1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
tuning
TerrorGiesje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 04-04-2008

Gepost: 04 april 2008 01:23 AM

Vorig weekend m’n DS 2300 op de dynojet testbank gezet in Goes.
De carbu afgesteld, grotere sproeiers en een K&N filter gestoken: tjonge wat een power, bijna race-allures !!
Dan toch de 123 ontsteking iets vervroegd zodat ik nu op LPG en benzine een mooie gelijkmatige PK curve heb: heel spoepel rijden , goed doortrekken bij traag rijden in hoge versnelling , deze DS is haar naam weer waard ! bedankt Ruud !
een aanrader voor iedereen met carbu-problemen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 01:38 AM
  [ # 1 ]

Ruud kan dat wel.
Mijn ex-DSpécial heeft daar ook wel eens zo’n 12 pk gevonden.
Heb je de uitdraai van de koppel- en vermogenskromme?

Citroen!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 04 april 2008 11:32 AM
  [ # 2 ]

Zie je dat er een ander luchtfilter in zit of is het weggewerkt in het originele huis?
Het zou me namelijk ook wel interesseren…

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 04 april 2008 12:10 PM
  [ # 3 ]

Re: tuning

TerrorGiesje schreef:

Vorig weekend m’n DS 2300 op de dynojet testbank gezet in Goes.
De carbu afgesteld, grotere sproeiers en een K&N filter gestoken: tjonge wat een power, bijna race-allures !!
Dan toch de 123 ontsteking iets vervroegd zodat ik nu op LPG en benzine een mooie gelijkmatige PK curve heb: heel spoepel rijden , goed doortrekken bij traag rijden in hoge versnelling , deze DS is haar naam weer waard ! bedankt Ruud !
een aanrader voor iedereen met carbu-problemen.

Als je op lpg rijdt dan maakt de sproeierbezetting enzo toch niet uit?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 april 2008 12:14 PM
  [ # 4 ]

Re: tuning

M'thijs schreef:

Als je op lpg rijdt dan maakt de sproeierbezetting enzo toch niet uit?

Dat klopt helemaal. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 04 april 2008 12:15 PM
  [ # 5 ]

thanx!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 04 april 2008 02:26 PM
  [ # 6 ]

Vraagje: momenteel heb ik een open carb (schoonmaakwerk) en een kapotte papieren pakking. Als ik nu mijn carb zonder pakking monteer en louter op lpg rijd, kan dat dan tijdelijk of zal dat problemen opleveren? ik zit te denken om isotape over de naad (van de twee helften) te doen, ter voorkoming van valse lucht…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 april 2008 03:41 PM
  [ # 7 ]
M'thijs schreef:

Vraagje: momenteel heb ik een open carb (schoonmaakwerk) en een kapotte papieren pakking. Als ik nu mijn carb zonder pakking monteer en louter op lpg rijd, kan dat dan tijdelijk of zal dat problemen opleveren? ik zit te denken om isotape over de naad (van de twee helften) te doen, ter voorkoming van valse lucht…

Nee dit werkt gewoon. je zal weinig valse lucht krijgen.

Knip anders een pakking uit een leeg yoghurt pak. Werkt prima!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 april 2008 05:36 PM
  [ # 8 ]

MacGyver rules! Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 04 april 2008 06:40 PM
  [ # 9 ]

Ha cool, goed idee. Ik ga McGyver achterna en zal met mijn Victorinox een pakking uitsnijden.  Laughing
Cool

(En dan volgende week naar de club om een echte te halen)

Profiel  
 
TerrorGiesje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 04-04-2008

Gepost: 04 april 2008 10:43 PM
  [ # 10 ]

ja dat is juist,
om op lpg goed te rijden heeft Ruud de ontsteking wat vervroegd, daardoor iets minder PK’s met benzinemengsel, maar nu wel allebei vlot te rijden. ( daarvoor was het ofwel goed op benzine, ofwel goed op Lpg )
de sproeiers zijn enkel aangepast voor goed op benzine te rijden in combinatie met de sportluchtfilter.
de prijs bedraagt +/- 80 euro, afhankelijk wat er moet gebeuren maar daarvoor neem je natuurlijk wel best eerst contact op met Ruud.
ze hebben er een sportluchtfilter die in de pan van een DS past maar ik heb die pan er af genomen en heeeeel ver weggegooid.
je kan dus kiezen origineel houden of een open filter steken.
als bijkomende info kan ik nog vermelden dat ik rij op benzine zonder lood 98 met hierbij nog Avgas 100 LL , dit is zeer loodhoudende vliegtuigbenzine met een octaan van 100. NOOIT PUUR GEBRUIKEN !!
neem een verhouding van 7 %.
waarom ? ik hou ervan om wat meer poeier te hebben en die loodvervangbrandstof aan de pomp is echt brol.

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 16 mei 2008 09:29 PM
  [ # 11 ]

Altijd leuk om te zien hoe er geëxpirimenteerd wordt om extra vermogen te krijgen.

Heb zelf ook zo’n 2300 renpaard, maar dan in die injectoren-slangen-en sensoren uitvoering.

Daar zit het luchtfilter aan het rechtervoorscherm gemonteerd.
Zijn er voor de I.E. variant nog leuke deingen terug te vinden qua tuning op dit forum of elders?

Ben benieuwd, en voor de rest suc6 gewenst bij verdere pogingen tot extra pk’s.

klinkt me als muziek in de oren…...music

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 17 mei 2008 01:08 AM
  [ # 12 ]

kan dit geen kwaad voor de motor zelf?, is toch een oude dame . ..

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 17 mei 2008 12:07 PM
  [ # 13 ]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat deze ‘tuning’ gedaan heeft met het verbruik van de wagen; is ie rendabeler geworden door idealere afstelling, of gaat ie alleen harder en verbruikt ie daarmee meer?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 mei 2008 12:14 PM
  [ # 14 ]

Ik zou eerder willen spreken van optimalisering dan van “tuning”.
In het geval van tuning lijkt het mij dat we toch wel even een paar stappen verder moeten gaan….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 mei 2008 02:22 PM
  [ # 15 ]

Tuning is natuurlijk eigenlijk ook optimalisatie. En als je alles efficienter maakt een goed afstelt, hoe ver je daar ook in gaat, dat wordt in principe bij dezelfde rijstijl de auto zuiniger, want je hebt beperkingen aan de beademing van de motor weggenomen. Hoe minder vermogen er kwijt is aan het aanzuigen en wegblazen van het luchtbrandstofmengsel, hoe meer vermogen er over blijft aan de krukas.

Dat “bij dezelfde rijstijl” is natuurlijk waar de schoen wringt, vooral bij optrekken. Op de testbank dus, meestal zuiniger, op de weg, meestal minder zuinig. Dit komt dan natuurlijk wel door de chauffeur, niet door de tuning.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook