citro-power schreef:gompy58 schreef:ff voor de beeldvorming…
in keer in de 900 kilomter een tank diesel Das niet echt voordelig want dat betekent dat je rond de 1 op 10 rijd met die diesel….
.Dat verbruik je ook met een 2,5 TD . Mijn broer reed er ook rond de 1:11 mee , en dan rij je vrij normaal met het huidige verkeer mee.
Een simpele rekensom zou de uitkomst bieden
2.1td a 100 euro wb 1 op 15 (1,35 per liter… 1,35/15 = 9 cent km)
2.0 16v op gas 85 euro wb 1 op 9 (0,65 per liter 0,65 / 9 = 7,2 cent km)
2.5td a 110 euro wb 1 op 12 (1,35 per liter 1,35/12 = 11,25 cent)
Gas is (om op te koken) goedkoper dan diesel, houd wel rekening met het verdwijnen van je kofferbak ruimte, hoge km standen en lage actieradius. 2.5 is geen goede keus.. neem een op gas of een 21td..
Ps. op het moment rijd ik met mijn 2.1td ongeveer 1 op 18,5
gas of diesel
ik tank éénmaal in de 900 km. Dan is de tank niet leeg maar begint wel het lampje te branden. Het verbruik van mijn 2.5. td is 1:13,5.
het verbruik met een 21td van 1 op 18,5 zoals bij Ijs, is volgens mij wel een uitzondering. Zover ik het meestal hoor zweeft het over het algemeen op de 1 op 14,5.
Idd zal een 21td doorsnee meer km kunnen maken dan een benzine op gas. Daarentegen heb je de aanschaf van 2000 eurio er in minder dan 20k km uit. Daarna schieten de kosten omlaag terwijl die bij een td hoog blijven.
Kortom, als je verwacht dat de benzine bak nog minstens voro 20.000 km leven heeft dan kun je beter op gas overgaan.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@ winterauto: Heb je al je droom XM gevonden?
Anders,als je in de sectie aangeboden gaat kijken,hebben mijn exdealer en ik een prachtige XM 2.0-16V SX te koop staan voor 3500 €.
Maar er zal vermoedelijk nog 500 € afkunnen,want in België is men verplicht één jaar garantie te geven en er mee naar de Technische controle te gaan. Dus dit kan je al achterwege laten,want je moet vermoedelijk in Nederland toch ook naar de APK??
Ok, een 2.1 TD, maar stel hij is van voor 94 en heeft 250 dkm
gelopen, is dit een riskante investering?
Rekeninghoudend met de storingsgevoeligheid van de Xm enz enz.
groet,
Winterauto
PS heb een mooie break gezien
als mijn vader geen citroën gereden had…

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Goed onderhouden diesels en ook de 2.1td gaat absoluut door tot een ton of 4. Op tijd filters en olie vervangen. Voor de rest was mijn XM motor, op de brandstofpomp (lucas) na, probleemloos. Die hele XM mag instorten, maar die motor blijft betrouwbaar. En wat krijg je verder? Draagarmrubbers voor, stabi-droplinks, remschijven en blokken, uitlaat en banden. Kortom, alle ellende van slijtdelen die je bij elke andere auto ook hebt.
Met de huidige prijzen aan de pomp koos ik echter niet meer voor diesel.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:
Met de huidige prijzen aan de pomp koos ik echter niet meer voor diesel.
...mijn transportkosten zijn aftrekbaar….ik hoop dat dat ook geldt voor dure diesel
groet,
Winterauto
PS. mijn zorg gold eigenlijk de electronische storingen van de XM
als mijn vader geen citroën gereden had…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Winterauto schreef:
PS. mijn zorg gold eigenlijk de electronische storingen van de XM
Zoek er dan bij voorkeur eentje van 1993 of later. De tpye 1 is in 1993 ge-mod op de electronica. Ik rij nu mijn tweede type 1(B) en heb nooit electrische storingen. Bij mijn eerste (bouwjaar 1990) had ik dat wel.
In 1994 zijn ze begonnen met de type 2, die heeft ook geen electronica problemen ...
Nu C5 tijger…
gompy58 schreef:het verbruik met een 21td van 1 op 18,5 zoals bij Ijs, is volgens mij wel een uitzondering. Zover ik het meestal hoor zweeft het over het algemeen op de 1 op 14,5.
Kleine noot, die van mij doet zon 1op 16 375.000km jong, veelal snelweg oa. veel file
Ouwe mopperkont
gompy58 schreef:het verbruik met een 21td van 1 op 18,5 zoals bij Ijs, is volgens mij wel een uitzondering. Zover ik het meestal hoor zweeft het over het algemeen op de 1 op 14,5.
Idd zal een 21td doorsnee meer km kunnen maken dan een benzine op gas. Daarentegen heb je de aanschaf van 2000 eurio er in minder dan 20k km uit. Daarna schieten de kosten omlaag terwijl die bij een td hoog blijven.
Kortom, als je verwacht dat de benzine bak nog minstens voro 20.000 km leven heeft dan kun je beter op gas overgaan.
2000 euro? je bespaart 2 cent de km.. 20 000 km x 2 cent = 400 euro..
Ijs schreef:2000 euro? je bespaart 2 cent de km.. 20 000 km x 2 cent = 400 euro..
2 cent de km besparen ? leg die ff uit…
gas is nu per liter 52,9 cent
benzine is boven de 1,60 en dan nog slechts oct. 95
benzine verbruik is 1 op 10 met pijn en moeite een 16v op 1op 11
gas (VSI ) ergens tussen de 1op 8 / 1 op9
wb is benzine 160 per kwartaal
wb lpg3 is 229… per kwartaal..
zeg jij maar hoe ik op 2 cent besparing kom…
das iig benzine tov lpg
maar ook bij diesel tov gas ligt de besparing way above de 2 cent per km.