Pascal schreef:De module doet ‘t, of niet.
Ben ik niet met je eens.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 15832
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een module doet het soms als ie koud is, maar als ie warm wordt gaat ie kuren vertonen. Hij moet zijn warmte kwijt kunnen, en als dat niet lukt, gaat ie bokken.
Maar ik ben het met Pascal eens dat het niet de module is…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
OK jongens en meisje…....ze loopt weer!! Maarrr…...niet goed!?
Eerst vandaag maar eens gekeken of ze stiekum toch wilde lopen.. helemaal niets. Goed, bougie eruit niets, yes andere bobine, verdelerkap en rotor, starten en lopen zolos je dat dus op…......niet. Na 20sec,stotteren en uit. Opnieuw nu op de choke, starten en lopen 3000t/m een paar sec. en vanzelf terug naar -500t/m en….weer uit.
Eerst maar roken.
Het lijkt idd een brandstof probleem, luchtinlaat los pakking is niet netjes maar moet nog voldoende afsluiten, met een kale carburateur loopt ze namelijk niet veel anders. Ook de electro-module eruit gehad geen verschil. Ik ga roken.
Overgens dacht dat de module een rubber kopje had, dat heeft deze niet zou er misschien iets missen en in de carburateur zitten?? Het lijkt niet zo te zijn maar je weet het niet.
Nog maar eens starten, volgas haalt ze zo de 5000t/m maar valt ook weer net zo hard terug ook lijkt het als of ze van tijd is maar ook het verdraaien van de ontsteking brengt geen verbetering.
Morgen toch de carburateur nog maar eens bekijken en desnoods een ander opbouwen.
Jullie horen het wel ![]()
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wacht efkes; over welke ‘module’ heb je het nou?
Onder module wordt meestal de ontstekingssignaalversterker verstaan, die op een aluminium plaat zit gemonteerd achter/onder de bobine onder je koplamp aan bestuurderszijde.
Wat jij in je verhaal aanhaalt is de stationairsproeier, zo’n electromagnetisch dingesten die achterin je carb zit geschroefd….right?!
Die heeft geen rubber doppie, maar een naald met een tonnetje dat conisch is.
Dit conische gedeelte sluit, bij afgeschakeld contact of wanneer de sproeier kapot is, de benzinetoevoer af in het stationaire kanaal.
Hiermee wordt nadieselen voorkomen.
Trek eens je benzine-afvoer (voorste slang, het dichtst bij de radiateur) er rustig af terwijl de motor loopt: komt er benzine uit? -> pomp okee.
Draai ook eens de grote stop los waar de benzineleiding aan de carb vastzit, hierachter zit een klein filter dat ook wel eens verstopt wil zitten.
Anders grote luchtslurf van de carb halen, en met perslucht de vier (!) sproeiers doorblazen.
Succes!
![]()
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik heb eens met de GSA gehad dat ie idd alleen liep met choke en zonder choke begon te bokken. Bleek een verstopte sproeier te zijn.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Klopt Pascal, ik heb het over de el. stationairsproeier en had jou verhaal niet goed gelezen, maar wat voor punt zou je afwillen knippen? Wat de module betreft, tja die zou ik ook nog kunnen wisselen heb trouwens wel de stekker schoon gemaakt. Morgen toch de carb maar eens goed schoonmaken.
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zou een foto niet eens een keer handig zijn?
- ID/DS DSuper
Falk schreef:Klopt Pascal, ik heb het over de el. stationairsproeier en had jou verhaal niet goed gelezen, maar wat voor punt zou je afwillen knippen?
Maakt niet uit.
Dat conische tonnetje kun je van de ‘naald’ aftrekken, soms heeft dit wat kracht nodig door de perspassing.
Of je knipt (uiteraard alleen als deze afsluiter al kapot is…) de hele naald ervan af, dan ziet het er van buitenaf toch nog goed uit.
Bij veel auto’s die met deze afsluiter zijn uitgevoerd is deze reeds lang overleden heb ik gemerkt, en nieuwe zijn kostbaar….(€80,-).
Wat de module betreft, tja die zou ik ook nog kunnen wisselen heb trouwens wel de stekker schoon gemaakt. Morgen toch de carb maar eens goed schoonmaken.
Die module gaat echt niet zo vaak kapot als de verhalen doen geloven; ze kosten nieuw iets van €70,-, soms worden ze op Ebay goedkoper aangeboden.
Het is wèl belangrijk dat er goed contact-overdracht is tussen de module en de alu plaat waarop ze zit gemonteerd.
Daar heb je electropasta (verkrijgbaar in de handel) voor nodig…
Zoals je zelf al aangeeft: blaas eerst de carb maar eens goed door, de rest kan altijd nog.
![]()
‘Spirit of avant-garde’
Welke modules zijn eigenlijk de beste? Ik heb er eentje van Ducelier en een andere van Bosch. Die van Ducelier heeft een opvallend grotere koelplaat.
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Het is gelukt!!!
Ben net terug van een ritje van ca 50km en geen enkel stootje, schokje of wat dan ook. Vanochtend eerst de carb maar eens los gehaald en doorgeblazen, overgens geen waarneembaar vuil. Dit moet op de één of andere manier wel één van de twee problemen zijn geweest. Het tweede probleem was dat de bobine echt stuk is (de wet van smurfinetje) Ok alles bij elkaar weer een paar leerzamedagen!
Iedereen bedankt voor het meedenken en wie weet tot ziens. ![]()
- ID/DS DSuper
slichte mins schreef:Welke modules zijn eigenlijk de beste? Ik heb er eentje van Ducelier en een andere van Bosch. Die van Ducelier heeft een opvallend grotere koelplaat.
Ik had er eentje van Duus, nu eentje van Bosch.
Merk geen verschil, die van Duc was origineel en doet het nog prima.
Zoals al eerder aangegeven: als het contact met de grondplaat maar goed is.
@TS: bobine van Duus?
Spuit alle verbindingen even opnieuw in met een zuurvrije vaseline ofzo, dat voorkomt een hoop problemen straks in de herfst… ![]()
‘Spirit of avant-garde’
De stekkers naar de bobine toe geven ook vaak problemen,door corrosie.
Als ze ook maar iets verweerd zijn,gelijk vervangen,bobine goed schoonmaken,en alle contacten goed in de vaseline zetten.
Kan een hoop narigheid schelen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks