Boordspanning valt weg
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 mei 2004 05:06 AM

Hallo lijsters,

Zojuist werd ik opgebeld dat mijn collega in haar AX gestrand was op de A58.
Dit was al de tweede keer in een week tijd.
De volgende symptomen treden op:
Na enige tijd rijden (naar schatting een half uurtje) valt bijna de complete
boordspanning langzaam weg (tijdsbestek van 1 minuut). Ruitenwisser gaat
langzamer totdat ie stopt, lichten doven langzaam, ontsteking valt weg, startmotor
draait niet meer rond, geen dashboardverlichting etc. Identieke symptomen van
een lege accu of dynamo die niet bijlaadt.
Maar nu komt het. Als de auto 20 minuten tot een half uur stilgestaan heeft,
start ie weer gewoon zonder problemen om na ong. 20 minuten rijden weer op
bovenstaande manier uit te vallen.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Eric Vertogen

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 mei 2004 01:23 PM
  [ # 1 ]
ZX-Cruiser schreef:

Dynamo stuk? Daar komt je spanning vandaan als je rijdt, de accu vang het op als je stilstaat en als het verbruik groter is dan de dynamo kan leveren. En ik denk dat als je dat 5 keer achter elkaar hebt dat de accu ECHT leeg is en dat ie dan helemaal niet meer wil.

Mijn ervaring met een dynamo is dat als die stuk is en de accu dus niet meer wordt bijgeladen, dat als je stilkomt te staan, je ook echt niet meer wge komt.
Een accu die leeg wordt getrokken doordat ie niet wordt bijgeladen, laadt zich echt niet meer vanzelf bij!
Dit is dus, sorry, maar echt onzin.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 02 mei 2004 03:44 AM
  [ # 2 ]
Eric Vertogen schreef:

Een accu die leeg wordt getrokken doordat ie niet wordt bijgeladen, laadt zich echt niet meer vanzelf bij!
Dit is dus, sorry, maar echt onzin.

Wel als je die even een half uur de tijd geeft om bij te komen! Een goede accu kan dan nog zeker wel starten (en motor is nog lauw/warm). Je hebt nu twee dezelfde adviezen (van Eric en van mij via AX club), maar goed, het zal vast niet de dynamo zijn dan Wink.
Andere optie: gaar contactslot (komt vaak door zware sleutelbos).

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 mei 2004 04:09 AM
  [ # 3 ]
Handjes schreef:
Eric Vertogen schreef:

Een accu die leeg wordt getrokken doordat ie niet wordt bijgeladen, laadt zich echt niet meer vanzelf bij!
Dit is dus, sorry, maar echt onzin.

Wel als je die even een half uur de tijd geeft om bij te komen! Een goede accu kan dan nog zeker wel starten (en motor is nog lauw/warm). Je hebt nu twee dezelfde adviezen (van Eric en van mij via AX club), maar goed, het zal vast niet de dynamo zijn dan Wink.
Andere optie: gaar contactslot (komt vaak door zware sleutelbos).

Dan zou alle spanning toch in 1 keer weg moeten vallen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 02 mei 2004 12:21 PM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Dan zou alle spanning toch in 1 keer weg moeten vallen ?

Ja, zou je wel zeggen. Misschien iets met weerstand/warmte/mechaniek.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 mei 2004 09:50 PM
  [ # 5 ]
Handjes schreef:
Lelijke Eend schreef:

Dan zou alle spanning toch in 1 keer weg moeten vallen ?

Ja, zou je wel zeggen. Misschien iets met weerstand/warmte/mechaniek.

Ik heb niet zoveel verstand van elektriek, maar dat lijkt me wat stug. Ik stem voor het accu-verhaal. Als ik een zaklamp heb die (door lege batterijen) plotseling geen licht meer geeft en ik em even uit zet en dan weer aan zet, krijg ik ook weer heel even een fel(ler) licht.

Maarruh, wie het beter weet moet het zeggen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 mei 2004 10:09 PM
  [ # 6 ]

e.e.a. al nagemeten met een simpele multimeter. Op deze manier kun je controleren of de dynamo genoeg spanning levert om de accu op te laden.
Bij een stationiar draaiende motor, de plus van de dynamo en de massa doormeten, hier moet iets van 14 a 16V uitkomen, is mijn ervaring.

Ook interessant is het meten van de accu, als de auto stil is komen te staan. Wordt hier gewoon 12V gemeten, dan is de accu ok en de dynamo ook. Dan moet helaas het probleem ergens anders worden gezocht.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 12 mei 2004 11:33 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

e.e.a. al nagemeten met een simpele multimeter. Op deze manier kun je controleren of de dynamo genoeg spanning levert om de accu op te laden.
Bij een stationiar draaiende motor, de plus van de dynamo en de massa doormeten, hier moet iets van 14 a 16V uitkomen, is mijn ervaring.

Ook interessant is het meten van de accu, als de auto stil is komen te staan. Wordt hier gewoon 12V gemeten, dan is de accu ok en de dynamo ook. Dan moet helaas het probleem ergens anders worden gezocht.

16 V is veel te veel, als de accu zover wordt opgeladen is de spanningsregelaar van de dynamo defect en dient a.s.a.p. vervangen te worden anders kan het schade toebrengen aan je ECU.
Sowieso levert de dynamo bij stationair draaiende motor vaak maar net 13 a 13,5 V.
Gisteren ben ik bezig met de AX waarover ik het vorige week had. De AX die
plotseling zonder stroom komt te staan.
Ik heb vanalles gemeten, nagekeken maar kan nog niets bijzonders ontdekken.
Zojuist een lange proefrit gemaakt, nadat de auto al een uur stationair had
staan draaien met alle stroomverbruikers op maximaal en een multimeter aan de
accu. Zo ben ik ook gaan rijden met één oog op de weg en het ander op de
multimeter. Het testritje is 120 km lang geweest en na 100 km zakte heel kort de
spanning van 13,5 naar 12 V. Echter dit was slechts enkele tellen waarna de
spanning meteen weer opliep. Gemeten waardes onder het rijden waren constant tussen
de 13,2 en 13,6 V, dus dat lijkt me prima op dat ene moment na.
In ieder geval ga ik nog de accuklem vervangen voor een beter exemplaar en
nog een massapunt maken want één koplamp werkt maar af en toe.
Wat nu het echte probleem is? Ik heb nog steeds geen idee, maar als iemand
hier nog tips heeft? Graag!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2004 05:12 AM
  [ # 8 ]

Ik heb ooit 16V gemeten bij mijn Peugeot 309, maar ok daar was ook wel iets met de dynamo enzo aan de hand.
Zelf denk ik niet echt dat het aan de accuklem kan liggen, maar goed het is beter om een rotte klem preventief te vervangen.

Vorige week was het wel warmer buiten, dus het kan een warmte probleem zijn met een elektrisch onderdeel. Denk aan een (hoofd)Relais of iets dergelijks. Zitten de hoofdzekeringen goed vast. Is het contactslot niet een beetje rot of vuil doordat er olie ofzo in is gespoten, inspuiten met contactspray kan dan helpen.

Ik heb in het Haynes ZX manual een electrisch schema gevonden van een 1.1i, deze ZX met 1.1i is in NL blijkbaar nooit geleverd. Het boek geeft voor de 1.1i de volgende motorcodes HDZ/TU1M L/Z op. Wellicht komt een van deze codes overeen met de 1.1i in je AX. Verder heeft het een BOSCH A2.2 systeem. Wat ik zo op het schema zie is dat door het aanzetten van het contact, naast het relais van de brandstofpomp, er nog 2 belangrijke relais worden ingeschakeld. Deze relais zitten tussen het contact en zo een beetje alle belangrijke componenten in de auto, zoals de ECU. Wat ik ook zie is dat de bedrading van de dashboard verlichting erdoorheen loopt.

Ergens onder de motorkap, onder een kapje zitten de hoofdzekeringen, hier vind je ook de relais. (deze kunnen ook onder een ander kapje zitten)
Ik zou zeggen vervang deze ook preventief (2 stuks als het goed is), ze kosten iets van 5 euro per stuk.

Hopelijk kom je hier verder mee, sucses.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25370
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 mei 2004 02:34 PM
  [ # 9 ]

Ik zou ook eerder aan een slecht accupool denken dan aan het accu verhaal. Als de dynamo niet bijlaadt en je rijdt zonder veel verbruikers aan, dan kom je tot ver in spanje. Met licht aan duurt het een uurtje of 5 voor je auto stopt, mits je accu niet te oud ie dan he?
De accu komt na helemaal leeg getrokken te zijn nooit meer genoeg bij om te starten.
Houdt bij 2000 toeren een laadspanning aan van 13,6 to 14,2. Niet veel hoger.
Stationair mag de accu rustig 12,5 zijn of zo(zonder lampen aan enz..)
groeten
joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2004 03:47 PM
  [ # 10 ]

Bij nader inzien zou het inderdaad kunnen, een slechte accupool.
Een AX zou het zeker lang moeten kunnen uitzingen op een ACCU.
(Lees het verhaal over de BX op batterijen elders in het Forum)

Afijn, ik ken het elektrische schema van de 1.1i nu wel een beetje uit mijn hoofd, heb lang zitten uitzoeken wat er allemaal tussen het contactslot/accu/dynamo en de rest zit.

Veel suc6, we lezen het wel hier op het forum.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook