2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Dumpvalve plaatsen
JayJay
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 05 juni 2008 04:47 AM
  [ # 16 ]

Waar heb jij die valve gekocht?

Je woont niet te ver van mij vandaan, dus jouw adresje zou mij ook van pas kunnen komen.

Verhaal klinkt goed dat wil ik ook wel eens proberen.

Greetz,

JayJay

Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 05 juni 2008 06:53 AM
  [ # 17 ]

Goh! Dit is idd een oud topic.
De dumpvalve heb ik gekocht bij DBM Enginering.
Of het werkt op een automaat weet ik niet, het is een lage druk turbo. Met een handbak hoor je’m redelijk goed als je doorschakelt na 3500 toeren en volgens mij schakelt een automaat eerder. Maar het effect zelf voel je ongeveer rond de 3000 toeren.

Op een 2.1 TD zou het ook wel iets kunnen werken, maar ook daar blijf je in een laag toerengebied, lijkt me.
Het apparaat kan sowieso geen kwaad voor de turbo, dus proberen kan altijd Wink

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 juni 2008 11:24 AM
  [ # 18 ]

Staat ook nog steeds op m’n verlanglijstje….Zoals zoveel dingen.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 juni 2008 02:53 PM
  [ # 19 ]

Volgens mij heeft een dumpvalve op een diesel minder zin dan op een benzine. Bij een benzine wordt de turbo afgeremd door de gasklep die sluit, bij een diesel heb je geen gasklep.

Bij een automaat ongveer hetzelfde, je laat daar geen gas los om te schakelen dus de turbo wordt niet afgeremd tijdens het schakelen. Maar áls je het gas een keer loslaat dan zal de dumpvalve wel zijn werk doen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 juni 2008 03:39 PM
  [ # 20 ]

Dat klopt maar bij een diesel heeft het helemaal geen zin. De druk kan gewoon doorlopen omdat je geen gasklep hebt die dichtgaat. Sterker nog, je hebt ook geen vacuum om de dumpvalve aan de sturen Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 juni 2008 04:07 PM
  [ # 21 ]

In dat geval moet ik met terugwerkende kracht extra hard lachen om de gast die mij 2 jaar terug vol trots zijn dumpvalve op een VW T5 TDi liet zien Very Happy

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 juni 2008 07:00 PM
  [ # 22 ]

Die sjaakies doen het puur om het geluid. Leuk geluid hoor, dat wel. Maar ik vind dingen op een auto schroeven die niet bijdragen aan snelheid, stabiliteit of veiligheid beetje overbodig Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 juni 2008 09:12 PM
  [ # 23 ]

Het zal je de turbo wel iets sparen maar aangezien je het gas niet loslaat als de automaat schakelt zal er weinig gewoosht worden Wink

Ik vraag me af waarom er niet standaard op alle benzineturbo’s een dumpvalve zit als het beter is voor de turbo Neutral

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 05 juni 2008 09:24 PM
  [ # 24 ]

Vanwege het kostenplaatje. Een motor zonder dumpvalve is goedkoper dan met…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 juni 2008 11:08 PM
  [ # 25 ]

Als je geen woosh wil moet je zon plastive bosch valve nemen uit volvo’s enzo. Die blazen terug het luchtfilter in, of de turbo inlaat. Dan issie lekker stil Smile

Waarom ze niet worden toegepast? die 2.0T blokken worden toch ook wel 2.5ton oud zonder zon ding. Als je al nagaat dat ze besparen op schroefjes en andere dingen Smile, dan is 100e oid uitsparen per model wel erg veel

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 juni 2008 11:16 PM
  [ # 26 ]
Matthijs309 schreef:

Dat klopt maar bij een diesel heeft het helemaal geen zin. De druk kan gewoon doorlopen omdat je geen gasklep hebt die dichtgaat. Sterker nog, je hebt ook geen vacuum om de dumpvalve aan de sturen Smile

De diesel heeft uiteraard een brandstofpomp die de hoeveelheid dieselolie naar de verstuivers regelt, maar regelt hij ook niet de hoeveelheid lucht dan? Ik kan me niet voorstellen dat het mengsel van diesel en lucht niet wordt gedoseerd.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 juni 2008 11:47 PM
  [ # 27 ]
Han S schreef:

De diesel heeft uiteraard een brandstofpomp die de hoeveelheid dieselolie naar de verstuivers regelt, maar regelt hij ook niet de hoeveelheid lucht dan? Ik kan me niet voorstellen dat het mengsel van diesel en lucht niet wordt gedoseerd.

Maar het is echt zo, een diesel werkt met een luchtoverschot. Het enige wat wordt geregeld is de brandstofinspuiting. Er zit geen klep in het inlaattraject, best een mooi styseem Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 juni 2008 01:19 AM
  [ # 28 ]

Het wordt ook niet echt gedoseerd als een benzine motor. Benzien komt heel nauw en heeft een mengsel van 14.7 delen lucht op 1 deel benzine nodig. Diesel loopt al vanaf 22 delen lucht op 1 deel diesel tot 6 delen lucht op 1 deel diesel. BIj een benzine smoor je de luchttoevoer (wat dus verliezen oplevert) terwijl je bij een diesel ECHT “gas” geeft. Je spuit met je gaspedaal meer of minder diesel in. Daarom roeten ze ook wel eens omdat de mengverhouding soms wat rijker is Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 06 juni 2008 11:54 AM
  [ # 29 ]

Tegelijkertijd is dat ook waarom een diesel efficienter is en daardoor zuiniger is.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 juni 2008 01:56 PM
  [ # 30 ]

Plus dat diesel veel meer energie in zich heeft zitten voor een ontploffing dan een benzine. Maar inderdaad, bij een diesel heb je geen pompverliezen (is het juiste woord geloof ik).
Vergelijk het maar met zon ziekenhuis spruit, als je daar lucht wil aanzuigen met je vinger op de tuut, kost het je ook ontzettent veel energie om hem helemaal uit elkaar te trekken.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook