vandaag een xm 2100td gris quarts gekocht van 1996 met 225000 op de teller ,maar met een motor die te warm gelopen is,en desondanks nog wel draaid,maar met een klopgeluid.
foto’s volgen
Rik
de eerste foto’s
http://picasaweb.google.nl/harieki/Xm9?authkey=Pi0kVhZhptY
vandaag rijdend opgehaald en thuis vergeleken
http://picasaweb.google.nl/harieki/AlbumZonderTitel?authkey=hXxG0WZ_eDY

Totaal aantal Berichten: 527
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
jammer dat hij kopt mooie auto man!!

Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
je verkoopt zeker niks… ik zou t plaatwerk allemaal lekker zelf houden!
zekers jammer dat er een klop inzit,bij 120a130 per uur rijden merk je er niks van,enkel bij optrekken trilt de auto vreselijk,en bij stationair draaien
gaat ie stinken,ook houd ze wat in bij optrekken.
vanmiddag ermee naar huis gereden,220km ver,en geen problemen ,buiten de hierboven genoemde,gehad.
voorlopig word er nog niks verkocht,eerst alle plaatdelen over zetten op de mijne,en dan eventueel kijken voor deze terug rijdend te krijgen zoals het hoort.
rik.
Te warm gelopen waardoor er een klop in zit? Ik zie het verband niet, als een motor te heet wordt door gebrek aan koeling dan zou hij de koppakking kunnen lekblazen en mogelijk zou de kop krom kunnen trekken, maar dat lever geen klopgeluiden op.
Bij klopgeluiden denk ik aan een uitgelopen big-endlager en hoe ernstig dat is weet je pas als je de boel uit elkaar haalt. Maar waarom zou je met zo’n prachtige wagen niet naar een andere motor zoeken, of de bestaande motor er uit takelen en open maken die handel, zo erg is dat nou ook weer niet. Misschien is het minder ernstig dan je denkt.
Big end lager kan, maar ik heb ook een warmloper gehad met een ander wagentje. was ook klop..klop..en reed verder nog goed. Nieuwe drijfstanglagertjes erin, maar nog steeds klop..klop…dan maar demonteren..(ik MOEST weten waar het weg kwam) En nadat de kop eraf was zag ik het…
Er was een zuiger was gaan vreten en deze had de hele cilinderwand/zuigerveren/zuiger geruinineerd, de onstane speling zorgde voor het klopgeluid…dus het blok was economisch total-loss.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Een zuiger geeft meer een tik dan een klop, een soort van geklepper. Een klopgeluid is meestal een drijfstang op het punt waar hij aan de krukas zit, het big end dus.
huizing schreef:Er was een zuiger was gaan vreten en deze had de hele cilinderwand/zuigerveren/zuiger geruinineerd, de onstane speling zorgde voor het klopgeluid…dus het blok was economisch total-loss.
De originele 1.9D motor in mijn Xantia had precies hetzelfde, dat gaf ook een klop-klop geluid.
Een tikkend geluid ken ik weer juist van een kapot drijfstanglager, afgelopen weekend een TCT met dit probleem opengetrokken. Het lager van 1 cylinder was helemaal aan gort gedraaid.
we gaan het blok waarschijnlijk openmaken,na dat alle carosseriestukken omgebouwd zijn.
daar zijn we vandaag mee begonnen,ook moeten er enkele mechanische delen over gezt worden.
met afbreken viel het wel op dat deze wagen altijd goed onderhouden is.
de dame heeft ook nog maar 225.000km gelopen,wat toch nog niet zo veel is,zij is van midden ‘96 ingeschreven.
wat is er gebeurd?bij een onderhoud zijn ze bij de garage vergeten de vulstop op het waterreservoir te draaien met alle gevolgen vandien.
rik.
de vulstop ?
alvast wat foto’s van de eerste werken
http://picasaweb.google.nl/harieki/XmOmbouwen?authkey=1_E62pv8jtU
gompy58 schreef:de vulstop ?
moest zijn de koelvloeistofreservoir ops:
Bijzondere werk/sloopvolgorde gebruiken jullie
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
als die wagen zo goed is,m waarom dan niet gewoon alleen de motor overgehopt..