19 van de 22
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »

Over m’n XM’s: Exit project en nieuwe XM
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 04 mei 2008 10:00 PM
  [ # 271 ]

Normale wagenhoogte weet ik niet zo uit mn hoofd, maar staat heel duidelijk in Haynes vermeld!
De hoogte wordt voor iig gemeten onder het subframe tussen de wielen..

Xsara Coupe

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 04 mei 2008 10:05 PM
  [ # 272 ]

OK, dank je! Ga ik daar even in snuffelen.
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871

- Xsara Scootertje.
Gepost: 06 mei 2008 02:27 AM
  [ # 273 ]

Foto’s foto’s foto’s !!!!

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 06 mei 2008 12:25 PM
  [ # 274 ]
XMTurboCT schreef:

Weet iemand iets van de normale wagenhoogte en wat het juiste meetpunt is?

De laatste keer dat ik bij Renard was hebben ze de boel ook voor me afgesteld. Als meetpunt namen ze de kriksteurn, oig dat punt daar.

Voor hebben ze ‘m op 17 cm gezet, achter op 18. Ik vind het prima.

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten

Gepost: 06 mei 2008 09:09 PM
  [ # 275 ]

Ha Michiel,
Das een wat makkelijker meetpunt dan de Haynes vermeldt. Nog ff een vraagje. Hebben ze gemeten vanaf de ‘inham’ van het krikpunt of bij de uitstulpingen? Maakt ook nog wel een centimetertje uit gok ik zo.
Enne foto’s… Die komen ook weldra.
Groet, Arjan

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 07 mei 2008 12:50 AM
  [ # 276 ]

Mozeskriebel… poei..

Ik zou zeggen, bel renard ff op….

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten

Gepost: 17 mei 2008 10:37 AM
  [ # 277 ]

Gisteren met Lucas begonnen aan de grote klus. Het weer rijdend maken van m’n exclusive. Dat moet uiteindelijk mijn dagelijkse auto worden. Uitgebreider verslag volgt later. Nu even een paar pix.

Zo stond ze er bij in den beginne  
We hebben haar goed veilig gezet…  
Bakrevisie is wel nodig, met al dat slijpsel…   De bakolie stonk behoorlijk. En zo hebben we haar achtergelaten voor de nacht.  

Vandaag vrolijk verder!

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 17 mei 2008 11:34 AM
  [ # 278 ]

goed bezig !! en petje af !

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten

Gepost: 18 mei 2008 01:17 AM
  [ # 279 ]

Zo he he zit op de bank uit te puffen. Nu wat meer tijd voor een verslagje. Gisteren met Lucas begonnen met het uitbouwen van de motor. De automaatbak mag gereviseerd worden. Gisteren een grote slag geslagen.
Voor we echt wat konden doen, moesten we eerst probleem 1 oplossen. Ik was de sleutel van de deuren kwijtgeraakt. Dus eerst met de hamer geprobeerd een ruit in te slaan. Dat ging dus niet.  Surprisedops:
De contactsteutel was er wel, net als de ab voor de vergrendeling. Dus eerst door gedeeltelijke demontage van de gril de motorkap open gemaakt. De accu was natuurlijk al lang leeg. De reserve accu aangesloten en op het knopje drukken… Gelukkig dat werkte nog.
Toen kwam probleem 2. De startcode. Met het slopen van meerdere XM’s had ik ook de nodige computers liggen. Maar ja, die tip om daar de code op te schrijven bereikte me wat laat. Maar met een labeltje aan de sleutel van een sloper en de code op een computer kwamen we er. Daarna was het sleutel omdraaien en lopen. Dat verbaasde ons wel. Ze had een jaar stil gestaan.
Zo konden we haar in de hoogste stand zetten, wielen en assteunen eronder. Dan weer in de laagste stand en veilig.

Daarna begon het grote demonteren. We kwamen er dus achter dat je dop 35 nodig hebt voor de assen. Buurten bij de Brezan, Rijsbergen en Praxis leverde niets op. Dop 35 was niet direct leverbaar. Gelukkig konden we die vandaag bij Sohail ophalen. Die was samen met Marco bezig aan een AX. Nog even onder de motorkap van die AX gekeken. Wel iets meer ruimte dan bij een XM V6.

Vandaag ook de twee waterslangen losgemaakt die naar de kachelradiator gaan. Dat kostte Lucas nog bijna een vinger door de hele nare klemmetjes. Wat ook niet helemaal meeviel was het loskrijgen van de lange aandrijfas. Maar na lezing van het technische XM boek kwam dat snel goed. En de veerbouten (?) bij het uitlaatspruitstuk was ook een k. klus. Eerst met een dop en ringsleutel gedaan. Ging niet. Daarna nog een hitteschild weg gehaald en met een ijzerzaagje aan de slag. Dat werd m ook niet.
Gelukkig hadden we gisteren een groot breekijzer gekocht. Na een paar flinke klappen van Lucas brak het plaatje.

Voor de motortakel was ik vanochtend nog bij Brezan en Rijsbergen op bezoek gegaan voor een paar kettingen om het blok te lichten. Was er natuurlijk niet. Gelukkig was er bij Brezan iemand met sleutelervaring. Autogorders werken ook uitstekend. Daar had ik er gelukkig nog 1 van liggen.

Na de gordels aan het blok te hebben vast gemaakt en de gordels onder spanning te zetten konden de motorsteunen losgemaakt worden.

Uiteindelijk ging tegen 16.30 het blok er helemaal en netjes uit. Binnenkort met Lucas de bak losmaken en een lijstje maken van onderdelen die vervangen mogen worden. Daarnaast flink wat onderdelen oppoetsen. Het subframe schoonmaken en misschien ook wel dinitrollen of zo.

Dit wordt de XM met het mooiste subframe!

Nog een paar fotootjes:
Lucas overtuigt het plaatje van de veerbout dat die toch echt weg moet.  
Het blok is er uit.  
En dan hou je dit over! 

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
Totaal aantal Berichten: 6357

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 18 mei 2008 01:59 AM
  [ # 280 ]

Alles is verder goed los gekomen en heel gebleven. Er zijn eigenlijk maar twee slachtoffers.

Het eerste slachtoffer, of eigenlijk beter gezegd slachtoffers waren de boutjes waarmee de katalysator aan het achterste spruitstuk vastzit.Die hebben we maar gewoon losgehakt, want die waren erg roestig en uiteraard ook lastig bereikbaar.

Daarnaast is de hydrauliekslang naar het ABS-blok gescheurd. Alle wartels van de HD-leidingen kwamen wel prima los.

De kruipolie heeft in ieder geval her en der prima diensten bewezen.

Er zat wel erg veel sludge in het expansievat en weinig koelvleistof in het koelsysteem. Misschien wil Sohail zijn compressietest ter beschikking stellen? Ik weet niet of je daar eigenlijk wel iets mee kunt zo met een los blok.

Volgende stap is het lossen van de bak van het blok en het maken van een boodschappenlijst pakkingen, keerringen, snaren, ringetjes en andere kleinigheden. Dan kan de bak weg voor revisie en kunnen we het blok ondertussen een opfrisbeurt geven.

Groet,

L

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 18 mei 2008 08:22 PM
  [ # 281 ]

Goed bezig mannen Wink

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten

Gepost: 18 mei 2008 08:26 PM
  [ # 282 ]

Vanmiddag nog even de dop 35 en pijp teruggebracht naar Sohail. Hij was met Marco en Henny bezig met de V6.12 van Marco. Nog even overlegd over mijn V6. Gezien de km stand is het mss wel verstandig om de compressietest over te slaan en gewoon de koppen eraf te halen en te reviseren. Dit ook omdat de hydraulische stoters (?) het binnenkort ook wel eens op zouden kunnen geven. Kortom klusje erbij.
Gelukkig kunnen we hiervoor bij Sohail terecht. Erg blij mee!
Groet, Arjan

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
Totaal aantal Berichten: 6357

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 18 mei 2008 08:27 PM
  [ # 283 ]

Mooi plan! Dat is weer eens iets anders dan een AX kop. Op de voorste kop zit ook nog een balansas met ene aparte ketting. Ik zal eens kijken of er nog speciale gereedschappen nodig zijn voor die distributiekettingen.

Groet,

L

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 18 mei 2008 08:34 PM
  [ # 284 ]

Mooi project om met foto’s en dergelijken vast te leggen!
goed werk heren!

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 18 mei 2008 09:46 PM
  [ # 285 ]

ik snap even niet waarom je de motor wilt reviseren?
Aangezien de motor meteen liep na een jaar stilstaan, zou ik me over het blok geen zorgen maken, tenzij er uit alle gaten olie en water stroomt…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

19 van de 22
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook