oliekoeler op GC4P met vol-automaat
bertbldr
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 11 juli 2008 12:05 AM

Zijn er mensen met ervaring of kennis van een extra oliekoeler voor de automatische versnellingsbak van een C4 Grand Picasso Exclusive Automaat?

Ik heb geleerd (met heel wat leergeld in mijn C5 automaat) dat je bij een automaat (en dat geldt waarschijnlijk ook voor de EBV6) erop moet letten dat je voldoende toeren maakt. De EBV6 en vol-automaat (die ik heb) zijn geprogrammeerd om lage toeren te rijden (zuinig) maar daarbij koelt de motor en versnellingsbak bij zwaar werk onvoldoende.

Naast het met de flippers zorgen (eventueel in de stand M) voor minimaal 2500 tot 3000 toeren, is een oliekoeler ook een goede voorzorgsmaatregel, maar ik weet niet of deze in de GC4P te plaatsen is.

sinds 26-10-2007: Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive Automaat.
Burlat / beige bekleding; panoramisch dak; pack anti agression; pack detection; blue tooth.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 11 juli 2008 12:30 PM
  [ # 1 ]

Ik ken te weinig over een automaat, maar misschien kan je wat meer details geven over jouw vroegere problemen met de C5 automaat ? Ik denk dat dit wel interessant is.

Wat je vertelt, lijkt op het eerste zicht contradictorisch (bij laag toerental verwacht ik minder warmteontwikkeling), maar zoals reeds gezegd beschik ik over zeer weinig kennis betreffende een automaat.

Profiel  
 
bertbldr
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 11 juli 2008 12:46 PM
  [ # 2 ]

Klopt, klinkt wat tegenstrijdig, maar dit is mij verteld door het revisiebedrijf wat mijn C5 2.0 HDi Automaat weer voor € 2.300,- tot leven heeft gebracht.

Hogere toeren betekent een beter koppel en snellere doorstroming van olie en koeling. Zal het ongetwijfeld niet in de juiste termen vertalen, want mijn expertise ligt in een ander werkveld… Dit is echter in grote lijnen het principe.

De problemen uitte zich in een melding “storing aut.versn.bak” en het niet meer willen schakelen. De bak begon te schokken, wild en ongecontroleerd te schakelen en schakelde uiteindelijk in de noodversnelling (de 3) wat veel te hoog is om met 30 km een berg te beklimmen. Daarmee viel hij helemaal stil en kon ik geen kant meer op. Motor uit, afkoelen en weer starten gaf tijdelijk respijt, maar al snel herhaalde zich e.e.a. waarna wij noodgedwongen de auto naar NL hebben laten afvoeren en ik met een Opel Astra (…) + caravan de vakantie moest vervolgen.

Nu wederom een 2.0 HDi Automaat, maar met aanzienlijk minder kilometers (zit nu sinds okt. 2007 op 33.000 km). Mijn C5 zat inmiddels na 4 jaar op 230.000 km.

sinds 26-10-2007: Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive Automaat.
Burlat / beige bekleding; panoramisch dak; pack anti agression; pack detection; blue tooth.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 11 juli 2008 02:23 PM
  [ # 3 ]

Bij de EB6V is geen hogere toeren nodig, het is eigenlijk niets meer dan een manuele bak, die wordt aangestuurd door een robot, er is geen koppelomvormer. Wat de koeling van de motor betreft, is het inderdaad wel zo dat olie beter stroomt bij hogere temperatuur, de viscociteit neemt af en de thermische convectie zal verbeteren door verschil in temperatuur tussen de gekoelde en niet gekoelde olie. Maar vermits veel autoritten niet altijd ver zijn, is de olie niet altijd volledig opgewarmd, zelfs niet bij hoger toerental.
Het olietype dat gebruikt wordt voor de (G)C4P zal waarschijnlijk zo gekozen zijn, dat ook bij lagere toeren de olie een lage viscociteit heeft, en bij lagere toeren zal de waterpomp ook minder werken veronderstel ik (elektronisch of hydraulisch? dat weet ik niet), zodat de olie wel redelijk snel opwarmt, ook bij lagere toeren. Als er toch langere ritten gedaan worden, zit je waarschijnlijk ook meer op autostrade, bij 2500 rpm ongeveer, al wordt de olie dan weer meer afgekoeld, niet enkel door de waterpomp, maar bij een (G)C4P vooral ook door het grote frontaal oppervlak, dat meer luchtstroom naar de radiator toelaat dan bij een gewone C4 bijvoorbeeld (al kan de grootte van de radiator misschien verkleint zijn hiervoor in de (G)C4P).
Maw: ik vertrouw er op dat Citroen dit incalculeert, echt veel kwaad zal het niet kunnen denk ik als je meestal tussen de 1500-2500 rpm rijdt.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook