1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

hulp met airco systeem gevraagd
bonang
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 mei 2008 06:09 AM

Beste Mensen,

Recentelijk een zeer mooie ‘91 v6.12 auto gekocht met slechts 53k kms. Helaas zit ik nu eenmaal duizenden kms van een Citroen dealer—namelijk aan de westkust van de vs, waar je hoogstwaarschijnlijk nooit een 2de XM zal bespeuren.

Zo mooie als de XM is, kwam ze natuurlijk met een paar mankementen…en nu is de airco aan de beurt, want zomer komt er zo aan.

Ik ben bij de beste algemene airco bedrijf geweest, waar ze hebben geconstateerd dat de mijne is ooit op r134a overgemaakt. Ze willen het weer op r12 overzetten, wat mij geen probleem lijkt want het spul is nog goed te verkrijgen hier. Maar ze hebben geen idee wat er aan hardware in zit. Kan iemand mij helpen—zowel met de oorspronkelijk partnummers/benamingen can de compressor, droger, en evap valve, en/of met de juiste vervangende onderdelen mocht het toch slimmer zijn haar op r134a te zetten.

Hoe moeilijk is het om bij de droger en evap. valve te komen (uiteraard zie ik zelf de compressor daar mooi zitten, alleen zonder naam of type aanduiding zichtbaar) Ik heb de Haynes en Russek boeken, maar wordt weinig over de airco vermeld. Alvast bedankt—en zodra dit aorco werk klaar is, neem ik wat fotos om jullie te laten ervaren hoe mooie een XM staat ook in amerika!

Keith

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 14 mei 2008 06:33 AM
  [ # 1 ]

Hoi Keith, welkom op het forum!
Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd hoe dat eruit ziet, een XM met op de achtergrond een Amerikaanse stad, straat of landschap, en met Amerikaanse nummerborden.  Smile

Als je systeem ooit op R134a is overgezet, waarom vul je hem dan niet daarmee? Elk beetje fatsoenlijk aircobedrijf in Amerika moet toch ook daarmee kunnen vullen?

Als hij ooit is overgezet van R12 naar R134a, dan is waarschijnlijk de minerale olie in het systeem vervangen door esterolie (synthetisch). Wellicht is er ook hardware vervangen en heb je nu dus de originele niet meer, of sommige delen ervan niet meer… Het lijkt me zo omslachtig hem weer terug te bouwen naar R12.

Als je een account maakt op http://service.citroen.com/ dan kun je daar alle partnummers vinden, en vaak ook de merken van gebruikte onderdelen.

En foto’s hè!

Cool

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 14 mei 2008 06:44 AM
  [ # 2 ]

Hey Matthijs,

Bedankt voor het snelle antwoord. Volgens de aircobedrijf is er flink geklooied met de aircosyteem - vandaar dat ze willen terugkeren naar de oorspronkelijke r12. In ieder geval is de compressor goed stuk, en daarbij willen ze ook de droger en evap valve vervangen. Maar ik heb zelf liever een r134a systeem, die meer milieu-vriendelijk is.

Ik ga nu even inscrijven bij de link dat jij hebt aangegeven, en zal laten horen wat ik daar vind.

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 mei 2008 07:01 AM
  [ # 3 ]

Van Wikipedia:

R-12 was primarily used in automobiles produced prior to 1994. For older vehicles, retrofits to R-134a (1,1,1,2-tetrafluoroethane) are generally recommended. Retrofits usually include a complete flushing of the air conditioning system to remove the oil. The oils used for R-12 and R-134a are not generally compatible, although some oils designed for conversion to R-134a are advertised as compatible with residual R-12. Additionally a new compressor, expansion valve, and dryer may be needed. In some cases, all new rubber hoses are needed. It is worth noting that after changing the valves, hoses, and compressor, the only original components of the air conditioner remaining are the evaporator and condenser, neither of which having moving or delicate pieces. Replacement components are usually aftermarket products which are certified as R-134a compatible. Some car manufacturers offer OEM replacement options for older R-12 air conditioning systems.

Het lijkt me lastig nog aan de originele R12-spullen van een XM te komen, tenzij misschien iemand hier op het forum nog wat heeft uit een sloper.
Ik zou als ik jou was aan het aircobedrijf vragen met behulp van aftermarket-spullen een goed werkend R134a-systeem te maken.

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 14 mei 2008 07:13 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de wiki-uitleg. Ik geloof dat je gelijk heb, Matthijs, en ik ga eens proberen de juiste onderdelen om naar r134a te retrofitten. Trouwens, ik heb me laten inschrijven bij de frans service site, en inderdaad een pagina met een onderdeellijst van de airco systeem gevonden—maar ik snap er niks van, en weet zeker dat de aircomonteur daar ook niets van zal verstaan.

Dus de vraag blijft (en ik snap dat het heeeeel erg laat is in nl, dus morgen is ook goed!)—een benaming + partsnummers voor de compressor, expansion valve een droger. Klopt het dat het een Sanden SD709 compressor zou kunnen zijn, of in ieder geval dat dit compressor werkt op r134a?

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten

Gepost: 14 mei 2008 07:31 AM
  [ # 5 ]

Als je eenmaal bent ingelogd op service.citroen.com, kun je daar de taal wijzigen in bijvoorbeeld Engels, als je klikt op Mijn Profiel rechtsboven.

Die Sanden SD709 zou hem kunnen zijn ja. Maar dat is er een uit het R12-tijdperk.

Misschien kun je beter in service.citroen.com kijken onder XM II, dat is zeg maar de XM vanaf 1994, dan kom je hardware tegen die 99,9% zeker af-fabriek al op R134a werkte. Als je klikt op INJECTIE ZPJ EN AIRCO OF INJECTIE ZPJ4 EN AIRCO dan kom je weer een ander model Sanden tegen.

Als je bij “XM” kijkt, eerste type XM dus, moet je klikken op de regel ZPJ EN ZPJ4 SINDS DATUM 19930901. (In jouw XM zit namelijk een ZPJ-motorblok.) Ook dan zie je hardware die werkte met R134a.

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 14 mei 2008 08:39 AM
  [ # 6 ]

Dat helpt enorm, Matthijs—heel hartelijk dank. Voor zover dat het jou bekend is, zijn dat orig. Citroen partsnummers? Is dat ook een betrouwbare enz. site om onderdelen te kopen?

Er zijn ooit 17 XM’en legaal geimporteerd en verkocht in de VS, maar nauwelijks wat betreft onderdelen - laat maar staan willende mechanics -beschikbaar hier, tenzij het ook te benutten voor de DS en/of CX is. De mijne is wel legaal, maar komt uit japan (verkocht daar nieuw in 1992, bv. met alle japanse stickertjes in de motorruimte) via canada…

Is het bekend wat de juiste hoeveelheid gas in het aircosyteem hoort te zijn? Ik weet dat het ‘gas-bepalend’ is—verschillend voor r12 v. r134a.

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 14 mei 2008 10:07 AM
  [ # 7 ]

Ha Keith,
Geweldig hoor een XM in de VS! Er rijdt daar trouwens ook een C6. Is dat de gebruikelijke weg import via Canada?
Sorry, heb geen verstand de airco…
Hartelijke groet,
Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 mei 2008 11:48 AM
  [ # 8 ]

Hi Keith,
Ik heb bewondering voor je lef om een XM in de VS te rijden! Wat een moeite zal je hebben om aan onderdelen te komen! En waar vind je een garage met verstand van Citroens (HP-vering etc.)?

In de Citroen Guide staat een stukje over de airco van de XM maar het is heel algemeen:
link!

Misschien zegt de Haynes ook wat over de airco? Zie de link in 1 van de stickies van dit forum.

Succes!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 14 mei 2008 12:48 PM
  [ # 9 ]

Zeg ...

Marco heeft in zijn magazijn inmiddels een bijna compleet airco systeem liggen. Is wel op dat nieuwe gedoe maar het zag er behoorlijk compleet uit. Pomp en alles zit erbij dus…....

@TS, marco = xsara coupe.

enneuh…

halelujah

Hebben die Yanks daar nog een beetje waardering voor karakter auto’s?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12531

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2008 04:17 PM
  [ # 10 ]
bonang schreef:

Dus de vraag blijft (en ik snap dat het heeeeel erg laat is in nl, dus morgen is ook goed!)—een benaming + partsnummers voor de compressor, expansion valve een droger. Klopt het dat het een Sanden SD709 compressor zou kunnen zijn, of in ieder geval dat dit compressor werkt op r134a?

Sanden SD709 (en de SD716) is een veel gebruikte compressor op Citroen’s, deze werkt op R134a.
De droger, ook wel droogfles genoemd is makkelijk te vinden, dat is een cylindrische rechtopstaand onderdeel met een kijkglaasje bovenop.
Het expansie ventiel zit in het schutbord, volg de hogedruk slangen vanaf de pomp/droger naar het schutbord, daar zit het ventiel. Maar om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit eerder gehoord dat dit onderdeel kapot gaat.

Omdat de airco een tijdje niet gebruikt is, kan het zijn dat het ventiel op de droogfles dat de drukschakelaar bedient vast zit, dan schakelt de pomp ook niet in. Het kan dus best zo zijn dat de pomp nog goed is, ik zou de boel laten afvullen en kijken of het systeem inschakelt. Zo niet, zet dan direct 12V op de elektromagnetische koppeling van de pomp en kijk of deze inschakelt en of je koude lucht krijgt. Meestal is dit voldoende om de drukschakelaar los te krijgen.

PS: Levert het geen vreemde gezichten op als je daar met een Citroen rond rijdt, kan me voorstellen dat ze de veerbollen vrij snel voor bommen ofzo aanzien Wink

Profiel  

huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214

Gepost: 14 mei 2008 06:47 PM
  [ # 11 ]

Waarom is de compressor als stuk aangemerkt? Draait ie niet? Kijk dan eens of er wel spanning op de electromagneetpoelie van de compressor staat. Zo niet dan draait ie niet, en moet je het zoeken in de aansturing en niet in het vervangen van de compressor.

Kapotte compressors maken vaak veel lawaai, of zitten vast. Ze gaan vaak stuk van draaien op te weinig olie in het aircosysteem.

Aansturing: op de droger zit een drukschakelaar, als deze stuk is draait de compressor ook niet. Dus even overbruggen dat ding.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  

huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214

Gepost: 14 mei 2008 07:05 PM
  [ # 12 ]

Wat betreft ombouwen, als ie nu al draait op R-134a zou ik dat ook weer zo doen: Dit gas is veel goedkoper, een nieuwe droger zal alleen in R-134a versie te krijgen zijn. Nieuwe O-rubbers zullen er waarschijnlijk al inzitten en kunnen gewoon tegen R-134a, en als er oude rubbers inzitten zijn ze R134a bestendig OF nu lek en moeten toch vervangen worden voor je raad het al: nieuwe rubbers die automatisch tegen R-134 a kunnen.

Ik zou R-12 doen (of vervanger R-416a) als het systeem al die jaren op R12 goed heeft gewerkt en het nu ook nog goed doet. Dan is dat de goedkoopste en beste oplossing. Moet het systeem ingrijpend gerepareerd worden (nieuwe o-ringen in compressor en andere droger) zou ik R-134a doen. Is het systeem al eens omgebouwd, zou ik daar ook bij blijven.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 14 mei 2008 08:38 PM
  [ # 13 ]

Hartelijk dank aan een ieder—ik ben in diskussie met de garage, maar volgens wat iedereen hier schrift blijkt het vast en zeker dat wij gaan verder op r134.

Zodra ik iets meer weet, kom ik hierop terug met een reportje.

en Marco…mocht je dit lees hoor ik graag mocht je inderdaad een compleet systeem heb liggen.

Profiel  

TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 478

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 15 mei 2008 12:35 AM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:

Omdat de airco een tijdje niet gebruikt is, kan het zijn dat het ventiel op de droogfles dat de drukschakelaar bedient vast zit, dan schakelt de pomp ook niet in. Het kan dus best zo zijn dat de pomp nog goed is, ik zou de boel laten afvullen en kijken of het systeem inschakelt. Zo niet, zet dan direct 12V op de elektromagnetische koppeling van de pomp en kijk of deze inschakelt en of je koude lucht krijgt. Meestal is dit voldoende om de drukschakelaar los te krijgen.

Heb ik jou nou ooit ergens zien posten dat je de drukschakelaar kunt vervangen zonder het systeem leeg te trekken ? En zo ja, weet je dit zeker ? Ik heb grote twijfels aan mijn drukschakelaar en heb een alternatieve liggen, alleen die heb ik dus nog niet geplaatst vanwege dit vraagstuk. (Ik ben dus op zoek naar een gevalletje ‘zeker weten’)
(nb : mijn pomp doet het bij directe stroom, maar de schakelaar is er niet los van gekomen)

huizing schreef:

Aansturing: op de droger zit een drukschakelaar, als deze stuk is draait de compressor ook niet. Dus even overbruggen dat ding.

Kun je vertellen welke draden je dan doorschakeld ?

Voor degene die de drukschakelaar niet kennen :

Nu C5 tijger…

Profiel  

bonang
> 100 berichten
RankRank

- XM v6 12v automaat
Gepost: 15 mei 2008 02:22 AM
  [ # 15 ]

En de uitslag voor vandaag—aircobedrijf nu zegt dat ze het willen repareren als r134, maar raden dit oplossing ten strengste af, en willen het liefst toch nog ombouwen naar r12. Hier op dit forum is alle advies richting r134, dus ik heb mijn XM opgehaald en zal een andere bedrijf proberen morgen, want ik geloof nu ook dat r134 is the way to go. Tot zo ver mijn hartelijk dank.

Wel heb ik een nieuwe condensor + droger nodig, en mogelijk ook nog de compressor. Op de franse website service.citroen.com heb ik wel de juiste partnummers kunnen identificeren, maar het is niet mogelijk daar vandaan de onderdelen te bestellen. Mocht het zo ver komen, kan iemand mij een nl adres aanwijzen waar ik de nodige onderdelen zou kunnen bestellen? Ze zijn namelijk niet te vinden in de VS, alhoewel als ik de generische benamingen zou hebben is het misschien mogelijk ze hier te bespeuren.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook