Waar heb jij die valve gekocht?
Je woont niet te ver van mij vandaan, dus jouw adresje zou mij ook van pas kunnen komen.
Verhaal klinkt goed dat wil ik ook wel eens proberen.
Greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Goh! Dit is idd een oud topic.
De dumpvalve heb ik gekocht bij DBM Enginering.
Of het werkt op een automaat weet ik niet, het is een lage druk turbo. Met een handbak hoor je’m redelijk goed als je doorschakelt na 3500 toeren en volgens mij schakelt een automaat eerder. Maar het effect zelf voel je ongeveer rond de 3000 toeren.
Op een 2.1 TD zou het ook wel iets kunnen werken, maar ook daar blijf je in een laag toerengebied, lijkt me.
Het apparaat kan sowieso geen kwaad voor de turbo, dus proberen kan altijd
See, buy, fly C5 V6





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Staat ook nog steeds op m’n verlanglijstje….Zoals zoveel dingen.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Volgens mij heeft een dumpvalve op een diesel minder zin dan op een benzine. Bij een benzine wordt de turbo afgeremd door de gasklep die sluit, bij een diesel heb je geen gasklep.
Bij een automaat ongveer hetzelfde, je laat daar geen gas los om te schakelen dus de turbo wordt niet afgeremd tijdens het schakelen. Maar áls je het gas een keer loslaat dan zal de dumpvalve wel zijn werk doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat klopt maar bij een diesel heeft het helemaal geen zin. De druk kan gewoon doorlopen omdat je geen gasklep hebt die dichtgaat. Sterker nog, je hebt ook geen vacuum om de dumpvalve aan de sturen
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
In dat geval moet ik met terugwerkende kracht extra hard lachen om de gast die mij 2 jaar terug vol trots zijn dumpvalve op een VW T5 TDi liet zien
Eveneens ben ik tevens ook.
Die sjaakies doen het puur om het geluid. Leuk geluid hoor, dat wel. Maar ik vind dingen op een auto schroeven die niet bijdragen aan snelheid, stabiliteit of veiligheid beetje overbodig
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het zal je de turbo wel iets sparen maar aangezien je het gas niet loslaat als de automaat schakelt zal er weinig gewoosht worden
Ik vraag me af waarom er niet standaard op alle benzineturbo’s een dumpvalve zit als het beter is voor de turbo
Eveneens ben ik tevens ook.
Vanwege het kostenplaatje. Een motor zonder dumpvalve is goedkoper dan met…
Als je geen woosh wil moet je zon plastive bosch valve nemen uit volvo’s enzo. Die blazen terug het luchtfilter in, of de turbo inlaat. Dan issie lekker stil
Waarom ze niet worden toegepast? die 2.0T blokken worden toch ook wel 2.5ton oud zonder zon ding. Als je al nagaat dat ze besparen op schroefjes en andere dingen , dan is 100e oid uitsparen per model wel erg veel
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Dat klopt maar bij een diesel heeft het helemaal geen zin. De druk kan gewoon doorlopen omdat je geen gasklep hebt die dichtgaat. Sterker nog, je hebt ook geen vacuum om de dumpvalve aan de sturen
De diesel heeft uiteraard een brandstofpomp die de hoeveelheid dieselolie naar de verstuivers regelt, maar regelt hij ook niet de hoeveelheid lucht dan? Ik kan me niet voorstellen dat het mengsel van diesel en lucht niet wordt gedoseerd.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Han S schreef:
De diesel heeft uiteraard een brandstofpomp die de hoeveelheid dieselolie naar de verstuivers regelt, maar regelt hij ook niet de hoeveelheid lucht dan? Ik kan me niet voorstellen dat het mengsel van diesel en lucht niet wordt gedoseerd.
Maar het is echt zo, een diesel werkt met een luchtoverschot. Het enige wat wordt geregeld is de brandstofinspuiting. Er zit geen klep in het inlaattraject, best een mooi styseem
Eveneens ben ik tevens ook.
Het wordt ook niet echt gedoseerd als een benzine motor. Benzien komt heel nauw en heeft een mengsel van 14.7 delen lucht op 1 deel benzine nodig. Diesel loopt al vanaf 22 delen lucht op 1 deel diesel tot 6 delen lucht op 1 deel diesel. BIj een benzine smoor je de luchttoevoer (wat dus verliezen oplevert) terwijl je bij een diesel ECHT “gas” geeft. Je spuit met je gaspedaal meer of minder diesel in. Daarom roeten ze ook wel eens omdat de mengverhouding soms wat rijker is
Ouwe mopperkont
Tegelijkertijd is dat ook waarom een diesel efficienter is en daardoor zuiniger is.
Plus dat diesel veel meer energie in zich heeft zitten voor een ontploffing dan een benzine. Maar inderdaad, bij een diesel heb je geen pompverliezen (is het juiste woord geloof ik).
Vergelijk het maar met zon ziekenhuis spruit, als je daar lucht wil aanzuigen met je vinger op de tuut, kost het je ook ontzettent veel energie om hem helemaal uit elkaar te trekken.
Ouwe mopperkont