1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Fan slaat niet aan
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 juni 2008 12:01 AM

Bij de diesel slaat de fan niet aan, waardoor de temperatuur zo nu en dan even boven de 95gr uitkomt. Als ik de bruine stekker lostrek slaat de fan overigens wel direct aan, vandaar dat ik de bruine sensor vervangen heb. Het gaat om de voorste in de rij van 3, nr 10 op het plaatje.

Nu slaat echter de fan nog steeds niet aan. Als de stekker los wordt getrokken gaat de fan wel draaien, en slaat tevens af zoals het hoort. Ik hoor de relais ook tikken.

Iemand enig idee hoe het kan dan zonder stekker de fan wel aanslaat, maar met stekker op de sensor niet? En hoe het kan dat de fan wel uitslaat, of de stekker er nu op of af is?”

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 juni 2008 01:41 PM
  [ # 1 ]

Uit het schema in de Haynes maak ik op dat er een spanning staat op de stekker, als de temp hoog genoeg is maakt de sensor contact, gaat het stroomplje door naar de relais en schakelt de relais de fan in.

Als de temp weer gedaald is, geeft de sensor de stroom niet meer door, schakelt de relais uit en stopt de fan.

Hoe kan het nou zijn, dat als je de stekker van de sensor aftrekt, de fan gaat draaien?

In ieder geval maak ik vanavond de stekker van de relais even goed schoon, de relais krijg ik er niet af en maakt slecht contact, dus daar is verbetering te behalen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 17 juni 2008 02:22 PM
  [ # 2 ]

Omdat het precies andersom is, als de temperatuur oploopt, wordt de weerstand hoger…...Totdat het een bepaalde weerstand bereikt wat overeenkomt met 92 graden (V=2,5 volt oid)....Trek je de stekker los, de weerstand wordt dan oneindig (V=0) en gaan de fans loeien.

Zo staat het trouwens ook in de Haynes

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 juni 2008 02:49 PM
  [ # 3 ]

Aha. Dat klinkt ook logischer. Maar dan de vraag, wat is er nu mis, waardoor de fan niet aansluit als de stekker op de sensor zit? De relais doet het blijkbaar, de sensor is nieuw, dus de aanvoer van de spanning naar de sensor toe zou dan de boosdoener moeten zijn?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 juni 2008 06:38 PM
  [ # 4 ]
malle pietje schreef:

Aha. Dat klinkt ook logischer. Maar dan de vraag, wat is er nu mis, waardoor de fan niet aansluit als de stekker op de sensor zit? De relais doet het blijkbaar, de sensor is nieuw, dus de aanvoer van de spanning naar de sensor toe zou dan de boosdoener moeten zijn?

berdrading chekken! bij mij hebben ze ook die sensor vervangen,maar had nog af en toe problemen!!
Ik heb deels de bedrading vervangen en en niewe klemmetjes op de sensor gezet,en het werkte weer normaal Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 juni 2008 10:30 PM
  [ # 5 ]

Nog even naar het schema gekeken in de haynes, nog steeds kan ik het niet begrijpen.

ALs de stekker van de sensor los is, betekent dat dat op de bedrading niks staat, geen spanning maar ook geen aarde. Hoe kan nu toch de relais worden ingeschakeld? Het is wel een bekende truuk die monteurs ook gebruiken, maar ik snap m niet.

Ik ga zo de relais proberen schoon te maken, daarmee is het probleem echter niet opgelost.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 17 juni 2008 11:17 PM
  [ # 6 ]

De truck die jij in je gedachten hebt, is niet enkel het loshalen van de connector, maar ook de twee pennen in de connector verbinden…

Weet echter niet waar bij jou het probleem zit.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 juni 2008 11:48 PM
  [ # 7 ]

Hoe bedoel je dat precies Razkin? Ik ga de stekker van de sensor niet openhalen hoor, die is prima zo bleek net. Ik heb de relais goed schoon gekrabt, ze zaten vol met aanslag. Als ik nu met een spanningszoeker de bruine draad aanprik, slaat de fan keurig aan. Met warme motor heb ik m nog niet kunnen testen….Morgen weer nieuws!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 18 juni 2008 11:29 PM
  [ # 8 ]

Wel, ook vandaag met schone relais en een nieuwe sensor geen fan die aanslaat. De stekker is nog goed en de bedrading geeft geen fouten. Wat zou er kapot zijn?>

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 19 juni 2008 12:02 AM
  [ # 9 ]

Ik dacht dat er op de retour naar het blok,ook een sensor zit??En ik geloof zelfs dat het deze is die de Fan’s stuurt als het blok te warm krijgt. Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 19 juni 2008 12:08 AM
  [ # 10 ]

Het kan ook de bitron module zijn achter het handschoenkastje,dit is het toerentalregel unit voor de fan’s.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 19 juni 2008 01:04 AM
  [ # 11 ]
Blooper1963 schreef:

Ik dacht dat er op de retour naar het blok,ook een sensor zit??En ik geloof zelfs dat het deze is die de Fan’s stuurt als het blok te warm krijgt. Wink

Waar is dat ongeveer?

En die bitronmodule, zat die niet alleen in de v6?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 19 juni 2008 04:59 PM
  [ # 12 ]

Hoi pietje,
kijk op service.ctroen.com, hier even naar!!
Ik kan het niet rechtstreeks laten zien,omdat je een wachtwoord en gebruikersnaam,moet ingeven.
 
nummer 4 is de BITRON module,denk ik,en zit bij de V6 achter het handschoenkastje.
Bij de TD weet ik niet waar deze moduul zich bevind?
Maar even kijken achter het handschoenkastje, kost geen geld!

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 19 juni 2008 05:07 PM
  [ # 13 ]

Er zit een thermoschakelaar in je radiateur met een plaatje bimetaal. Als de kvs heet wordt buigt dit plaatje en dan wordt de stroomkring gesloten en gaat de fan draaien. De truuk die monteurs toepassen is het loskoppelen van de connector op de thermoschakelaar en deze dan doorverbinden. Gaat de fan draaien bij het doorverbinden dan is de thermoschakelaar in de radiateur dus defect.

Jij bent bezig geweest met een kvs sensor, deze zorgt er in eerste instantie niet voor dat de fan aanslaat, maar geeft informatie door aan de ECU. Heb je de schakelaar in de radiateur al gecontroleerd? Dat kan ik nl niet in je verhaal opmaken.

malle pietje schreef:

Hoe bedoel je dat precies Razkin? Ik ga de stekker van de sensor niet openhalen hoor, die is prima zo bleek net. Ik heb de relais goed schoon gekrabt, ze zaten vol met aanslag. Als ik nu met een spanningszoeker de bruine draad aanprik, slaat de fan keurig aan. Met warme motor heb ik m nog niet kunnen testen….Morgen weer nieuws!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 19 juni 2008 05:16 PM
  [ # 14 ]

Thermocontact,moet OK zijn,want als hij de stekker van stuursensor,voor de fan’s, er af haalt, dan slaan de fan’s meteen aan op grote versnelling.
Dit kan niet bij een onderbroken thermocontact.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 22 juni 2008 03:49 PM
  [ # 15 ]

En? nog nieuws hier?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook