Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nudat we het er toch in een ander topic over hadden maar een nieuw topic openen
Mijn CX schokt nogal in lage toeren in lage versnellingen. Dat komt wel vaker voor begrijp ik.
Dit was al als tip gegeven. Dat ga ik morgen even nameten.
[quote data=”” author=“sans-pareil” date=“1252147597”]Maar klopt de electrode afstand? 0.8-0.9mm geloof ik volgens de revue technique, maar ik ben notoir slecht in het onthouden. Iig, een boel bougies komen op 0.7mm uit het doosje en moeten dus verder open gebogen worden!
Oh ja, een bougie het bougiegat in laten vallen bij montage kan er ook nog in resulteren dat ie op minder dan 0.8mm komt te staan.
Klopt het dat dit met een koude motor nog erger is dan met een warme?
Zijn er nog bepaalde stekkers/relais die je kan schoonmaken?
Er zit 1 klein relais bij de computer op het linker voorwiel, deze heb ik al schoon gemaakt.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Recirculatieklep ook even controleren. Uhmmm bougiekabels waren al vervangen geloof ik… bobines hebben ook niet het eeuwige leven, bdp sensoren houden niet van warmte, vieze injectoren (zijn het allemaal dezelfde injectoren, en de juiste?).... om maar eens te beginnen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lucht….
Er kan vanalles mis zijn met de diverse luchtstromen.
Er kan zo ongelooflijk veel mis zijn. Een GTi turbo 2 is een auto die je eigenlijk goed moet bestuderen. Wat doet die motor met al die onderdelen. Alles kan misgaan en dat is nogal wat. Ik denk dat als je een auto als deze wilt bezitten en rijden, je een fikse studie moet gaan doen naar de ins en outs van dit specifieke type. Alle onderdelen zijn erg nauwkeurig op elkaar afgesteld. En ga dan maar zoeken waar de fout zit. Kennis van deze auto, grondige kennis, lijkt me inmiddels een vereiste.
Dus, koop al die boeken en ga ze bestuderen.

- CX 25 GTi Turbo 2
Bougies net even aangepast.
Na een korte testrit lijkt er verbetering in te zitten
Ik denk dat ik bij de volgende tank even injectorcleaner er doorheen gooi.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Moeilijk om zo te zeggen zonder zelf de schokken te hebben ervaren, maar ik heb enigszins hetzelfde bij mijn GTi en dat lijken nu de motorsteunen te zijn. Dus dat zou misschien ook nog kunnen?

Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Die van mij doet dat ook en daar zitten vrij nieuwe motorsteunen en gloednieuwe bougiekabels en verdelerkap op. Schijnt zo te horen, heb ik wel eens horen zeggen. Automaten schijnen er geen last van te hebben….

- CX 25 GTi Turbo 2
Voor mijn gevoel zit het ergens in de elektronica, maar aan de andere kant heb ik nog nooit met slechte motorsteunen gereden, dus ook geen idee hoe dat voelt
Het uitbuigen van de bougies lijkt geholpen te hebben.
De vorige tank was een mix van 95 en 98, omdat de tank nog niet helemaal leeg was.
Gister 62 liter 98 getankt en er injector cleaner ingegooit.
Overigens niet goedkoop voor 10 euro bij het tankstation, moet toch ergens goedkoper te krijgen zijn, volgende keer eerst maar eens zoeken.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bij lage toerentallen kan mijn auto ineens best wel gaan bokken, dan komt-ie in een soort oscillatie: vooruit/rem/vooruit/rem. Ik heb dan sterk het gevoel dat de motor heen en weer schudt in de motorsteunen. De garage bevestigde dat de onderste steun niet zo goed meer was, maar nog niet onmiddellijk vervangen hoefde te worden.
Ze hebben toen bij mij wel een gaatje dichtgelast in de uitlaatpijp direct vanaf het spruitstuk, dat verbeterde het gedrag wel enorm. Dus het kan echt alles zijn.

- CX 25 GTi Turbo 2
Vandaag weer mee gereden, en het is zeker erger geweest
japv schreef:ZELF UITLEZEN ECU
1. Pak 2 draden van elk een meter of 2 a 3 en strip beide uiteinden netjes af.
2. Verbind de ene draad aan de minpool van de accu.
3. Stop de andere draad in één van de stekkerpolen van je ECU-uitleesstekker. In welke precies stel je later proefondervindelijk vast.
4. Zet de auto op contact.
5. Hou de beide draadeinden voor ongeveer 3 seconden tegen elkaar en haal ze weer van elkaar. Wanneer nu je diagnoselampje gaat knipperen dan staat de ECU in uitleesmodus. Zo niet dan zit de draad in de ECU-stekker in de verkeerde pool. Pas dit dan aan.
6. Nu je diagnoselampje is begonnen met knipperen moet je zorgvuldig het aantal keer dat-ie knippert tellen. Schrijf het op zodat je later kunt zien hoe of wat. *) De sessie begint altijd met code 12, dit houdt in dat dit het begin van de opsomming is. Aan het eind van elke foutcode zal het lampje continue blijven branden en moet je de draden weer 3 seconden met elkaar verbinden voor de volgende foutcode tot je code 11 tegenkomt. Deze code betekent dat er niet meer foutcodes zijn.
7. Wil je de foutcodes wissen verbind de draadeinden dan voor zo’n 10 tot 15 seconden met elkaar. Alle foutcodes zijn nu gewist.
TIP: om vergissingen of telfouten tegen te gaan kun je overwegen de procedure nog een keer te herhalen. Even de auto van het contact en er weer op en je kunt weer opnieuw beginnen. Tenzij je natuurlijk de boel hebt gewist
De betekenis van de foutcodes wil nog wel eens per motortype verschillen. Bij mijn Chic (1.6 dus) was die vrijwel gelijk aan deze, op de injector-codes na:
11 Beginning of test sequence
12 End of test sequence
13 Air temperature sensor
14 Coolant temperature sensor
21 Throttle switch
22 Idling actuator / Idle speed regulator
31 Automatic adjusment air/fuel ratio
33 Intake manifold airpressure sensor
34 Canister discharge valve (active carbon filter)
41 RPM Sensor
43 Engine knock control loop
44 Anti-knock sensor
51 Lambda/Oxygen sensor
52 Air/Fuel mixture control loop
53 Battery Voltage
54 ECU
65 Sensor reference cylinder
71 Injector 1
72 Injector 2
73 Injector 3
74 Injector 4Bron: [url=http://www.zx16v.net]http://www.zx16v.net [/url]
———-
*) De foutcodes zijn tweetallig, het motormanagementlampje knippert eerst voor het eerste cijfer, blijft dan heel eventjes uit en knippert dan voor het tweede cijfer. Bijvoorbeeld: voor code 52 knippert het lampje eerst vijf keer, blijft even uit en knippert dan twee keer.
Is zoiets met de CX ook mogelijk?
Ik heb zo’n stekker als in de BX zit nog niet gezien onder de kap
Of is deze computer helemaal niet uit te lezen?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Arjan Verkade schreef:
Is zoiets met de CX ook mogelijk?
Nee.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ondanks dat ze wel eens zeggen dat je elke injectie computer kan uitlezen, dat gaat dus ook weer niet op

- BX 1.9 TURD, de Euro
Inderdaad, je hebt te maken met een eigenwijze dame.
die van de CX is ook niet zelflerend zoals de meeste modernere ECU’s
CX GTi Turbo 2 - All Black

- BX 1.9 TURD, de Euro
Een dom blondje dus?

- CX 25 GTi Turbo 2
Goed tot nu toe ook gelukkig niet nodig
Nu maar eens verder rijden om te kijken of de injectorcleaner alles nog wat gaat verbeteren.
Overigens dure troep bij het tankstation voor 9.95…
garagestmarien schreef:Een dom blondje dus?
de mijne is roodharig…..
CX GTi Turbo 2 - All Black