Airco inbouwen
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 15 mei 2008 11:04 PM

Na het warme weer van de afgelopen dagen ben ik een beetje (niet heel serieus) aan het nadenken over de mogelijkheid van het achteraf inbouwen van airco. Het originele systeem lijkt me tamelijk ingewikkeld en ik dacht: zou het niet mogelijk zijn om een electrische aircopomp te installeren?

Weet helemaal niets van airco af, dus ik dacht: laat ik het even in de groep gooien om te zien of het uberhaupt mogelijk is…

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 mei 2008 11:15 PM
  [ # 1 ]

Alles kan natuurlijk, maar dat moet dan wel een hele serieuze electromotor zijn, want een airco verbruikt toch aardig wat vermogen… en ja… krukas energie omzetten naar stroom via dynamo is een omzettingsstap met zeker 40% verlies, en dan ga je kinetische energie weer opwekken met stroom om de aircopomp aan te drijven, met weer minimaal 40% verlies…. dus als de aircopomp 500W nodig heeft kost het je aan de krukas minimaal 1,38kW, en ik geloof dat mijn inschatting van de efficientie van een dynamo en electromotor nog tamelijk rooskleurig is en dat het verbrui van een airco nog hoger is dan 500W, even los van het feit dat je dus waarschijnlijk een 2e dynamo nodig gaat hebben ergens… en als je toch nog een poelie en riem gaat aanbrengen… is het misschien makkelijker en efficienter een aircopomp aan te drijven.

Verder is het schijnbaar wel te doen, maar wel een hels karwei. Maar ik ben het ook nog een keer van plan. ik ga denk ik wel een voor R134A ontworpen systeem inbouwen, en dus geen originele CX airco, maar het wordt een flinke klus…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 15 mei 2008 11:39 PM
  [ # 2 ]

Aha. Ik dacht dat sommige moderne auto’s (BMW bv) weer electrische waterpomp, stuurbekrachtigingspomp etc gebruiken en de aircopomp leek me daar ook een logische voor. Wist niet dat die zoveel vermogen nodig heeft.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 mei 2008 12:58 AM
  [ # 3 ]

Wellicht is dat de rede dat veel kleine auto’s elektrische stuurbekrachtiging hebben, omdat het bij een lichte auto waarschijnlijk minder vermogen nodig is.
Een Saxo heeft bijvoorbeeld elektrische stuurbekrachtiging Wink

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 16 mei 2008 01:36 AM
  [ # 4 ]

het verhaal van sans-pareil klopt.

overigens heeft een c6 ook electrische water en stuur pomp.
heeft niets met gewicht van de auto te maken, maar denk ik meer met ruimte gebrek.

wel zijn de vermogens voor water en stuur bekr zeker een faktor 10 lager dan een airco pomp.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6506
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 16 mei 2008 12:01 PM
  [ # 5 ]

Ik heb ooit eens nagevraagd wat het globaal zou kosten om airco in mijn CX te laten (let wel: laten) bouwen. Laten we het erop houden dat je voor dat geld ook een leuke CX mét airco kunt kopen.
Maar goed, als je het zelf kunt, scheelt het allicht.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 mei 2008 12:09 PM
  [ # 6 ]

universele condenser: 150 euro. droger: 80. vaporiser neem je uit een CX. Sanden pomp: ommenabij de 400 eu. slangen 100(?) eu.

Dan moet je iets met de poelies doen om em aan te drijven. Was al een draadje van iemand die er mee bezig is in een CX.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43363
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 mei 2008 12:47 PM
  [ # 7 ]

Kleine aanvulling, wel off-topic: Er zijn zeker auto’s met een volledig electrisch werkende aircopomp: de Toyota Prius heeft er één, de Honda Civic Hybride, diverse lexusmodellen. Waarom? Als er electrisch gereden wordt draait de benzinemotor niet en wil je toch airco hebben!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook