
Welke veerbollen horen er vooraan te zitten,bij een hydractive?? Type en druk???
Kijk maar even in het veercomputerdraadje van gompy, even zoeken. Daar staat vanalles beschreven over de diodes en hoe je erachter komt of ie kapot is.
Maar probeer eerst eens uit te lezen inderdaad, misschien vind je daar een foutmelding…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Sinds ik een andere hoogteregelaar erin moest leggen komt mijn dame ook in schokjes naar boven voor.
De klik is simpel, dat zijn de elektroventielen van je hydractief units.
Weet eigenlijk niet of je de klik hoort bij het openen of bij het sluiten van deze ventielen/kleppen dat is een leuk topic wie weet dat precies. In ieder geval is wordt je klep nog aangestuurd dat is duidelijk dus of je met de diodes moet gaan stoeien is een kwestie van smaak.
De klik krijg je ook als je naast je dame staat en ze staat een tijdje stil met een deur of klep open, dit om ervoor te zorgen dat de hydractief bol ook zijn druk terug geregeld wordt cq kwijt kan als je dame in rust is schijnt beter voor het systeem te zijn als de druk van de hydractief afgaat als je dame stil in ruste is.
Anders zou bij het openen van het ventiel wanneer de druk nog niet helemaal op rijdruk is de klap erg groot zijn als deze bollen worden open gezet.
En de schakelaars zijn gewoon drukschakelaartjes in de posten van je deur, het uitstekende pieletje onder de voorklep en het plaatje onder midden in de rand bij de achterklep.
Greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die klik die je hoort is van je hydractiefklep die onder de bijrijders stoel zit.
Er zit een relais voor bij de comperbak die hem bestuurd.
Is die nog goed ?























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citro-power schreef:Die klik die je hoort is van je hydractiefklep die onder de bijrijders stoel zit.
Er zit een relais voor bij de comperbak die hem bestuurd.
Is die nog goed ?
Hangt hij echt tegen de comperbak, of tegen de koplamp?
Weet je dan welk kleur deze heeft, want ik heb daar een paarse en een zwarte en een oranje.
Zijn dit gewone relais? ik bedoel maak of wissel relais, of een specifiek relais voor citroën?
Er zit daar in de buurt,ook een metalen bakje van ongeveer 10 cm bij 6 cm, waar aan weerskanten een draadbundel zit?? waar hoort dit ergens vast te zitten?
Want de gasboer heeft alle relais + dat bakje losgemaakt voor de verdamper te plaatsen, en alles hangt daar nu te bengelen!
Heeft iemand soms een plaatje van de relais en het bakje,hoe het oorspronkelijk zat??
Want die verdamper gaat daar weg,die moet ergens anders,maar de vraag is waar??? onder die V6 kap is er toch zo weinig plaats
Hoe gaat die voorbumper er nou weer af?? Want daar ken ik eventueel de verdamper kwijt.






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb eens een tijdje de klik en het daarbijbehorende gezoem niet gehoord totdat ik eens de (kleine) stekker van de veercomputer loshaalde en weer vastmaakte. Toen kwam alles weer tot leven, mischien een tip voor jou. Brand (soms) ook het lampje van de hydraktief (zelfdiagnose) niet bij opstarten ?
Het inschakelen van de van de hydraktiefklep bij openen van de deur schijnt echt iets te maken te hebben met de klap opvangen als iemand in de auto gaat zitten en/of bagage achterin dumpt, maar hoe dat precies zit heb ik me nooit in verdiept….























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ambijajance schreef:Ik heb eens een tijdje de klik en het daarbijbehorende gezoem niet gehoord totdat ik eens de (kleine) stekker van de veercomputer loshaalde en weer vastmaakte. Toen kwam alles weer tot leven, mischien een tip voor jou. Brand (soms) ook het lampje van de hydraktief (zelfdiagnose) niet bij opstarten ?
Het inschakelen van de van de hydraktiefklep bij openen van de deur schijnt echt iets te maken te hebben met de klap opvangen als iemand in de auto gaat zitten en/of bagage achterin dumpt, maar hoe dat precies zit heb ik me nooit in verdiept….
Als je mij zegt hoe het lampie eruit ziet kan ik je vraag beantwoorden






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Linksboven in je dash. Het lampje wat ook gaat branden als je standje “sport” kiest.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Yep! dit brand op contact,en dooft bij draaiende motor.
En brand opnieuw,als ik de knop op sport zet.
Dus dat werkt normaal vermoed ik?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Blooper1963 schreef:Yep! dit brand op contact,en dooft bij draaiende motor.
Da’s mooi! Betekent dat je veercomputer iig goed werkt en geen foutcodes heeft opgeslagen. Alle sensoren werken dus ook goed.
En wanneer je nu wel of niet geklik of gezoem moet horen? Beats me!
Belangrijkste vind ik dat ze tijdens rijden lekker zweeft.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
par eXeMple! schreef:Blooper1963 schreef:Yep! dit brand op contact,en dooft bij draaiende motor.
Da’s mooi! Betekent dat je veercomputer iig goed werkt en geen foutcodes heeft opgeslagen. Alle sensoren werken dus ook goed.
En wanneer je nu wel of niet geklik of gezoem moet horen? Beats me!
![]()
Belangrijkste vind ik dat ze tijdens rijden lekker zweeft.
Ok! It beats me to.
Maar waarom is dan,de vering vooraan plots stugger geworden? De veerbollen zijn nog maar net getest en goed bevonden.
Welke inscriptie moeten de voorste veerbollen vertonen op een V6 hydractive, type 1?
Mss zitten daar wel de verkeerde op?
Ook wat ik hier in ‘t begin al zei, komt ze vooraan met schokjes naar omhoog! Ook als ze plat ligt, komt ze nooit naar identiek dezelfde rijhoogte! Dan staat ze eens goed, dan eens te hoog, te laag nooit.
De veerpoten verdenk ik niet, want zakken doet ze in één ruk.En als ik haar dan een gymbeurtje geef, dan komt ze na een paar keer,steeds op de goede rijhoogte.Er zei hier ook iemand om de cupjes van ik weet god wat na te kijken???























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Blooper1963 schreef:citro-power schreef:Die klik die je hoort is van je hydractiefklep die onder de bijrijders stoel zit.
Er zit een relais voor bij de comperbak die hem bestuurd.
Is die nog goed ?Hangt hij echt tegen de comperbak, of tegen de koplamp?
Weet je dan welk kleur deze heeft, want ik heb daar een paarse en een zwarte en een oranje.
Zijn dit gewone relais? ik bedoel maak of wissel relais, of een specifiek relais voor citroën?
Er zit daar in de buurt,ook een metalen bakje van ongeveer 10 cm bij 6 cm, waar aan weerskanten een draadbundel zit?? waar hoort dit ergens vast te zitten?
Want de gasboer heeft alle relais + dat bakje losgemaakt voor de verdamper te plaatsen, en alles hangt daar nu te bengelen!
Heeft iemand soms een plaatje van de relais en het bakje,hoe het oorspronkelijk zat??
Want die verdamper gaat daar weg,die moet ergens anders,maar de vraag is waar??? onder die V6 kap is er toch zo weinig plaats
Hoe gaat die voorbumper er nou weer af?? Want daar ken ik eventueel de verdamper kwijt.
Die hangt tegen de computerbak aan en die weerstand heeft er ook mee te maken.
Als dat relais niet tikt doet de hydractiefregelaar onder de auto ook niets en staat de XM op sportstand.
Ik heb verleden jaar er enorm veel tijd aan gespendeerd om het weer goed te krijgen , want ik had er ook problemen mee , en ik heb het met succes eraf gehaald. Ik heb er nu zo’n 5000 km mee gereden en wil niet meer anders.
Lees dit topic maar eens :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181000
Ik weet dat er geen voorstanders van zijn , maar het is probleemloos en dat is het orgineel niet






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Blooper1963 schreef:
Ok! It beats me to.
![]()
Maar waarom is dan,de vering vooraan plots stugger geworden? De veerbollen zijn nog maar net getest en goed bevonden.
Welke inscriptie moeten de voorste veerbollen vertonen op een V6 hydractive, type 1?
Mss zitten daar wel de verkeerde op?
Ook wat ik hier in ‘t begin al zei, komt ze vooraan met schokjes naar omhoog! Ook als ze plat ligt, komt ze nooit naar identiek dezelfde rijhoogte! Dan staat ze eens goed, dan eens te hoog, te laag nooit.
De veerpoten verdenk ik niet, want zakken doet ze in één ruk.En als ik haar dan een gymbeurtje geef, dan komt ze na een paar keer,steeds op de goede rijhoogte.Er zei hier ook iemand om de cupjes van ik weet god wat na te kijken???
Als er geen goeie constante rijhoogte behaald wordt dan moet je toch richting hoogteregelaars gaan zoeken denk ik, daar helpt geen lieve hydraktief iets aan….......Als je op een te hoge rijstand rijdt, lijkt het me niet gek dat de auto stug aanvoelt….zet ‘m maar eens op standje één na hoogst, da’s ook geen rijden…
Dus, eerst hoogteregelaar van met name voor na laten kijken of gangbaar maken of vervangen, enz enz