













































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Evan schreef:hoe kan het zijn dat de turbodruk te hoog oploopt?
Bij een defecte wastegate; dus als de wastegate niet (meer) opent.
Correct.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mmm ik ga mij wat verdiepen in turbo-techniek
CX GTi Turbo 2 - All Black
Turbo I en Turbo II verschillen
Interessant topic!!!!
Ik lees dit net met plezier , daar ik vanochtend een CX TRD Turbo II gekocht heb.
Dit om de motor uit te bouwen en die samen met onderdelen van mijn geplofte Turbo I motor weer op te bouwen en dit in mijn camper te monteren.
Alle tips zijn welkom!
Gr. Willart.
exact welke onderdelen van je turboD 1 ga je op dat turboD2 blok monteren?
En wat hoop je ermee te bereiken?
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FFB 2.5TD schreef:Sinds een tijdje in het bezit van een FFB Tabbert Peugeot J5 camper met een echte Citroën motor.
Wat ik gelezen heb heeft Peugeot destijds leentjebuur gespeeld, omdat ze zelf niks kant en klaar hadden liggen voor de J5.Er zit dus een 2.5 TD motor in, motor code U25/673
Dus het blok uit de CX turbodiesel I
Da’s niet helemaal zo: Jouw motor heeft een “U” code, wat staat voor “utilitair: Er is eigenlijk maar één zichtbaar verschil: een Cx motor heeft namelijk géén pouly op het einde van de krukas, en jouw motorblokkie wel. Je zal daar dus iets op moeten gaan verzinnen, want de TurboII cx motor heeft een andere krukas dan de TurboI. Je kunt dus niet zomaar jouw krukas gaan gebruiken met turboII techniek, omdat ie niet is opgewassen tegen die krachten….
Ik ben erg benieuwd hoe en wat je allemaal gaat gebruiken! Let wel, een turboII motor is op vele punten aangepast ten opzichte van het turboI blok. En da’s niet zonder reden. Uit ervaring kan ik je (helaas ) melden dat een tuboI onderblok niet lang heel blijft met een turbo, inspuitpomp en intercooler van een turboII d’r op
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi, bedankt voor de reacties.
Wat ik ermee wil bereiken is, dat mijn camper weer probleemloos rijdt en met wat meer vermogen. Niet om harder te kunnen op een rechte weg of bergafwaarts. 100 à 110 km/uur is hard zat met 3000kilo en een hoogte van 3 meter. Gaat me meer om de snelheidsterugval bij steile hellingen te verminderen.
Het blok wat er nu in zit heeft of een kapotte kop (wordt deze week afgeperst ter controle) of scheurtjes in de cylinderwand. De koppakking was niks aan te zien. Had dus gigantische overdruk in het koelsysteem en geen koelvloeistof meer in Zuid Frankrijk.
Ik wil dus het Turbo II blok gaan overbouwen in de camper en waar nodig onderdelen gebruiken van de huidige motor. Zit een nieuwe waterpomp op bijv. Verder wat specifieke slangen. Eventueel de cylinder kop als die beter is enz.
Ik heb de CX vandaag bekeken en zag wel de dubbele poielies zitten. Nou lees ik net dat de nokkenas er niet uitkomt. Ben ik nu dus benieuwd waar de dubbele snaar naar toe loopt. M.a.w. waar krijgt de waterpomp, rembekrachtigingspomp en dynamo dan hun aandrijving vandaan?
Eind van de week hoop ik de CX op te halen en kunen we “los”
Ik las trouwens net op de CX-site dat de motorcode van het Citroën blok inderdaad anders is.
Gr. Willart.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FFB 2.5TD schreef:Ik heb de CX vandaag bekeken en zag wel de dubbele poielies zitten. Nou lees ik net dat de nokkenas er niet uitkomt. Ben ik nu dus benieuwd waar de dubbele snaar naar toe loopt. M.a.w. waar krijgt de waterpomp, rembekrachtigingspomp en dynamo dan hun aandrijving vandaan?
De CX heeft idd dubbele V-snaren, en de waterpomp wordt aangedreven vanaf de nokkenas. De C25 ( jouw bussie dus ) heeft een krukaspoulie die de dynamo en stuurpomp aandrijven. Die poulie zit dus NIET op het cx blok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re
Nu maak je me echt in de war Waterman
Ik ben er heilig van overtuigd dat ik een nokkenaspoelie heb die met 2 snaren naar de waterpomp gaat en vanaf daar met 1 snaar naar de dynamo en 1 snaar naar de rembekrachtigingspomp.
Een poelie aan de krukas. Zit die dan aan de distributiekant? Want aan de andere kant zit immers de versnellingsbak.
Ik zal kijken of ik foto’s online kan krijgen. Ik heb alle stappen van het demonteren van het blok in de camper gefotografeerd namelijk.
Gr. Willart.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Re
FFB 2.5TD schreef:Nu maak je me echt in de war Waterman
![]()
Ik ben er heilig van overtuigd dat ik een nokkenaspoelie heb die met 2 snaren naar de waterpomp gaat en vanaf daar met 1 snaar naar de dynamo en 1 snaar naar de rembekrachtigingspomp.
Een poelie aan de krukas. Zit die dan aan de distributiekant? Want aan de andere kant zit immers de versnellingsbak.
Ik zal kijken of ik foto’s online kan krijgen. Ik heb alle stappen van het demonteren van het blok in de camper gefotografeerd namelijk.
Gr. Willart.
Ok, ik heb jouw foto’s eens bekeken; je hebt gelijk wat de waterpomp en dynamo betreft. Heeft jouw wagen geen stuurbekrachtiging????? Als je MAZZEL hebt dan heb je géén poulie op de krukas en kun je heel lekker met je cx-turbod2 blok aan de gang
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi Waterman, ik ga pas morgen weer verder met de camper. Ik sleutel er niet thuis aan namelijk. Wel een garage thuis maar niet zo hoog helaas.
De stuurbekrachtiging zit er wel op en aan de kant van de distributie. Die zal dan wel met een snaar aan de krukas zitten ja.
Dan moet ik dus ook de stuurbekrachtigingspomp van de CX overzetten om het werkend te krijgen zoals ik het nu begrijp.
Denk je dan, dat ik geen origineel blok in de J5 heb of dat de J5 gewoon anders is als de C25?
Gr.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FFB 2.5TD schreef:Hoi Waterman, ik ga pas morgen weer verder met de camper. Ik sleutel er niet thuis aan namelijk. Wel een garage thuis maar niet zo hoog helaas.
De stuurbekrachtiging zit er wel op en aan de kant van de distributie. Die zal dan wel met een snaar aan de krukas zitten ja.
Dan moet ik dus ook de stuurbekrachtigingspomp van de CX overzetten om het werkend te krijgen zoals ik het nu begrijp.
Denk je dan, dat ik geen origineel blok in de J5 heb of dat de J5 gewoon anders is als de C25?
Gr.
Hoi,
Helaas: een Cx heeft géén stuurpomp zoals in jouw J5, maar een héél ander soort pomp omdat een Cx een auto is met hydraulische vering. Je moet je eigenpomp dus gebruiken, en ik ben bang dat je die zo zal moeten verplaatsen dat je die pomp met de snaren van bv waterpomp of dynamo kunt aandrijven. Als je dat niet kunt, of niet wil, zal je de krukas van jouw eigen blok in het cx blok moeten zetten, of de gok nemen en van jouw turboD blok een truboII blok maken. Ik zou die gok niet nemen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi,
Duidelijk verhaal. Ik heb wel een aantal pompen liggen van verschillende PSA-motoren. Wordt dus wat fabrieken.
Het gaat me juist om de sterkere constructie van de Turbo II. Waarschijnlijk dat de krukas van de Turbo I ook zwakker is dan die van de II.
Heb net een telefoontje gehad dat de kop niet gescheurd is Alleen wel goed krom. Wordt dus gevlakt. Heb ik in ieder geval al wel een goede kop voor welk blok dan ook.
Moet ik de vlakheid van het onderblok nog controleren en de cylinderwanden op scheurtjes. Als dat allemaal goed is, zet ik het Turbo I blok weer in elkaar en kan ik de komende tijd het Tubo II blok rustig gaan demonteren en reviseren.
Ken je iemand die veel afweet van het Turbo II blok, zoals bedrading naar het dashboard? Zijn dan toch wat dingen die ik wil overnemen. Zoals de toerenteller en Turbodruk lampje enz.
Gr.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt eens gaan kijken of bellen met Jan Weijer in Friesland.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op ongeveer de plek waar bij de cx de hydr.pomp zit,word bij de motor uit de camper ook nog wat aangedreven.
Wat voor pomp is dat dan?
Gr Raymond
Het was een cx of niks